Käly pitää mykkäkoulua kun kerroin heidän tyttärelleen että hän saa itse päättää HPV-rokotuksesta, vanhemmat ei voi estää
Veljentyttö oli meillä ja ihmetteli miksi äitinsä ei anna hänen ottaa rokotusta kun kaikki luokkakaverit sen ottaa. Kerroin sitten ettei vanhemmat voi sitä oikeasti estää vaan päätäntävalta on hänen. Nyt tyttö on aikeissa ottaa sen ja äitinsä on minulle tosi vihainen. Teinkö jotenkin väärin?
Tuo käly harrastaa vaihtoehtohoitoja ja uskoo homeopatiaan ja ilmeisesti sitä kautta tullut jotenkin rokotevastaiseksi.
Kommentit (37)
Teit väärin. Sinulla ei ole oikeutta puuttua muiden asioihin. Jos olisit kälyni, olisin pistänyt välit kokonaan poikki lopullisesti.
Minä kokisin ihan velvollisuutenani puuttua jos huomaisin että siskon- tai veljenlapsen oikeuksia poljetaan, vaikka se polkija olisin lapsen oma vanhempi.
En ymmärrä tätä vastaan tai puolesta ääriasettelua. Ne jotka ei ymmärrä miksi joku on tätä vastaan voisivat ottaa hieman selvää kuinka monelle lapselle on tämän jälkeen käynyt.
Ne jotka ei ymmärrä miten voi olla puolesta, voivat käydä katsomassa mitä hpv aiheuttaa.
Tämän jälkeen olisi ehkä mahdollista saada keskustelu aikaiseksi?
AP:lle sen verran, että minä en missään nimessä sotkeutuisi toisten rokoteasioihin. Seuraukset kummassakin tapauksessa voi olla kamalat ja en voisi kantaa sitä taakkaa että minä olen (asioista tietämättömänä) mennyt sekaantumaan siihen. Se ei kerro mitään onko joku lääkäri ottanut tai ollut ottamatta rokotetta.
Ottakaa itse selvää.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä vastaan tai puolesta ääriasettelua. Ne jotka ei ymmärrä miksi joku on tätä vastaan voisivat ottaa hieman selvää kuinka monelle lapselle on tämän jälkeen käynyt.
Ne jotka ei ymmärrä miten voi olla puolesta, voivat käydä katsomassa mitä hpv aiheuttaa.Tämän jälkeen olisi ehkä mahdollista saada keskustelu aikaiseksi?
AP:lle sen verran, että minä en missään nimessä sotkeutuisi toisten rokoteasioihin. Seuraukset kummassakin tapauksessa voi olla kamalat ja en voisi kantaa sitä taakkaa että minä olen (asioista tietämättömänä) mennyt sekaantumaan siihen. Se ei kerro mitään onko joku lääkäri ottanut tai ollut ottamatta rokotetta.
Ottakaa itse selvää.
Oikeus on oikeus. Jokaisella on oikeus saada tietoa oikeuksistaan. Lapselle hänen oikeuksistaan tiedottamisessa ei ole mitään väärää, vaan se on jokaisen velvollisuus. Tämä ei ole mielipide, vaan laki.
Se, mitä lapsen tulisi päättää on ihan eri keskustelu. Lapsella tulisi olla mahdollisuus kuulla asiasta monipuolisesti ja totuudenmukaisesti, kummaltakin kannalta. Tämä on mielipiteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No teit kyllä väärin.
Sinun olisi sitten pitänyt sitten kertoa myös toiminnan seurauksista, niin hyvässä kuin pahassa.
Jos et ole valmis käsittelemään asiaa kokonaan, niin miksi tunget nenäsi siihen?
Nämä kyllä kerrotaan koulussa ja esitteissä.
Juu esitteissäpä hyvinkin kerrotaan totta kai kerrotaan, salli mun nauraa sun naiviudellesi.
Minusta tuo on aivan liian suuri päätös jättää lapsen tehtäväksi.
Silloin kun asia oli ajankohtainen oman tyttären kohdalla, tutkin paljon ja tuskailin päätöksen kanssa. Ei niissä koulun lähettämissä lappusissa esitetä kuin yksi näkökulma, joka jonkun mielestä saattaa toki olla se absoluuttinen totuus, jolloin päätöksenteko on helppoa. Minusta se ei ollut niinkään selvä asia.
