Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tension neck? Vai meniere? Vai asentohuimaus?

just me
27.11.2016 |

Vuosi sitten jouduin sairaalaan, koska 2 vrk huone pyöri helvetillistä kyytii ympäri nonstoppina(ihan oikeesti tuntui et tipun sängystäkin alas) oksennus lensi ja ainoostaan ihan hiljaa paikallaan oleminen helpotti sitä pyörimistä vähän. Samanmoisia kohtauksia mulla on ollu 5 kpl 13 vuoden aikana. 2 kertaa on kestäny 2 vrk ja sen jälkeen olo ollu ns. normi ja muut kerrat on ollu muutaman tunnin pitusia juttuja ja sen jälkeen olo normi. Kunnes tää vuosi sitten tullut kohtaus tuli, sen jälkeen mulla on ollu huimausta enempi tai vähempi joka päivä.
Oon hypänny lääkärissä ja pää kuvattiinkin sillon sairaalassa. Diagnoosi on välistäin vuosien aikana ollut asentohuimaus, välillä tension neck ja välillä on sanottu et ois jotenkin epäspesifinen meniere. Kuulon alenemaa ei ole havaittu.
Nyt taas pari päivää sitten meni koko selkä jumiin ja alko käsiki sattuun hemmetisti ja sen jälkeen onki taas huiputtanu - ei tosin sillain et ei käveleen pääse, vaan keinumista, epätodellista oloa, ihan ku pää ois jossain pöllyissä ja oksettaa. Onks muilla tämmöstä? Mitä helvettiä tää oikeesti on, alkaa niin loppuun usko ja toivo jo tän asian kanssa. Nii ja sit välistäin on niska jotenki niin jumissa, et ku pelkästään silmiä liikuttaa, ni korvissa alkaa "rohisemaan".

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tunneleissa ja käytävissä on samanlainen olo kuin muutenkin, niin silloin se on jännitysniska.

Vierailija
2/14 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasias nyt ku mainitsit, ni voi olla et käytävissä usein alkaa tuleen heiluvaa oloa enemmän.. Mihin se sitten viittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tehnyt niitä asentohuimaus liikkeitä?

Mulla oli hirvittävä asentohuimauskohtaus pari vuotta sitten, aluksi hiipi pikkuhiljaa, mutta sitten tuli pahana päälle.

Otin selvää asiasta ja ihan Youtubessa on videoita, jossa näytetään minkälaisilla liikkeillä saa sen loppumaan.

Ainakin mua auttoi ja loppui kokonaan, vaikka ne liikkeet oli hirveä tehdä kun kohtaus päällä.

Vierailija
4/14 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, pumpulikävely on tuttua. Ja tilanteet joissa "maa katoaa alta" hetkeksi.

Toistaiseksi pysytty vielä pystyssä kyllä.

Vierailija
5/14 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä mä niitä tein sillon pari viikkoa, ku pääsin sairaalasta kotiin- ja itseasias sillon viimeks ku se oikeen kunnolla tuli päälle, ni se just alkoi siitä, ku tein ne liikkeet läpi..

Vierailija
6/14 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

just me kirjoitti:

Juu kyllä mä niitä tein sillon pari viikkoa, ku pääsin sairaalasta kotiin- ja itseasias sillon viimeks ku se oikeen kunnolla tuli päälle, ni se just alkoi siitä, ku tein ne liikkeet läpi..

No, ite oon kuntousalalla töissä ja aina välillä tulee vastaan tämän tyyppistä.  Vaikuttaisi minusta asentohuimaukselta, mikä ei tietenkään sulje pois  tension neckiä, eli molemmat yhdessä.  Tuo asentohuimaus jumppa monesti alkuun pahentaa huimausta, mutta sitä itäisi silti jatkaa useampi kerta päivässä ja pikku hiljaa pitäisi alkaa helpottamaan. Tosin joskus on asiakaita joilta ei huimaus täysin lopu. kannattaisi ehkä käydä hierottamassa hartioita useamman kerran ja tehdä niitä asentohuimas juttuja.  Toivottavasti paranet.

Vierailija
7/14 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo rohina niskassa johtuu liiallisesta kireydestä niska-hartia seudulla. Hierota hartioita 5-10 kertaa, pari kertaa viikossa ja tee asentohuimausjumppaa, useamman kerran päivässä vaikka se tuntuisi pahalta.  Tee niskalle "puskuja" eli laita käsi otsalle ja yritä työntää kättä päällä pois, mutta käsi laittaa vastaan. Eli liikettä ei synny, mutta niskan lihaksiin tulee jännitys, joka lauetessaan rentouttaa niskan syviä lihaksia. Tee tämä kaikkiin ilmansuuntiin ja pito noin 6-10 min. Katso netistä ohjeet jos et ymmärtänyt ohjetta :)

