Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiiltokuvat! Ihan yllättäen tuli mieleen asia joka on ilmeisesti kokonaan kadonnut nykyään.

Vierailija
27.11.2016 |

Muistatteko kiiltsikoiden keräilyn ja vaihtamisen? Minulla on vahva muisto jostain 70-luvun puolivälistä kun ostin rappuun muuttaneen tytön ystävyyden vaihtamalla "huonosti" oman ainutlaatuisen neliökiiltsikkani hänen taviskiiltsikoihinsa, ja sitten illalla itkin menetettyä neliökiiltsikkaani.

Kiiltsikat taitavat olla ihan kokonaan kadonnut perinne nykyään, kun joka paikassa on kuvia ja värejä. Näin tarkemmin ajatellen, 70-luku oli tosiaan aika köyhä värikuvissa, meille tuli vain Hesari joka oli mustavalkoinen. Äiti sai joskus mummilta pinon naistenlehtiä, niistä leikattiin kiinnostavat kuvat ja liimattiin vihkoon.

Mutta kiiltsikat olivat tärkeitä, ja hinnaltaan sopivia lahjoja siihen aikaan, ei liian kalliita mutta kuitenkin arvotavaraa.

Onko teillä muilla kiiltsikkamuistoja?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on neliökiiltsikka?

Muistan vaihdelleeni kiiltokuvia. Niitä oli mm. kissa-, kukka-, perhos- ja satuaiheisia. Sitten oli sellaisia vanhanaikaisen muotokuvan näköisiä soikeita, ja keijukaisia. Erilaisia vähän pienempiä hahmoja jotka olivat vierekkäin riveissä arkissa, ihmisiä ja ihmisten vaatteisiin puettuja eläimiä, hääpareja ym. 

Vierailija
2/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiltsikat ehkä jotenkin jämähtivät? Katselin niitä jokunen vuosi kaupassa ja en tajua miten ne oli ihan niitä samoja joita ostin lapsena itse joskus 70-luvun lopulla. *jokunen vuosi sitten

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vieläkin jossain jemmassa kiltsikoita, joissa on kaunista hopeakimalletta.  Suosikkeja oli eläin-, prinsessa, ruusu- ja enkeliaiheiset. :)

Vierailija
4/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on just paskaa, että kun on joku kiva juttu, esim. kiiltokuvat, niin niitä vaihtaessa aina joku kusettaa ja vie toiselta arvokkaan kuvan ja antaa tilalle jonkun tusinaruusun. Sama juttu muissa keräilyharrastuksissa, esim. urheilukuvat jne. Oppii pennut jo varhain kunnon kapitalismin logiikan.

Vierailija
5/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on neliökiiltsikka?

Neliökiiltsikka oli kaikkein harvinaisin, niitä ei myyty arkeissa joissa taviskiiltsikoita sai (muistaakseni valkoisin väliosin jotka huolella leikattiin pois ihan kuvan rajaa myöten). En muista, mistä neliökiiltsikkani sain, jostain lahjana, ehkä peräti ulkomailta (Neuvostoliitosta?) tuliaisena. Sellainen pelikorttia pienempi pyöristettykulmainen kuva. 

Jollakin kaverillani oli sellainen neliökiiltsikka jossa oli kimallusta... voi mikä huokailun aihe! :D

ap

Vierailija
6/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

90- luvulla oli disney-aiheisia kiiltokuvia jotka kai yritti olla uudenaikaisia mutta en tiedä oliko ne suosittuja. Kai ne vain jäi vaivalloisuutensa takia kun niihin pitää erikseen laittaa liimaa.

Vierailija
7/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vielä tallessa vihkoja, joihin liimasin kiiltokuvia. Sydämessä sykähti joku aika sitten, kun jossain lehdessä oli kuvassa kiiltokuvia. Itse tykkäsin niistä, joissa oli kimaltein kortisteltu kukkakori.

Vierailija
8/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulla edelleen (taas) kiiltokuvia. Esim. Suomalaisesta kirjakaupasta oon löytänyt hyvälaatuisia, Saksassa valmistettuja kiiltokuvia.

Vierailija
9/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vielä tallessa vihkoja, joihin liimasin kiiltokuvia. Sydämessä sykähti joku aika sitten, kun jossain lehdessä oli kuvassa kiiltokuvia. Itse tykkäsin niistä, joissa oli kimaltein kortisteltu kukkakori.

Muistan sen kukkakorin! :)

Oliko teillä näitä enkeleitä? https://suomenkielen.wordpress.com/2016/10/02/kiiltokuva/

Vierailija
10/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä löysin just edesmenneen äitini jäämistöstä kiiltokuvia 70-luvulta. Meidän lasten vanhoja aarteita. Mietin just, että heitänkö pois vai säästänkö, vaikken mä niillä mitään tee. Ei varmaan nykyajan lapsetkaan niistä innostu, kun ei oo Pokemonia ta Transformersia tai mistä ihmeestä nykyään tykätäänkään.

Tosiaan niihin aikoihin tuollaiset värikuvat olivat harvinaista herkkua. Kyllä maailma muuttuu! :)

Vierailija
11/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kiiltokuvien keräilijöitä, olen itse myös. Keräilen vanhempia 1950- 60-lukujen kuvia. Minulla on niitä satoja ellei tuhansia. En ole laskenut. Facebookissa on oma ryhmänsä kiiltokuvista kiinnostuneille. Kiiltokuvat ovat nykyään aikuisten juttuja, lapset eivät niistä enää kiinnostu.

Vierailija
12/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko teillä näitä enkeleitä? https://suomenkielen.wordpress.com/2016/10/02/kiiltokuva/

Oli 😊

Vierailija
13/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On viäki vanhoja tallessa. Myydään edelleen, ainakin askartelukaupoissa.

Vierailija
14/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, oli! Kaikkein ihanin oli se käsiinsä nojaava enkeli, oliskohan Rafaelin enkeli? Niitä on ollut sisustustauluinakin.

Vierailija
15/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, oli! Kaikkein ihanin oli se käsiinsä nojaava enkeli, oliskohan Rafaelin enkeli? Niitä on ollut sisustustauluinakin.

Tämä! http://www.askarteluaitta.fi/kiiltokuva-pienet-enkelit-p-2827.html

Vierailija
16/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syntynyt -96 ja omassa lapsuudessani kiiltokuvat oli myös kova juttu. Toki ehkä erosivat jollain tapaa noista aiemmista?

Vierailija
17/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kiiltokuvat! <3 Muistan kun sain kaverin 6v syntymäpäivillä onginnasta arkin leijonakuningas-kiiltokuvia. Tämmöisen

http://1.bp.blogspot.com/-GM38V6r4v04/UB0iz4jnAOI/AAAAAAAAAJA/KpelYeZBp…

Ja voi että kun olin onnesta soikeana. Niitä tuli järjesteltyä albumiin uudelleen ja uudelleen ja keksittyä tarinoita kuviin liittyen. Jos kaverit halusivat katsoa albumiani pidin tarkan huolen siitä että rasvaisin sormin albumille ei ollut asiaa :D

Vierailija
18/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli niitä siipienkeleitä (=siivistä nouseva pää) ja myös pilveen nojaavia. Molemmat olivat minusta kummallisia: mietin aina mikä niiden siipienkeleiden varsinainen anatomia on, kun ne siivet näyttivät olevan liian pientä kokoa ja  jos siihen ajatteli vartalon, niin siipien yhtymäkohta olisi rintakehän yläsoan päällä. Ne pilveen nojaavat Rafaelin enkelin mallilla tehdyt taas näyttivät minusta ikäviltä ja lihavilta enkä halunnut edes omistaa niitä, ja muiden mielestä ne olivat ihania.   

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on neliökiiltsikka?

Neliökiiltsikka oli kaikkein harvinaisin, niitä ei myyty arkeissa joissa taviskiiltsikoita sai (muistaakseni valkoisin väliosin jotka huolella leikattiin pois ihan kuvan rajaa myöten). En muista, mistä neliökiiltsikkani sain, jostain lahjana, ehkä peräti ulkomailta (Neuvostoliitosta?) tuliaisena. Sellainen pelikorttia pienempi pyöristettykulmainen kuva. 

Jollakin kaverillani oli sellainen neliökiiltsikka jossa oli kimallusta... voi mikä huokailun aihe! :D

ap

Ai jaa. Minulla oli paljon niitä neliökiiltsikoita sitten...jos ne olivat sellaisia että ne irtosivat toisistaan helposti ja välistä ei tarvinnut leikata mitään. 

Vierailija
20/31 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taitaa olla tallessa lapsuudenkodissa äidin säilyttämissä aarteissa päiväkirja, johon on liimattu noita. Kiitos äitivainaa, pitääkin  hakea se sieltä pois. Enkeleitä oli mulla useitakin, mutta se kimallekukka oli aarre. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi