Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on ihan jäätävä jalkahiki-ongelma, auttakaa!

Vierailija
27.11.2016 |

Olen päälle 30v nainen, perusterve eikä säännöllisiä lääkityksiä, ehkäisykin hormoniton. Mun jalat on aina olleet hikoilevat, mutta nyt ongelma on saanut järjettömät mittasuhteet. Varsinkin töissä hikilemu on kamala. Sukat on hetkessä litimärät ja hiki haisee ihan hirveälle. Olen kokeillut erilaisia sukkia, myös varvassukkia. Myös kenkiä olen testaillut erilaisia. Työkengät on pääasiassa turvakärjelliset nahkakengät ja niihin olen kokeillut monenlaisia pohjallisia. Pesen kengät ja pohjalliset säännöllisesti.

Jalat pesen saippualla vähintään kerran päivässä. Olen kokeillut perunajauhoja ja talkkia. Myös absolut torr -liuosta olen kokeillut, mutta apu oli vain hetkellistä. Sukat vaihdan puhtaisiin useamman kerran päivässä.

Ongelma on tosi ikävä ja NOLO. Kokotyöpaikan pukkari haisee, kun työpäivän jälkeen otan kengät pois :(

Kellään vinkkejä??

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätävä? Jalkasi siis palelevat?

Vierailija
22/32 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on nätti nuori nainen, niin kyllä jalkojen hajun saa anteeksi naaman perusteella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen teollisuudessa työskentelevä mies, joka joutuu pitämään joka päivä turvakenkiä 11h jalassa. Ja minunkin kenkäni/jalat ovat haisseet aiemmin ja nykyään ei. Suosittelisin käyttämään "paksuja" villasukkia myös kesällä. Ihan sama onko jalassa ohuet vai paksut sukat, jalat hikoilevat kesällä, mutta nuo normaalin paksuiset merinovillasukat on lähes mahdotonta saada haisemaan päivässä, paitsi jos pitää useamman päivän putkeen samoja sukkia. Eli joka päivä uudet puhtaat villasukat jalkaan. Lisäksi minä menen kotiin turvakengät jalassa ja käytän kengänkuivaajaa, että niihin ei jää hikeä auttamaan bakteerikasvua. Ainakaan minun kengät ei kuivuisi kokonaan seuraavaan työpäivään mennessä ilman kengänkuivaimia.

Tietty sinun kenkäsi on työpaikan pukkarissa, niin kuivaimien käyttö on vähän hankalampaa. Sinun tapauksessa suosittelesin ostamaan kahdet parit turvakenkiä ja käyttämään niitä vuoropäivin, niin että toinen pari kerkiää aina kuivumaan yhden ylimääräisen vuorokauden. Jos aiot jatkaa samassa työpaikassa pitkään, niin rahallisesti ei ole mitään merkitystä ostatko uudet kengät vasta kun entiset ovat lahonneet vai ostatko suorilta kaksi paria ja pidät niitä vuorotellen. Vuoropäivin käytetyt kengät kestävät vähintään yhtä pitkään ja melko varmasti pidempään.

Vierailija
24/32 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyin apteekista ja neuvoivat käyttämään hieman hapanta pesuainetta niin bakteerit kuolevat. Siihen loppui haju. En muista enää pesuaineen nimeä.

Vierailija
25/32 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikivanha ketju, mutta jos joku tänne eksyy niin laitan oman kokemukseni. Minulla oli ihan sama ongelma.

Tärkein asia: kuivuus on aa ja oo. Jos turvakengät ja pohjalliset eivät ehdi kuivua käyttöjen välillä ihan täysin, jatkuu hajujen muodostuminen aina siitä mihin jäikin ja kenkiin kumuloituu lyhyessä ajassa kuoleman löyhkä. Sen jälkeen eivät auta aktiivihiilipohjalliset, dödöt tai muukaan, kun haju aktivoituu käytössä ja tarttuu lämpenevistä kengistä hikoileviin jalkoihin ja sukkiin hetkessä. Kengät pitää vaihtaa uusiin, tai vähintään pestä kunnolla.

Muutama minulla toiminut vinkki tämän välttämiseen:

- Pohjallisia pitää olla vähintään kahdet, ja niitä pitää vaihdella niin että seuraavana päivänä eri pohjalliset kuin edellisenä päivänä. Minulla on Jalaksen ja Sievin omia pohjallisia, toimivat ristiin.

- Pohjalliset pitää ottaa aina heti pois kengistä kun kenkiä ei käytä. Näin sekä kengät että pohjalliset pääsevät kuivumaan. Kuivuus tappaa bakteerit ja prosessi alkaa aina alusta.

- Suihkaisen sekä kenkiin että pohjallisiin hajunpoistoainetta (ei hajustetta vaan hajunpoistoa) kun otan kengät jalasta ja pohjalliset pois niistä. Ei siis silloin kun laitan kengät jalkaan, vaan silloin kun jätän ne kuivumaan.

- Pesen pohjalliset ja kengät tarpeen mukaan, jos alkavat taas tuoksahtaa. Turvakengät ja niiden pohjalliset voi pestä koneessa käyttäen hellintä pesuohjelmaa. Kestävät sen, vaikka ohjeen mukaan pitäisi pestä käsin.

- Aina puhtaat ja kuivat jalat sekä sukat kenkiin. Jos en ehdi pesemään jalkoja, käytän desinfioivia kosteuspyyhkeitä.

- Suihkun jälkeen laitan jalkapohjiin ja varpaiden väleihin joskus antiperspiranttia jos muistan. 

Näillä toimilla hajua muodostuu enää hyvin vähän, ja hitaasti. Kaikkialle leviävää kalmanhajua ei enää ole ollut noin vuoteen.

Vierailija
26/32 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä samaa ongelmaa ja moni ei tiedäkkään kuinka inhottava ongelma on. Olen miettinyt jopa botoxin laittamista mutta se taitaa olla todella kallista. Triple dry sumutetta laitan välissä jalkapohjiin. Silti joka päivän jälkeen sukat on litimärät. Tuskin moni vaihtaa sukkia 10 kertaa viikossa. Onko joku laittanut botoxia ja mitä se maksoi ja auttoiko ongelmaan?

Vierailija
27/32 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikivanha ketju, mutta jos joku tänne eksyy niin laitan oman kokemukseni. Minulla oli ihan sama ongelma.

Tärkein asia: kuivuus on aa ja oo. Jos turvakengät ja pohjalliset eivät ehdi kuivua käyttöjen välillä ihan täysin, jatkuu hajujen muodostuminen aina siitä mihin jäikin ja kenkiin kumuloituu lyhyessä ajassa kuoleman löyhkä. Sen jälkeen eivät auta aktiivihiilipohjalliset, dödöt tai muukaan, kun haju aktivoituu käytössä ja tarttuu lämpenevistä kengistä hikoileviin jalkoihin ja sukkiin hetkessä. Kengät pitää vaihtaa uusiin, tai vähintään pestä kunnolla.

Muutama minulla toiminut vinkki tämän välttämiseen:

- Pohjallisia pitää olla vähintään kahdet, ja niitä pitää vaihdella niin että seuraavana päivänä eri pohjalliset kuin edellisenä päivänä. Minulla on Jalaksen ja Sievin omia pohjallisia, toimivat ristiin.

- Pohjalliset pitää ottaa aina heti pois kengistä kun kenkiä ei käytä. Näin sekä ke

Mitä hajunpoistajaa käytät mitä voi sumuttaa kenkiin suoraan??

Vierailija
28/32 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mikään pervo ole, joka nauttii vastakkaisen sukupuolen kiihottavista tuoksuista. Pervoja ovat samaan sukupuoleen yhtyvät homot ja lesbot, lastenraiskaajat ja eläimiinsekaantujat. 

Vierailija
29/32 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ihotautilääkäri yksityisellä tietäisi mikä se on vai onko kengät vain liian kauan jalassa päivittäin. Entä hormonit tms. Entä jos ottaa kosteuspyyhkeitä mukaan ja vaihtosukkia, ajoissa vaihto kun kostuu. Jalassa olleet muovipussiin, solmu ja kotona pesukoneeseen. Hikoilu voi tuoda bakteereja iholle, hengittääkö kengät, miten ekodeodorantit (ei antiperspirantti) toimisi jalkojen iholle pahimpiin kohtiin (jos katsoo haitattomimmat), viekö tuoksua pois. Onko jalkavoide vaikuttanut jotenkin jalkoihin hiostavasti. Saako töissä välillä istua ja lepuuttaa. Onko sandaali tuulettuvampi, reikäkenkä tai muu. Toisaalta ei kiva jos jalat palelevat.

Vierailija
30/32 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota puhelin käteen. Soita yksityiselle lääkäriasemalle. Kerro vaiva. Varaa aika erikoislääkäriltä. Apuja on.

Vierailija
31/32 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jalkahiki voi olla jäätävä?

Vierailija
32/32 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiseeko molemmat jalat? 

Haiseeko kolmaskin?