Vierailija
8/14 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo rohina niskassa johtuu liiallisesta kireydestä niska-hartia seudulla. Hierota hartioita 5-10 kertaa, pari kertaa viikossa ja tee asentohuimausjumppaa, useamman kerran päivässä vaikka se tuntuisi pahalta.  Tee niskalle "puskuja" eli laita käsi otsalle ja yritä työntää kättä päällä pois, mutta käsi laittaa vastaan. Eli liikettä ei synny, mutta niskan lihaksiin tulee jännitys, joka lauetessaan rentouttaa niskan syviä lihaksia. Tee tämä kaikkiin ilmansuuntiin ja pito noin 6-10 min. Katso netistä ohjeet jos et ymmärtänyt ohjetta :)

Juu, mä olin eilen ja tänään hieronnassa, tiistaina menen taas ja keskiviikoksi otin akupunktion. On vaan tosi kamala ja epätodellinen olo. Sitte ku kärsin vielä paniikkihäiriöstä tähän päälle, ni avot, soppa taattu -.-

Vierailija
9/14 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua juttua mullekin! Kävin vaikka kuinka monet lääkärit ja fysioterapeutit sekä kiropraktikolla 10 kertaa viime keväänä. TYKS:ssä mulle tehtiin mm. sellainen tasapainolauta-testi. Mitään ns. vikaa ei löytynyt. Itse ehdotin meniereä lääkäreille, mutta menieren tunnusmerkit eivät täyttyneet. Asentohuimaus mulla on diagnosoitu jo 16v sitten, joten tiedän mitä se on. 

Aika epätoivoinen olo alkoi olla, koska mistään ei apua saanut. Eräs lääkäri (ja fyssari) sanoi, että pitää tehdä asentoliikkeitä joka päivä, ja minähän tein sillä seurauksella, että huimaus paheni ja kuvailemasi epätodellinen olo ja huimaus lisääntyi :( 

Joku mainitsi täällä nuo tunnelit ja käytävät. Mua huimaa niissä aina ja viime keväänä välttelin niitä, koska en kertakaikkiaan pystynyt kävelemään/autolla ajamaan niiden läpi. Mitä siis tarkoittaa, että niissä alkaa huimata? Samoin pimeällä kävely/autoilu on vaikeaa. 

Vierailija
10/14 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tullut ihan samoja oireita viiem aikaisen liikkumattomuuden ja kauhean stressin takia. Auttaisikohan liikunta vaikka crosstrainerilla kotona, vai onko se hieroja ihan pakollinen? Pelkään mennä minnekään hierontaan. Ei ole työterveyttä, eikä varojakaan.

Vierailija
11/14 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N46 kirjoitti:

Tuttua juttua mullekin! Kävin vaikka kuinka monet lääkärit ja fysioterapeutit sekä kiropraktikolla 10 kertaa viime keväänä. TYKS:ssä mulle tehtiin mm. sellainen tasapainolauta-testi. Mitään ns. vikaa ei löytynyt. Itse ehdotin meniereä lääkäreille, mutta menieren tunnusmerkit eivät täyttyneet. Asentohuimaus mulla on diagnosoitu jo 16v sitten, joten tiedän mitä se on. 

Aika epätoivoinen olo alkoi olla, koska mistään ei apua saanut. Eräs lääkäri (ja fyssari) sanoi, että pitää tehdä asentoliikkeitä joka päivä, ja minähän tein sillä seurauksella, että huimaus paheni ja kuvailemasi epätodellinen olo ja huimaus lisääntyi :( 

Joku mainitsi täällä nuo tunnelit ja käytävät. Mua huimaa niissä aina ja viime keväänä välttelin niitä, koska en kertakaikkiaan pystynyt kävelemään/autolla ajamaan niiden läpi. Mitä siis tarkoittaa, että niissä alkaa huimata? Samoin pimeällä kävely/autoilu on vaikeaa. 

Ei hitto! Mulla on toi pimee juttu kanssa! Erityisesti autoilu. Ja sit musta tuntuu välistäin, et silmät pomppoilee mihin sattuu.

Vierailija
12/14 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi tunnelijuttu on jännä. Minustakin on epämiellyttävää mennä esim. laivaan kun joutuu melkein kilometrin kävelemään putkessa välillä. Mulla ei kuitenkaan ole mielestäni ahtaanpaikankammoa, voin hyvin olla täydessä bussissa tai hississä.

Vierailija
13/14 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asentohuimaus=  voimakasta pyörivää huimausta, joka provositu kun pään asento muuttuu ( peset hampaita, sidot kengännauhaa, käännät kylkeä sängyssä)

Tension neck: epämääräisempää keinuttavaa tunnetta, epätodellista oloa myös usein kuvataan

T. sh

Vierailija
14/14 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin! Meunieren tauti erittäin harvinainen, jännitsniskamerittäin tavallinen, mutta lääkärit eivät ymmärrä kuin ensimmäistä. Minulla jännitysniska aiheuttaa muös tinnitusta ka toisen köden puuumista selinmakuulla. Lääkörit eivät moisista ikinä olisin tienneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän