Lainaisitko sisaruksellesi 5000 e?
Veljeni kysyi, että voisimmeko lainata heidän perheelleen n. 5000 e remonttia varten. Veljellä on ollut/on maksuvaikeuksia, joten lainan saaminen esim. pankista ei kuulemma onnistu. Laina-aika tuohon 5000 e pitäisi olla piiiiitkä, koska eivät nykyisin pysty maksamaan edes asuntolainansa lyhennyksiä (vaimo hoitovapaalla).
Olenko ilkeä ihminen, kun en todellakaan mielelläni lainaa veljelleni tässä tilanteessa? Tilanne olisi ihan eri, jos heillä olisi tulot kunnossa ja toisaalta sittenhän saisivat lainaa muutenkin. Mistään pakkoremontista ei ole kyse, pystyvät kyllä asumaan nykyisenkuntoisessakin talossa. Ehkä suurin vahvistus tälle päätökselleni olla lainaamatta oli se, kun veljen vaimo intoili, että paljukin olisi kiva laittaa pihaan. Juu, olishan se...
Lainaisitko sinä sisaruksellesi (jonka kanssa hyvät välit) ison rahasumman? Olettaen siis että sinulla olisi se raha, mutta toisaalta et olisi mikään miljonääri, jolle jokusen tonnin antaminen olisi ihan sama. Ei kai tässä mene välit kun kieltäydyin?
Kommentit (50)
Älä annan rahana. maksa esim. tapettilasku. Rahat he voivat todellakin käyttää vaikka paljuun, mutta kun maksat itse tapettirullat, menee rahat siihen remonttiin. Vai millaista remonttia he ovat suunnitelleet. 5000 €:lla saa aika paljon kaikenlaista. Ei nyt kylppäriemonttia jos pitää vieraalla tetttää mutta tosiaan tapetteja ja laattoja vaikka kuin paljon jo tonnillakin.
Mutta tarkoituksesi ei ehkä ole paljua kustantaa heille, koska se on ylellisyyttä (liekö itselläsikään).
Mutta toisaalta jos antaa sitä mukaa kun remontti edistyy: ensin yksi tonni ja sitten kun he ovat sen kuluttaneet remppatarvikkeisiin, niin annat vaikka toisen tonnin. Silloin ei tule mitään typerää isoa ostosta kuten tuo palju. Samalla näät heillä kotona että remppa tosiaan edistyy eikä raha mene ns. miniän p...ieen.
Veljesi perheen rahankäyttö kuulostaa niin impulsiiviselta, että en lainaisi. Maksuhäiriöitä ja lainarahalla paljut, et tule näkemään niitä rahoja enää koskaan. Sano ei, niin ei mene välit sitten sen takia ettet saa rahojasi koskaan takaisin.
Sano että säästävät itse paljurahansa.
Olen lainannu yli 20000 €, takaisin en varmaan saa ikinä. Onnex omat rahavarastot loppu, ei tartte enää lainata, hyvä tulee itse toimeen.
Jos pitäisi itsestään selvyytenä, silloin melkein todennäköistä ettei maksa takaisin. Riippuu miten sovitaan, jollei ajattelekaan sen olevan laina vaan lahja, silloin ei harmita.
Usein käy näin, itse lainaa, mutta toiset unohtavat ystävällisyyden. En tekisi mitään vakuuttaakseni kiintymystä, vain kun todella tahdon.
Vierailija kirjoitti:
Älä annan rahana. maksa esim. tapettilasku. Rahat he voivat todellakin käyttää vaikka paljuun, mutta kun maksat itse tapettirullat, menee rahat siihen remonttiin. Vai millaista remonttia he ovat suunnitelleet. 5000 €:lla saa aika paljon kaikenlaista. Ei nyt kylppäriemonttia jos pitää vieraalla tetttää mutta tosiaan tapetteja ja laattoja vaikka kuin paljon jo tonnillakin.
Mutta tarkoituksesi ei ehkä ole paljua kustantaa heille, koska se on ylellisyyttä (liekö itselläsikään).
