Laurea: Kuinka joustavaa monimuoto-opiskelu on?
Pääsin sisään Laureaan sosionomi-linjalle. Olen tällä hetkellä työelämässä (eri alalla) ja mietin miten sovitan opiskelun ja työelämän yhteen. Monimuoto-opiskelu sopii työssäkäyvälle, ja käsitin että lähipäiviä olisi alle viisi päivää kuukaudessa. Nyt kuitenkin tuota lukujärjestystä katsellessani huomaan, että lähipäiviä on merkattu pari-kolme päivää viikossa. Miten työssäkäyvät nämä sumplii? Mulla on ihan perus vuorotyö, mutta eri paikkakunnalla kun koulu sijaitsee. Voiko tämän todella hoitaa niin paljon etänä kun mahdollista? Entä jos käykin niin että mulla on työvuoro juuri sille samalle päivälle kun on merkattu opetusta? Onko siihen pakko osallistua? Vai voiko osallistua vain tentteihin? Onko käytössä etäluentoja/verkkoluentoja?
Ennen hakemista varmistin koululta että minun on mahdollista hoitaa opiskeluun liittyvät harjoittelut asuinpaikkakunnallani ja silloin jäin myös siihen käsitykseen että läsnäolopakkoa ei tunneilla ole, kunhan etenee opinnoissaan (tarkoittaako tää sit niitä tenttejä?).
Kertokaa pliis ihan rautalangasta vääntäen, olen ollut viimeiset 20 vuotta työelämässä eikä nykypäivän opiskelukuviot, varsinkaan tällaisen monimuoto-opiskelun osalta, ole ihan selvillä.
Kommentit (10)
Luitko kertaakaan opintojen kuvausta esim. Opintopolusta? Siellä kyllä kerrottiin, mitkä ovat lähipäiviä. Eli ei olisi pitänyt tulla yllätyksenä.
Olen monimuoto-opiskelija Laureassa, tosin liiketalouden puolella. Meillä on lähipäiviä noin kolme per lukukausi eli vuodessa kuusi. Suurin osa tenteistä on Optima-tenttejä eli verkossa.
Oletko varma, että tunnit joita katsoit eivät ole verkkoluentoja? Ensimmäisenä lukukautena meillä oli ainakin joka viikko kaksi verkkoluentoa, mutta sen jälkeen on ollut paljon itsenäisempää. Mitä ASIO näytti sulle tuntien paikaksi, oliko joku luokka?
Jos olet ollut noin kauan työelämässä, miksi et hae aikuiskoulutustukea Koulutusrahastolta ja keskity täysipäiväisesti opiskeluun?
Ainakin Porvoon Laurean monimuoto-sosionomikoulutuksessa tulee olemaan kaikki maanantait ja tiistait lähipäiviä, ja se tosiaan on lukenut koulutuksen kuvauksessa opintopolussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ollut noin kauan työelämässä, miksi et hae aikuiskoulutustukea Koulutusrahastolta ja keskity täysipäiväisesti opiskeluun?
Minä olen samassa tilanteessa ap:n kanssa.
En koskaan saanut sitä aikuiskoulutusrahaa. Sen vaatimuksena kun on työsuhteen säilyminen opiskelujen ajan. Jos työnantaja ei mönnä opintovapaata, kuten tapauksessani, ei rahaakaan saa. Vaikka on työkokemusta 20 vuotta takana. Nyt en siis saa mitään muuta kuin kelan opintotuki 250€/kk
Vierailija kirjoitti:
Luitko kertaakaan opintojen kuvausta esim. Opintopolusta? Siellä kyllä kerrottiin, mitkä ovat lähipäiviä. Eli ei olisi pitänyt tulla yllätyksenä.
Juu Opintopolussahan lukee että lähiopetuspäivät on pääsääntöisesti maanantai ja tiistai, ei joka maanantai ja tiistai. Monimuotokoulutuksen kuvauksessa sanottiin että se sopii työssäkäyvälle, mutta en oikein näkisi että se sopii työssäkäyvälle jos se rajoittaa työssä käyntiä kahtena-kolmena päivänä viikossa. Muutamana päivänä kuukaudessa olisi eri asia. :)
Mä oon tosiaan kysynyt monimuotona opiskelevilta jo aiemmin lähipäivien määrästä ja jäänyt siihen käsitykseen, että lähipäiviä olisi enintään viisi kuukaudessa. Kuten jo aiemmin kerroinkin. Siksi olen vähän ihmeissäni tuosta. En jaksa enää edes ihmetellä sitä miksi täällä vastataan niin ilkeästi, mutta hyvää joulun odotusta teillekin. :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Olen monimuoto-opiskelija Laureassa, tosin liiketalouden puolella. Meillä on lähipäiviä noin kolme per lukukausi eli vuodessa kuusi. Suurin osa tenteistä on Optima-tenttejä eli verkossa.
Oletko varma, että tunnit joita katsoit eivät ole verkkoluentoja? Ensimmäisenä lukukautena meillä oli ainakin joka viikko kaksi verkkoluentoa, mutta sen jälkeen on ollut paljon itsenäisempää. Mitä ASIO näytti sulle tuntien paikaksi, oliko joku luokka?
Kiitos neuvosta. Meilläkin pitäisi olla verkkoluentoja, mutta en löydä tuosta yhtään verkkoluentoa vaikka katsoisin kuinka pitkälle noita ilmoitettuja tunteja. Oon varmaan käsittänyt jotain väärin tai katson väärin noita paikkoja tms. Mulla on sekä vihreällä että oranssilla pohjalla olevia tunteja muuten tuossa, onko oranssit valinnaisia? Näyttäis olevan jotain täydentävää englantia. Mä ottaisin mielelläni paljon kursseja, jos ne vaan voi hoitaa etänä.
Tuoreempia kokemuksia aiheesta? Mietin, laitanko verkko-opinnot vai monimuoto-opinnot haussani ykköseksi. Mieluusti välillä osallistuisin lähiopetukseen, mutta jos läsnäolopakkoa on jatkuvasti, tulee opiskelu työn ohessa olemaan haastavaa
Up