Naisviha pelimaailmassa
Bongasin hesarin etusivulla jutun naisvihasta e-sportissa ja teki mieli avata keskustelua.
http://nyt.fi/a1480301866627
http://nyt.fi/a1305884430502
On kyllä jännä miten voimakasta tuo naisviha ja seksismi on pelimaailmassa. Itsekin muistan teini-ikäisenä yrittäneeni muutaman kerran lähteä mukaan myös online-peleihin (jotka siihen aikaan toki olivat hyvin erilaisia kuin nykyään), mutta jos illoin tuli ihan uskomattoman inhottavia kommentteja heti, kun mun sukupuoli paljastui. Niiden kokemusten jälkeen jätinkin online-pelaamisen siihen ja tyydyin hakkaamaan konsolia yksikseni kotona (yhä melkein kolmikymppisenäkin kaapista löytyy sekä ps4, ds3 että wii).
Onkin jännä, miten pitkään tästä naisvihasta on vaiettu. Kai tytöt ympäri maailman on mun kaltaisesti hiljaa vetäytyneet pois (online)peleistä, kun eivät löydä paikkaansa peliyhteisössä. Vasta nyt, kun e-sportin parissa on alkanut liikkumaan isot rahat, naisetkin on saatu jossain väärin mukaan kohtaamastaan vihasta huolimatta.
Hauskinta mun mielestä on, että nämä naisvihaiset gamerit on varmasti just niitä, jotka netin eri foorumeilla itkee, kun eivät saa naisia. Vai olenko tässä väärässä? Eikö tuollaiset pelaajajäbät yhä edelleenkin hyvin usein ole ikisinkkuja? (Ei nyt lasketa ammattipelaajia, joilla varmasti vientiä riittää) Jotenkin kuvittelisi, että pelaamista ymmärtävä ja itsekin pelaava nainen/tyttö olisi erittäin potentiaalinen kumppaniehdokas, mutta ei sitten kuitenkaan ilmeisesti, kun heidät häädetään pois koko skenestä...
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun tuntemat pelaajajäbät ovat parisuhteissa. Ainakin mulle olis plussaa, jos nainen pelais.
En siis ole todellakaan sanomassa, että kaikki pelaavat miehet olisivat naisvihamielisiä sovinistejä. Varmasti 99% jengistä on fiksua ja tasa-arvoista sakkia. Silti tuota naisten pelimaailmassa kohtaamaa vihaa ei voi lakaista maton alle. Sitä tapahtuu ja paljon. Jokainen pelaava nainen/tyttö on sitä varmasti pelatessaan kohdannut ja monet se varmasti lannistaa ja ajaa pois harrastuksen parista. Ja nämä fiksutkaan miehet ei tunnu naisia pelimaailman puolella myöskään puolustavan, vaikkeivät mukaan haukkumiseen lähtisikään.
Miksi tästä asiasta on oltu niin pitkään niin hiljaa?
Tunnen yhden naisen joka löysi nykyisen miehensä pelimaailmasta.
Tuo tuntuu ulkopuolisesta jotenkin järkyttävältä. Yksi mun harrastuksista, moottoripyöräily, on miesvaltaisehko, mutta itse en ole koskaan saanut yhtään negatiivista kommenttia miespuolisilta kanssaharrastajilta, en myöskään tytöttelyä (paitsi moottoripyöräkaupoilla, mutta se on sitten toisen ketjun aihe), oikeastaan päin vastoin. Mun on vaikea edes ymmärtää tuota ilmiötä, vaikka yleensä pystyn edes jollain tavalla ymmärtämään sellaisiakin asioita, jotka ovat mulle vastenmielisiä.
Varmaan johtuu kansainvälisyydestä. Jos olisi jokin sellainen peli, jossa olisi vain suomalaisia tai pohjoismaalaisia, niin olisiko samanlainen tilanne? Ei varmaan.
Tuo #GamerGate on siitä kovin mielenkiintoinen, että siinä tuntuu olevan kyse ihan eri asiasta riippuen siitä, keneltä kysytään. : D Silloin kun minä siitä alunperin kuulin, niin sen (#GamerGaten puolen mukaan) käynnisti epäilys siitä, että tämä Zoe Quinn olisi ex-poikaystävänsä mukaan harrastanut seksiä jonkun suhteellisen arvostetun pelijournalistin kanssa, joka kirjoitti artikkelin tuosta Quinnin pelistä, ja se artikkeli olisi ollut yksi suuri tekijä, minkä takia se peli pääsi oliko se nyt steamiin. Siksi noihin "rauhoitteluyrityksiin" suhtauduttiin suhteellisen vihamielisesti: heidän mukaansa ne rauhoittelijat yrittivät sanoa "kyllä nyt naispuoliset pelintekijät saavat tavoitella etua peleilleen käyttäen seksiä", eivätkä he nähneet tätä toimintaa seksistisenä.
Tuo vastapuoli taas on sitä mieltä, että kyse on nimenomaan seksismistä ja siitä, että naisia ei haluta peleihin. Että joo.
