Tuoreita TYP kokemuksia 2016, nyt kun TYP on pakollinen (Aktivointihaastattelu)
Mitä aktivointihaastattelussa käytännössä tapahtuu? Siis joka tehdään typissä?
Kommentit (70)
Kun täytät tietyt kriteerit työttömänä ollessasi, nykyään työkkäri (eli TE-keskus) lähettää sut automaattisesti TYP:iin, joka on nykyään pakollinen. Ennen oli vapaaehtoinen, enää ei.
Hmm en ole kuullukkaan mutta kysyt kelalta niin kyllä ne varmaankin osaa auttaa :)
Sipilä ja orpo kuulustelevat ja kilpailevat kumpi saa huutaa haastattelun lopussa KARENSSI!!
Koneella on valmis pohja johon kirjoitetaan sun työhistoriaa. Siihen asti kuin sitä sulla on.
Koitetaan selvittää että.mihin kohtaan ja minkä takia työllistyminen on stopannut.
Mikäli sulla on terveys huono ja syynä ettet ole enää vuosiin työllistynyt niin typpi voi hommata sulle tervrystarkastuksen. Meillä on sopimus lääkärin kanssa joka kirjoittaa susta terveyslausunnon. Ajatuksena on, että työkyvyttömille aletaan hakemaan ns sairaseläkettä. Se on vaikeaa ja kestää kauan, mutta semmoinenkin ratkaisu voidaan tehdä. Eli että suunitelmana on selkeesti saada sut eläkkeelle.
Jos ei sulla mitään selvää syytä muuten ole ettet ole työllistynyt, niin suunnitelmassa työllistetään sut pslkkatuella vuodeksi jonnekin kaupungin paikkaan. Sen pituinen se.
Jos sulla ei ole palkkatukioikeutta vielä, me laitetaan sut kuntouttavaan.
Suunnitelmaan kirjoitetaan sujuvia lauseita : Pyritään tukemaan asiakasta työllistymiseen, ohjataan asianomausen palvelun pariin jne.
Sitten vaan kaikkien allekirjoitukset ja kaikille kopiot. Sä lähdet kotiin ja työkkärin ja kapungin virkailijat kirjoittaa palkkatukipaperit ja sulle työsopimuksen. Sen pituinen se.
Eihän kaikille riitä palkkatukipaikkoja?
Sieltä ohjataan sit orjatöihin tai koulutukseen vai? Karenssin uhalla tietty.
Minä olin eräänlaisessa haastattelussa viime viikolla, joskin koskien TE:n kautta saatavaa muuntokoulutusta uudelle uralle.
Työkkärin muija oli TODELLA avuton ja totesi parin minuutin jälkeen: "sulla on niin monipuolinen osaaminen ja koulutus ettei me voida täällä tehdä mitään sun hyväksesi. Kursseille, edes muuntokoulutukseen, ei voi sua laittaa kun ne on tarkoitettu pidemmän aikaa työttöminä olleille enkä oikein usko että saat niistä mitään irti...valitettavasti".
Jepjep. Saisikohan tuon mustana valkoiselle tietojärjestelmään, etteivät sitten turhaan vainoa meikäläistä tai koita keksiä jotain jonninjoutavaa duunia meikäläisen pään menoksi. Toisaalta, tässä on nyt pari haastettelua mennyt sen verran hyvin että eiköhän työttömyys ole ohitse pian. Mutta silti ottaa päähän tuon instanssin suoranainen inkompetenssi hoitaa vähänkin koulutetumman väen juttuja - eikö ne perkele voi uskoa että dippainssikin voi haluta olla duunari?
Kummasti potkii hakemaan hommia kun ajatteleekin että jossain vaiheessa nuo tunarit pääsee oikeasti säätämään meikäläisen tekemisiä ja menemisiä. Hyi helvetti...
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaikille riitä palkkatukipaikkoja?
Sieltä ohjataan sit orjatöihin tai koulutukseen vai? Karenssin uhalla tietty.
Kaupunki työllistää kaikki joilla on palkkatukioikeus. Museoihin valvoskelemaan, jonnekin toimistoihon apulaiseksi, pahalle rakentamaan tai autokuskiksi, paikkoja on ja niitä tehdään.
Töitä on vaan vuodeksi. Sitten ihmiset jää taas siihen samaan työttömyyteen.
Vaikka suunnitelmissa haaveillaan että vuoden työllistymisjakson aikana pitkäaikaistyötön aktivoituu ja verkostuu ihmeellisest niin, että sen jälkeen tuosta vaan,hups, löytää töitä muualta, niin niihän se ei mene eikä niin käy.
Kaupungin vakituiset virat taas jaetaan ihan muille kuin joillekin työlistetyille nobodyille. Jos niitä edes tulee auki ja hakuun koskaan.
Tiedän yhden joka vasta kävi tuossa. Paikalla kaksi sossua plus te-toimiston virkailija.
Halusivat lähettää kokeilevaan työtoimintaan(pajatyyppistä työtä, esim.polkupyöränkorjauslinja),josta maksettaisiin korvausta 9€/pvä +matkakulut. Kuusi tuntia päivässä ja 4 kertaa viikossa työtoimintaa, ja tätä kestäisi 3 kk. Jos kieltäydyt suorittamasta edellämainittua, et saa oikeutta työttömyysturvaan ennenkuin olet sen 3kk työkokeilua 9€/pväpalkalla suorittanut. Toimeentulotukeen ei kuulemma pitäisi vaikuttaa.
