Kissa ja schipperke?
Eli, me ollaan jo vähän aikaa mietitty pientä koiraa, ja ollaan nyt kiinnostuttu erityisesti tosta schipperkestä. Onko se teiän mielestä hyvä ensimmäiseksi koiraksi?
Ja miten on, kun meillä on kaks kissaa, jotka ei oo koskaan tavannukkaan koiraa vissiin (eli todennäkösesti pelkäävät), joten sopiiko kys. rotu kissojen kanssa? Entä ulkoilutus, onko tää ihana kauhee himourheilija (kyllä mä siis oon valmis tekemään semmosia kohtuu lenkkejä, mutta jos joka päivä pitää kävellä joku 10km lenkki ni tää ei oo oikee rotu)? Olisin todella kiitollinen, jos vastaisitte :) Oon ettiny näistä jo vähän aikaa, mutta näitä en löytänyt. (Ja tosta ensimmäiseksi koiraksi tulemisesta tietty löytys paljonki, mut moni sano et sopii tosi hyvin, mut toiset sit taas sanoo et ei sovi)
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kissoista ja riippuu schipperkestä eli tapauskohtaista aina. :-) Tutulla oli kissa ja schipperke ja ne oli ylimmät ystävykset, mutta molemmat tutustui toisiinsa jo pentuina. En tiedä, jos sun kissat pelkää koiria, niin onko hyvä idea ottaa. Tai siis voi käydä miten vaan. Ne saattaa tottua toisiinsa tai sitten ei ja kaikki stressaantuvat vain.
Schipperke on mun nähdäkseni aika iso koira pienessä koossa. Se ehkä pärjäisi pienilläkin lenkeillä, mutta onko se hyvä, on eri juttu. Mun mielestä se tarvii kunnon lenkkejä. Tutulla oli isompiakin koiria ja schipperke veteli ihan kevyesti ne samat lenkit. Sanoisin lonkalta, että 5-10km päivässä ois hyvä lenkki schipperkelle ja siitä osa vapaana juoksemista (kuten olisi hyvä kaikille koirille). Schipperke voi toimia ekana koirana, jos omistaja on oikeanlainen. :-)
Oke, kiitos vastauksesta :)
Me otettiin schipperke ja ollaan nyt ihan rakastuttu kyseiseen rotuun, aivan mahtava otus jos sietää sen "huumorintajun" ja muut persoonallisemmat luonteenpiirteet. On tullut kahden kissan kanssa toimeen ihan hyvin, välillä jahtaa mutta lopettaa kiellettäessä eikä mitään isompia konflikteja ole ollut.
Liikuntaa tai muuta aktiviteettia tarvii aika paljon, mutta schipperket ovat niin uteliaita että mikä tahansa ympäristön vaihdos käy aktiviteetista, esimerkiksi kyläily. Jos liikunta jää vähemmälle niin koira aktivoi itse itsensä esim. juoksemalla ympäri kämppää ja loikkimalla huonekalulta toiselle.
Isoin riski schipperkessä ensikoiraksi on se, että omistaja laiminlyö kurinpidon koska koira on pieni ja söpö. Schipperke ottaa johtajuuden yhtä mielellään kuin isot koirat eikä anna sitä hevillä takaisin.
Meidän taloudessa jo kaksi schipperke narttua (7 ja 5 vuotiaat) ja todella ollaan rakastuttu! Ihan mielettömän ihana rotu, mutta vaatii aika tiukan koulutuksen, koska on todella itsepäinen ja ITSETIETOINEN ROTU. Ekana koirana voi olla haastava, mutta kunhan omistaja on tietoinen koulutuksen vaatimuksista ja sitoutunut, onnistuu varmasti! Kissojen kanssa toimeentulosta en tiedä, meidän kaverit ainakin ovat tosi uteliaita kissoja kohtaan, mutta paimen- ja vahtikoirarotuna voi siihen sekoittua pieni saalisvietti... Luonne voi erota paljonkin rotumääritelmästä, meillä tuo vanhempi on todella epäluuloinen ja omiin oloihin vetäytyvä vieraiden seurassa, toinen hyppää kenentahansa syliin. Molemmat pelkäävät ja usein haukkuvat pienille lapsille, mutta johtuu varmaan siitä, kun eivät ole koskaan sellaisiin päässeet kunnolla tottumaan. Molemmat ovat maailman ihaninpia koiria perheen kesken ja todella kiintyvät perheeseen. Aktivointia ja liikuntaa vaatii paljon, varsinkin epilepsiaalttiin rodun kanssa: vanhempi koira näyttänyt oireita epilepsiasta, alkoivat heti tihentyä kun lopetettiin agilityharjoittelu muutamaksi kuukaudeksi.
Riippuu kissoista ja riippuu schipperkestä eli tapauskohtaista aina. :-) Tutulla oli kissa ja schipperke ja ne oli ylimmät ystävykset, mutta molemmat tutustui toisiinsa jo pentuina. En tiedä, jos sun kissat pelkää koiria, niin onko hyvä idea ottaa. Tai siis voi käydä miten vaan. Ne saattaa tottua toisiinsa tai sitten ei ja kaikki stressaantuvat vain.
Schipperke on mun nähdäkseni aika iso koira pienessä koossa. Se ehkä pärjäisi pienilläkin lenkeillä, mutta onko se hyvä, on eri juttu. Mun mielestä se tarvii kunnon lenkkejä. Tutulla oli isompiakin koiria ja schipperke veteli ihan kevyesti ne samat lenkit. Sanoisin lonkalta, että 5-10km päivässä ois hyvä lenkki schipperkelle ja siitä osa vapaana juoksemista (kuten olisi hyvä kaikille koirille). Schipperke voi toimia ekana koirana, jos omistaja on oikeanlainen. :-)