Mutta toisaalta jos antaa sitä mukaa kun remontti edistyy: ensin yksi tonni ja sitten kun he ovat sen kuluttaneet remppatarvikkeisiin, niin annat vaikka toisen tonnin. Silloin ei tule mitään typerää isoa ostosta kuten tuo palju. Samalla näät heillä kotona että remppa tosiaan edistyy eikä raha mene ns. miniän p...ieen.
Miksi ap:n pitäisi maksaa muiden ihmisten remontit? Ymmärtäisin jos olisi joku vesivahinko tms akuuttiongelma ja veljen perhe PA, mutta jotain 'olis niin kiva' tapetointia tai laattaa ja vähän sisustaa jne niin ei. Muutkin säästävät tuollaiseen jos ei ole heti rahoja laittaa. Hankkikoon sitten kun perheen äiti palaa töihin ja on kahden tulot, siinä vähän kannustettakin.
En lainaisi. Eipähän tuo maksanut edes kahtakymppiä takaisin
Hyvä pointti tuo, että jos välit on mennäkseen, niin voi mennä molemmissa tapauksissa ( tai sitten ei). Veljeni perheineen käyttää rahaa varsin eri tavoin kuin minun perheeni. Välillä ihmettelen veljeni löyhää rahankäyttöä ja hän varmasti ihmettelee itaruuttani. Jos lainaisin veljelleni ison rahan, niin minua varmasti ärsyttäisi esim. heidän lomamatkansa, jos ei sen takia pystyisi maksamaan meille. Nyt minulle on ihan sama, että ottavat lyhennysvapaata pankista lomamatkan vuoksi. Ei se minua haittaa.
Emme tuota lainapyyntöä aiemmin oikeastaan olleet jutelleet rahoista lainkaan. Oli minullekin yllätys, että vanhempamme sanoivat, että nyt on lainahanat veljelle kiinni. En tiennyt, että olivat lainanneet pakkotilanteissa ja taanneet asuntolainan (joka ei ole lyhentynyt lähes yhtään) ja vielä antaneet kalliita lahjoja.
Nyt kun tämän kirjoitan, niin tuntuu tosi selvältä miksi en luota veljeen raha-asioissa. Varmaan se 5000 menisi pohjattomaan pussiin, eikä auttaisi tilannetta kuin hetkellisesti.
Ap
Voisin lainata kahdelle kolmesta sisaruksestani. En tosin tuollaisesta syystä eivätkä nämä kaksi sisarustani pyytäisikään minulta ikinä rahaa kovin pienen syyn vuoksi. Jos he sitä rahaa pyytäisivät, niin se menisi oikeastikin pakolliseen tarpeeseen ja tulisi varmasti takaisin minulle, kun sisarusten rahallinen tilanne tasoittuisi.
Kolmannelle sisaruksistani sen sijaan en lainaisi. Hän ei osaa käyttää rahaa lainkaan ja tarpeeseenkin annettu raha voisi hyvin mennä ties mihin. Enkä varmasti enää koskaan näkisi rahoja. Rakas on tämäkin sisarus, mutta en vaan voi ymmärtää, miten hänen rahankäyttönsä voi erota niin voimakkaasti meistä muista.
Sinun tapauksessa on epätodennäköistä, että koskaan pystyvät maksamaan lainaasi takaisin. Jos edes vakuullista luottoa ei saa pankista tai vakuudetonta kulutusluottoa, on tulot todella epävakaat ja maksukyky heikko! Itse lainaisin sisaruksilleni lainapaperia vastaan. Ovat tolkun ihmisiä, joten ovat saaneet pankista lainansa, joten tilanne ei ole edes realistinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kustantaa elämänhallinnan menettäneen perheen remontti?
Ap:n tilanteessa en lainaisi. Maksamaton velka johtaa pian välien katkeamiseen. Jo se, että vaadit velkakirjaa ja maksusuunnitelmaa, aiheuttaa suuremman konfliktin kuin yksinkertainen EI. Varaudu mieluummin vaikka viemään ruokakasseja tuliaisiksi.