Rokotushan annetaan 6 luokkalaisille, ja osa heistä on jo 12. MUTTA 11 vuotiaiden osalta kysytään lupa aina vanhemmilta! Itsekin mietin todella pitkään otetaanko rokotus vai ei. Suurin syy oli että rokote suojaa VAIN 6:lta virukselta ei kaikilta.
Tiedän myös että useampi lääkäri/terveydenhoitaja ei ole myöskään antanut rokottaa lastaan vaikka rokotusohjelman mukaiset muut rokotukset on otettu.
""Olet luultavasti alan ammattilainen kun voit antaa lääkesuosituksia lapselle. Kysehän on nyt hänen terveydestään.""
Suosittelen tutkimaan asiaan faktojen perusteella ei hörhö sivujen perusteella.
TÄÄ ON TYTTÖJEN JUTTU
HPV- eli papilloomavirusrokote suojaa kohdunkaulan syövältä. Rokote on tutkittu, testattu ja käytössä jo useassa maassa. Nyt se on kansallisessa rokotusohjelmassa myös Suomessa ja sitä tarjotaan maksutta kaikille 11-12-vuotiaille tytöille.
Ottamalla rokotteen saat suojaa kohdunkaulan syöpää aiheuttavaa papilloomavirusta vastaan.
- tyttojenjuttu.fi
Jokainen päätelköön itse kuinka objektiivista tietoa tuo on.
Rehellisesti sannoen, jos olisit mun käly niin olisi ikuisesti välit poikki, en haluaisi lähipiiriini ihmistä joka oikein usuttaa lasta vanhempiaan vastaan.
Meidän lapsi ei ole ottanut tuota HPV-rokotetta.
Keskusteltiin asiasta ja siitä, että osin rokottamisen takana on myös se, että tulevaisuudessa katsotaan PAPA-seulontoja voivan vähentää kun saadaan porukka rokotettua. Mutta ettei se rokotus suojaa kaikilta virustyypeiltä ja säännöllinen PAPA-kokeessa käynti ja suojaamattomien sukupuoliyhteyksien välttäminen on tehokkaampi ja turvallisempi tapa suojautua kuin rokote.
Lapset ovat saaneet aikanaan sikainfluenssarokotteen, meillä kun ihan itse osataan arvioida haitta/hyötysuhdetta ja sen kohdalla niillä tiedoilla+ meillä olevilla perussairauksilla se tuntui järkevältä, riskeistä huolimatta. HPV-rokotteen kohdalla haitta/hytötysuhteessa haitat voittaa meidän näkökulmasta ja näin on asia lapsellekin perusteltu ja hän on onneksi meidän kannan hyväksynyt.
Lasta on kuunneltava ja hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan silloin kun hänen ymmärryksensä sen sallii. Ei liity ikään vaan ymmärrykseen.
Toinen asia on hörhövanhemmat jotka uskovat kaiken muun paitsi asiantuntijoiden antaman informaation. Ymmärryksessä taitaa näillä vanhemmilla itsellään olla ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No teit kyllä väärin.
Sinun olisi sitten pitänyt sitten kertoa myös toiminnan seurauksista, niin hyvässä kuin pahassa.
Jos et ole valmis käsittelemään asiaa kokonaan, niin miksi tunget nenäsi siihen?
Nämä kyllä kerrotaan koulussa ja esitteissä.
Juu esitteissäpä hyvinkin kerrotaan totta kai kerrotaan, salli mun nauraa sun naiviudellesi.
Salli minun pyytää sinua todistamaan mitä niissä esitteissä on sitten väärin, pikku salaliittoteoreetikko...
Annas tulla!
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sannoen, jos olisit mun käly niin olisi ikuisesti välit poikki, en haluaisi lähipiiriini ihmistä joka oikein usuttaa lasta vanhempiaan vastaan.
Meidän lapsi ei ole ottanut tuota HPV-rokotetta.
Keskusteltiin asiasta ja siitä, että osin rokottamisen takana on myös se, että tulevaisuudessa katsotaan PAPA-seulontoja voivan vähentää kun saadaan porukka rokotettua. Mutta ettei se rokotus suojaa kaikilta virustyypeiltä ja säännöllinen PAPA-kokeessa käynti ja suojaamattomien sukupuoliyhteyksien välttäminen on tehokkaampi ja turvallisempi tapa suojautua kuin rokote.