Itse olen jo useita vuosia pelannut erästä MMORPGtä, ja vaikka kusipäitä löytyy aina, niin yksikään ei ole vielä kettuillut sukupuoleni suhteen, vaikka sen kyllä kysyttäessä ilmoitan. Toki siellä ei ole voice chattia, mutta ainakaan näin ihan vain harrastelijapelailijana en kyllä ole törmännyt minkäänlaiseen seksismiin. Ehkä sitä ns. "kilpapelaamisessa" edelleen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun tuntemat pelaajajäbät ovat parisuhteissa. Ainakin mulle olis plussaa, jos nainen pelais.
En siis ole todellakaan sanomassa, että kaikki pelaavat miehet olisivat naisvihamielisiä sovinistejä. Varmasti 99% jengistä on fiksua ja tasa-arvoista sakkia. Silti tuota naisten pelimaailmassa kohtaamaa vihaa ei voi lakaista maton alle. Sitä tapahtuu ja paljon. Jokainen pelaava nainen/tyttö on sitä varmasti pelatessaan kohdannut ja monet se varmasti lannistaa ja ajaa pois harrastuksen parista. Ja nämä fiksutkaan miehet ei tunnu naisia pelimaailman puolella myöskään puolustavan, vaikkeivät mukaan haukkumiseen lähtisikään.
Eli siis yksi prosentti pelaajista on m*ulkkuja. Sehän on ainakin 4% vähemmän kuin ihan joka päiväisessä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Feminismiviha ei ole naisvihaa. Naisvihaa ei ole olemassa miesten puolelta ja jos on niin aika surkeassa ajassa eletään.
Feministit alkoivat valittamaan miten peleissä miessankari pelastaa naisprinsessan. Pelaajat vetivät herneen nenään älyttömästä ulinasta. Oikein.
Onneksi nykyään on ropessa mahdollista valita sukupuoli ja piirteet yms. mahdollisimman tarkasti.
Luulisi Feministinkin olevan tyytyväinen, vaikkei pelaakaan. Kunhan muuten arvostelee ja komentelee miespuolisia pelaajia heidän tekemisistään. Tai luulotelluista tekemisistään, mikä on vielä tärkeämpi pointti Feministille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feminismiviha ei ole naisvihaa. Naisvihaa ei ole olemassa miesten puolelta ja jos on niin aika surkeassa ajassa eletään.
Feministit alkoivat valittamaan miten peleissä miessankari pelastaa naisprinsessan. Pelaajat vetivät herneen nenään älyttömästä ulinasta. Oikein.
Onneksi nykyään on ropessa mahdollista valita sukupuoli ja piirteet yms. mahdollisimman tarkasti.
Luulisi Feministinkin olevan tyytyväinen, vaikkei pelaakaan. Kunhan muuten arvostelee ja komentelee miespuolisia pelaajia heidän tekemisistään. Tai luulotelluista tekemisistään, mikä on vielä tärkeämpi pointti Feministille!
Mm. Anita Sarkeesianin videoista päätellen he eivät ole tyytyväisiä niin kauan, kun on edes mahdollista, että pelaajan mieshahmo pelastaa jonkun naispuolisen NPC:n jossain kohtaa peliä.
Vierailija kirjoitti:
Sis mä tavallaan ymmärrän tässä feministien pointin. Tai ei mua yhtään haittaa, että peleissä se miessankari aina pelastaa avuttoman naisen pulasta, mutta olisi kiva että olisi myös pelejä, joissa sankari on nainen. Olisi samaistuttavampia tytölle/naiselle.
Variaatio olisi tosi ok peleissäkin. Ja onhan tuota variaatiota tullutkin pelihin. Esim. Legend of Zeldoissa Zeldan rooli on ollut jo hyvinkin aktiivinen tosi pitkään eikä ole ainoastaan ollut pelastettava prinsessa (vaikka monesti on kyllä senkin roolin uusissakin peleissä kantanut).
Aika samanlaista kuin pelaavien miesten leimaaminen lapsen asteelle jääneiksi luusereiksi av:llä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis yksi prosentti pelaajista on m*ulkkuja. Sehän on ainakin 4% vähemmän kuin ihan joka päiväisessä elämässä.
Joo mutta se mulkku 1% onkin sitten niin äänekäs, että tuntuu kuin niitä mulkkuja olisi 90% porukasta. Ne ei-mulkut kun pysyy hiljaa eikä kumoa tätä illuusiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sis mä tavallaan ymmärrän tässä feministien pointin. Tai ei mua yhtään haittaa, että peleissä se miessankari aina pelastaa avuttoman naisen pulasta, mutta olisi kiva että olisi myös pelejä, joissa sankari on nainen. Olisi samaistuttavampia tytölle/naiselle.
Variaatio olisi tosi ok peleissäkin. Ja onhan tuota variaatiota tullutkin pelihin. Esim. Legend of Zeldoissa Zeldan rooli on ollut jo hyvinkin aktiivinen tosi pitkään eikä ole ainoastaan ollut pelastettava prinsessa (vaikka monesti on kyllä senkin roolin uusissakin peleissä kantanut).