Lisäksi kyselivät elämäntilanteesta muuten ja yleistä moittimista ja ihmettelyä....
Semmosta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden joka vasta kävi tuossa. Paikalla kaksi sossua plus te-toimiston virkailija.
Halusivat lähettää kokeilevaan työtoimintaan(pajatyyppistä työtä, esim.polkupyöränkorjauslinja),josta maksettaisiin korvausta 9€/pvä +matkakulut. Kuusi tuntia päivässä ja 4 kertaa viikossa työtoimintaa, ja tätä kestäisi 3 kk. Jos kieltäydyt suorittamasta edellämainittua, et saa oikeutta työttömyysturvaan ennenkuin olet sen 3kk työkokeilua 9€/pväpalkalla suorittanut. Toimeentulotukeen ei kuulemma pitäisi vaikuttaa.
Lisäksi kyselivät elämäntilanteesta muuten ja yleistä moittimista ja ihmettelyä....
Semmosta.
Olen kylläkin ymmärtäny, että tuossa saa pelkästään 9 euroa per päivä kulukorvausta. Ei mitään 9 euroa ja siihen päälle vielä matkakulut siis.
Käytännössä tuo 9 euroa uppoaa jo edestakaisiin matkoihin eli plus miinus nolla tulojen suhteen.
Täyttä paskaa ja pakotusta.
Mihinkään ei kannata edes ajatuksen tasolla suostua.
En edes tiedä miksi ne mua kiusaavat. Mulla ei ole nykytilanteessa mitään mahdollisuutta työllistyä. Keskittyisivät niihin, joilla on oikeasti jotain annettavaa työmarkkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosta.Olen kylläkin ymmärtäny, että tuossa saa pelkästään 9 euroa per päivä kulukorvausta. Ei mitään 9 euroa ja siihen päälle vielä matkakulut siis.
Käytännössä tuo 9 euroa uppoaa jo edestakaisiin matkoihin eli plus miinus nolla tulojen suhteen.
Sepä riippuu ihan siitä kunnasta missä satut asumaan. Toisissa kunnissa maksetaan näille matkakortti
toisissa taas ei. Turussa on laitettu porkkanaksi juurikin matkakortti koko kuukaudelle,jolloin osallistuu noihin toimintoihin. Silloin se 9€ kulukorvaus päivässä on oikeesti ylimääräistä rahaa. Se on verotonta eikä sitä saa huomoida myöskään jos asiakas saa toimeentulotukea.
Kun meillä oli edellisessä firmassa yt:t, kävin itse työkkärissä kysymässä, pääsisinkö heti työkokeiluun. Olin opiskellut työn ohessa, mutta en ollut koskaan tehnyt uuden alan töitä. Ajattelin, että menen harjoittelemaan uutta työtä ja parantaisin näin mahdollisuuksiani normaaliin työllistymiseen. Minusta se 9€/päivä on ihan hyvä kulukorvaus ansiosidonnaisen lisäksi.
Minusta se olisi ollut mahdollisuus, ei orjatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Semmosta.
Jaa-a, mäkin olen papereiden mukaan TYPissä, mutta ikinä ei ole ehdotettu mitään pajatoimintaa! Enkä ole joutunut juttelemaan yhdellekään sosiaalityöntekijälle, paikalla oli ainoastaan työkkärin virkailija. Palkkatuki on ainut palvelu ja se on mulle ihan jees, koska saan hakea minne vain haluan. Toisaalta mä en ole koskaan saanut toimeentulotukea enkä ole mitenkään elämänhallintaongelmainen, niin ehkä mun inhimillinen ja kannustava kohtelu johtuu siitä.
Milloin tuohon joutuu? En edes tiennyt mikä tämä on vaikka työttömänä olen.
Vierailija kirjoitti:
Milloin yhteispalveluun (eli typpiin) asiakkaaksi?
TE-toimiston, kunnan tai Kelan asiantuntija arvioi monialaisen yhteispalvelun tarpeen silloin kun olet;
saanut työmarkkinatukea työttömyyden perusteella vähintään 300 päivää
täyttänyt 25 vuotta ja ollut työttömänä yhtäjaksoisesti 12 kuukautta
alle 25-vuotias ja ollut työttömänä yhtäjaksoisesti 6 kuukautta
http://toimistot.te-palvelut.fi/uusimaa-tyovoiman-palvelukeskus
Vierailija kirjoitti:
Sillä hetkellä kun susta tulee pitkäaikaistyötön eli olet ollut työttömänä työnhakijana 500 päivää sut siirretään typin puolelle asiakkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosta.Jaa-a, mäkin olen papereiden mukaan TYPissä, mutta ikinä ei ole ehdotettu mitään pajatoimintaa! Enkä ole joutunut juttelemaan yhdellekään sosiaalityöntekijälle, paikalla oli ainoastaan työkkärin virkailija. Palkkatuki on ainut palvelu ja se on mulle ihan jees, koska saan hakea minne vain haluan. Toisaalta mä en ole koskaan saanut toimeentulotukea enkä ole mitenkään elämänhallintaongelmainen, niin ehkä mun inhimillinen ja kannustava kohtelu johtuu siitä.
Kröhöm, lain mukaan tuolla on oltava sossun täti mukana myös.
Katsoppas JulkiTerhikistä virkailijoittesi ammattinimikkeet, veikkaan, että lähihoitajaa ja sairaanhoitajaa pukkaa.
Sairaanhoitaja pääsee myös käsiksi asiakkaan kanta.fi tietoihin.
Siis mikä tämä on?