Lapset ovat saaneet aikanaan sikainfluenssarokotteen, meillä kun ihan itse osataan arvioida haitta/hyötysuhdetta ja sen kohdalla niillä tiedoilla+ meillä olevilla perussairauksilla se tuntui järkevältä, riskeistä huolimatta. HPV-rokotteen kohdalla haitta/hytötysuhteessa haitat voittaa meidän näkökulmasta ja näin on asia lapsellekin perusteltu ja hän on onneksi meidän kannan hyväksynyt.
Et ilmeisesti tiedä, että kondomi EI suojaa hpv:lta?
Kyllä on taas niin aivopestyjä ihmisiä ettei tosikaan.
Vastuullisella käytöksellä estää tuollaisetkin tartunnat. Ei ole pakko panna paljaalla pitkin ja poikin jokaisen jannun kanssa.
Meidän tyttö ei ottanut rokotusta.
Kondomi ei täysin suojaa HPV-infektiolta, koska virus tarttuu muualtakin ihosta. Kyse on iho- ja sukupuoliyhteydessä tarttuvasta viruksesta. THL:n sivujen mukaan yli 20 vuotiaista naisista noin joka kolmannella on HPV-tartunta. (https://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen/rokotteet/hpv-rokote/hpv-infektio)
Tässä linkki vielä tuohon THL:n ohjeeseen lapsen kuulemisesta tämän kyseisen rokotteen kohdalla: https://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen/rokotteet/hpv-rokote/lupa-hpv-ro…
Mielestäni lapsen on tärkeä tietää omista oikeuksistaan, eli sen suhteen ap toimi oikein. Tietysti tuon ikäisillä voi paljonkin vaikuttaa esim sekin, että ottavatko kaveritkin rokotteen, mutta senkin takia olisi hyvä, jos lapsen kanssa kotona keskusteltaisiin asiasta. Terveydenhoitajan kanssa voi myös keskustella, ei heidän tehtävänään ole pakottaa ketään noita rokotteita ottamaan, vaan kertoa kaikista puolista. Noissa ohjeissakin lapsen osalta korostetaan sitä lapsen kuulemista, oli hän sitten kypsä päättämään itse tai ei.
no eipä käy noita tyttöjä kateeksi.toi rokote tekee hedelmättömäksi :) sitten on ainakin vähän muita naisia pariutumismarkkinoilla kun kukaan melkein ei ole kykenevä saamaan lapsia ja vaihdevuodet alkaa 20-vuotiaana :) jee rokotteet on hyvästä!jee!
Tuli vaan mieleen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin varmasti vihainen minäkin.
En itse antaut tytölleni lupaa rokotukseen. Esikoiselleni sitä mahdollisuuttakaan ei ole annettu, silloin rokotusta ei viel ole ollut. Pitkään tutkin asiaa ja päädyin, ettei rokoteta toistakaan. No, tyttö itse päätti toisin ja väärensi lupalapun kiellosta myöntämisen. Olin vähän vihainen ja järkyttynyt kun teki noin ilman lupaani. Mutta hyvä puoli oli se, että päätös tuli häneltä itseltään ei joltain toiselta osapuoleleta, kute teidän tapauksessa. Silloin olisin ollut raivoissani.
Kunnon natsimutsi. Mitä ihmettä tyttäresi HPV-rokotus sinulle kuuluu millään muotoa??? Oma tyttäreni sai ihan itse päättää asiasta, hänen kehonsa se on!
Hyväksytkö abortin? Millä oikeudella naiset päättävät abortista? Väittävät että kyse on heidän kehostaan, vaikka oikeasti on kyse lapsen kehosta, lapsen elämästä. Abortin hyväksyjät ne vasta natsimutseja ovatkin!
Oikeampi vertaus (ap:n kälyyn siis) tässä olisi äiti, joka joko pakottaa tyttärensä aborttiin tai pakottaa synnyttämään lapsen. Eli ei kunnioita lapsensa itsemääräämisoikeutta.
Selkeästi tässä tapauksessa mainitulle lapselle EI ollut selvää, että päätösvalta oli hänellä. Lapsella on OIKEUS tehdä päätös ja lapsille, kuten kaikille muillekin, tulee tiedottaa heidän oikeuksistaan. Aivan käsittämätöntä, että täällä ihmiset ovat sitä mieltä, ettei ap:n olisi pitänyt kertoa tytölle hänen OIKEUKSIAAN. Lapsen äitikin tietää asiasta, joten voi nyt keskustella tyttärensä kanssa asiasta.