Exälle annoin pienen lainan kiireelliseen remonttiin sillä periaatteella, että ehkä maksaa, jos joskus on rahoissaan. En aio lisätä hänen taakkaansa muistuttelemalla. Se on ainoa tapa, jolla lainaisin rahaa perheelle tai ystäville.
Hyvä ap, kuuntele nyt kaikki hälytyskellot. Veljesi raha-asioidenhoito on todellakin ollut holtitonta jos hän ei mistään saa enää 5000€ lainaa, vanhempasikaan eivät enää lainaa rahaa (siksi varmaan kääntyi sinun puoleesi...), sen sijaan että vähennettäisiin tiukassa taloustilanteessa menoja perhe ottaakin lyhennysvapaata lomamatkaan...
Ja menisikö lainaamasi (lue:antamasi) raha edes remonttiin vaan yleiseen ylivarojen elämiseen? Sinne menisi rahat pohjattomaan kankkulan kaivoon.
Tee niillä mielummin jotain kivaa ja harkittua itse.
Jos sisko tarvitsisi niin antaisin ilman mitään lainakuvioita ellei niitä tarvita lahjaverojen välttämiseksi. Hyville ystäville sama juttu. Ei niitä niin montaa kuitenkaan ole.
En, jos kerta remontti ei välttämätön ja jo ennestäänkin maksuvaikeuksia. Eipä minulla kyllä tuollaista summaa olisikaan :-(
En lainaisi. En itse tuossa tuossa heidän tilanteessaan mitään remontteja tekisi, kun ei ole välttämättömyydestä kyse. Miksi tukisin muiden holtitonta rahan käyttöä?
En lainaisi äläkä lainaa sinäkään. Ei ole mitään tarvetta eikä mitään järkeä.
Lainaisin ja olen lainannutkin veljelle juuri tuon 5000€ ns. bullet lainana ilman korkoa, tai no muistaakseni veli maksoi yhden taksimatkan "korkona". Veli tarvitsi n. 14.000€:n auton ostoon lisärahaa tuon 5000€ ja lainasin sen keväällä ja veli maksoi lainan yhdellä kertaa sitten syksyllä takaisin. Veli oli tuolloin melkein vastavalmistunut yliopistosta eikä ollut saanut säästettyä siinä vasta kuin 9000€ ja halusi auton jo keväällä käyttöön kun kyseessä oli avoauto, jolla tietenkin kesällä kivointa ajella (käytetty avomersu yksityiseltä myyjältä). Tiesin veljen olevan hyvin luotettava ja tunnollinen ja melko hyväpalkkainenkin (n. 4000€/kk + bonukset päälle), vastavalmistunut ekonomi. Ei siis ollut odotettavissa etteikö maksaisi syksyllä tuota 5000€ kerralla takaisin ja hyvät välit veljeen. Itsellä kun oli kuitenkin rahaa n. 30000€ tuossa vaiheessa ylimääräistä eikä mitään lainojakaan lyhennettävinä, asuntolainat maksettu eikä autolainoja tai muitakaan lainoja niin miksipä en olisi veljeäni auttanut kun vastavalmistuneena ei luonnollisesti ole kymppitonneja tilillä vielä.
Tosin toiselle veljelleni joka taas ei osaa oikein järkevästi rahaa käyttää, on melko kova tuhlailemaan ja on reilut asuntolainat joiden lyhennys hitaanlaista (15v. tai jotain?) vaikka hänelläkin palkka n. 3000€/kk en taas lainaisi/lainaa (vaikka onkin pyytänyt remonttia varten), tai lainaisin bullet-lainan ehkä mutta korko sitten ainakin 10% 6kk:ssa niin että maksaisi puolen vuoden päästä kerralla takaisin 5500€.
Luonnollisesti tuon toisen veljen kanssa ei puhuttu hänen minulta saamastaan lainasta tuolle toiselle veljelle.
Jos lainasta ei tehdä kirjallista sopimusta, jossa näkyy lainanlyhennyssuunnitelma ja mahdollinen korko, saattaa siitä olla vero seuraamuksia veljellesi lahjaveron muodossa.
Siskolleni lainaisin, veljelleni en. Juurikin tuon henkilökohtaisen rahanhallintataidon johdosta.