Ööö no oisko vaikka sellanen peli kuin Tomb Raider? Niitäkin tullut vaikka kuinka monta tässä parinkymmenen vuoden aikana
Naisviha pelimaailmassa johtuu puhtaasti siitä, että naiset haluavat aina muokata ympäristöään. He eivät tyydy menemään mukaan porukkaan ja olemaan osa sitä valitsemaansa porukkaa, vaan ennen pitkää he alkavat muokata ympäristöään. Hyvänä esimerkkinä valitus siitä mitä saa puhua ja millaisia sanoja käyttää. He siis ottavat muiden lelut ja se pitäisi vain hyväksyä. No kaikki eivät hyväksy. Naisilla on omat punttisalinsa ja varmaan voisi olla omat peliserverinsäkin, joissa ei puhuttaisi tuhmia. Itse en ole pelannut mitään sitten 1990-luvun eli ei koske mua, mutta noin yleisellä tasolla näkisin asian näin.
Vierailija kirjoitti:
A) pelien kuvamaailma on äärimmäisen seksistinen. Jos muuta väität, et ymmärrä sanan merkitystä. Tyypillisesti mieshahmo=scifiarmor/liioiteltu sotilasarmor/fantasia haarniska. Naishahmo=scifi bikinit/camo bikinit/fantasia bikinit.
B) naispuoliset kehittäjät ja aiheen esiin nostajat saivat uhkailuja fyysisellä ja seksuaalisella väkivallalla. Se ei ole oikein. Eri mieltä saa olla ja väärässäkin, mutta gamergate lähti lapasesta kaikilla objektiivisilla mittareilla.
T: Konsoli ja pcpelien kuvamaailmoja vuodesta 2003 ammattimaisesti tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö no oisko vaikka sellanen peli kuin Tomb Raider? Niitäkin tullut vaikka kuinka monta tässä parinkymmenen vuoden aikana
Tomb Raiderkaan ei mun mielestä mikään sankari kyllä ole. Pelin päähahmo kyllä, mutta nimensä mukaisesti haudanryöstäjä.
Mut joo löytyyhän näitä naishahmojakin jonkin verran. Vähemmän kuitenkin kuin mieshahmoja ja edelleen variaatioita saisi olla enemmänkin tarjolla. Esim. mulle tomb raider ei toimi, koska en ole ikinä pitänyt tuliaseisiin perustuvista taistelumenetelmistä peleissä. Eivät vaan jostain syystä sytytä.
Mutta mä en siis ole todellakaan sanomassa, että kaikkiin peleihin pitäisi olla tunkemassa naissankari päähahmoksi. Esim. Zeldoihin nyt vaan KUULUU että Link on mies. Hyrule Warriorsin female Link oli vaan jotain niiiiin väärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) pelien kuvamaailma on äärimmäisen seksistinen. Jos muuta väität, et ymmärrä sanan merkitystä. Tyypillisesti mieshahmo=scifiarmor/liioiteltu sotilasarmor/fantasia haarniska. Naishahmo=scifi bikinit/camo bikinit/fantasia bikinit.
B) naispuoliset kehittäjät ja aiheen esiin nostajat saivat uhkailuja fyysisellä ja seksuaalisella väkivallalla. Se ei ole oikein. Eri mieltä saa olla ja väärässäkin, mutta gamergate lähti lapasesta kaikilla objektiivisilla mittareilla.T: Konsoli ja pcpelien kuvamaailmoja vuodesta 2003 ammattimaisesti tehnyt.
Me pelataan vissiin eri pelejä?
http://vignette2.wikia.nocookie.net/borderlands/images/c/c8/Athena_the_…
http://abload.de/img/dragonageinquisition2y6fh0.jpg
http://static.gamespot.com/uploads/original/123/1239113/2530944-mass+ef…
Kyllä mua ainakin aikuisena naispelaajana on enemmänkin tuettu, autettu ja opastettu positiivisesti. Moni on enemmänkin innoissaan, että tulee lisää naisia pelikavereiksi.
Pelaan usein moninpelejä netissä, aika miesvaltaisia sellaisia vieläpä.
Ainoa ongelmallinen kohtelu, johon silloin tällöin törmää, ovat ne perusmulkut - joita on ihan irl:ssäkin - jotka yrittävät heti alkaa iskeä tai muuten siinä white knight -tyyppisesti ylisuojella. Silloin asiasta voi ihan fiksusti todeta, että joo, olen varattu/naimisissa/jne. ja olen täällä pelaamista varten, en parinetsinnässä.
Tai sitten voi vain yrittää voittaa sen idiootin tuloksissa tai tehdä paremman scoren ko. matsissa, se yleensä hiljentää ne rasittavimmat. Ja ne mahdollisesti hyvää tarkoittavat liika-auttajatkin.
ei ole mitään ihmeellistä naisvihaa sen enempää kuin oikeassa elämässäkään.
on vain paskoja pelaajia ja huomion kipeitä luusereita jotka luulevat olevansa hauskoja.