Onko muissa maissa "Kelaa" ja sossua?
Ei tarvitse haukkua tyhmäksi, olen nuori enkä ole perehtynyt asiaan. Saako muissa maissa kuin Suomessa työtön tukea ja sairas apua? Saako kaikissa Euroopan maissa? Afrikassa ja Aasiassa tuskin saa? Amerikassakaan ei varmaan useassa paikassa? Entäs Australiassa?
Kommentit (21)
Et ole tosissasi. Kysyt seuraavaksi, saako muualla kuin Suomessa hyvää lääkärin hoitoa ja puhdasta ruokaa. #Suomimyytit
En ole varma. Mutta olen kuullut että on lottovoitto syntyä Suomeen. Tai tulla tänne ulkomaalaisena.
Niissä maissa , näin yleistäen, missä ei ole - ei ole myöskään rankkaa verotusta kuten här.
No kyllähän ne virolaiset tykkää kovasti nostaa meidän lapsilisää, kun siellä saavat 20eur/kk ja täällä monta kertaa enemmän.
Ihan hyviä kysymyksiä. En tiedä Afrikan maista mutta Aasiassa ei juuri taida työttömyysturvaa olla. Eläkettäkin kertyy lähinnä julkisista eli ns valtion hommista ainakin Kiinassa. Hyvin vanhojakin ihmisiä näkee työskentelemässä. Perheen tuki on selviytymiselle olennainen, ja sitä myötä perheellä, erityisesti vanhemmilla, on enemmän sananvaltaakin aikuistuvan nuoren valintoihin.
Jonkinlainen julkinen terveydenhuolto Aasian maissakin on. Taso vaihtelee kovasti ja julkinen ei välttämättä ole ilmaista. Edes peruskoulutus ei ole useinkaan ilmaista. Rahalla sitten saa sekä laadukasta lääketieteellistä hoitoa että koulutusta.
No suomen Kela on kyllä 100% kattava kaikille. Mehän saadaan Kelan asiakkuustunnus jo syntyessämme, mitä ei kaikkialla ole. Pohjoismaissa kyllä on.
Usa: Saa saa "kelatunnuksrn" jos itse sellaisen itselleen ostaa eli vakuuttaa itsensä. Vation puolesta ei tule.
Mulla oli työkavereina filippiiniläisiä. Eivät meinanneet millään uskoa että meillä on kaikilla valtion toimesta sairasvakuutus jo vauvasta alkaen. Sairauspäiväraha ja korvausta työttömänä olosta oli ihan utopiaa. Eikä niiden työkavereiden vanhemmille mitään eläkkeitä maksettu vaikka ne ei enää pystyneet töihin. Lapset lähetti rahaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole varma. Mutta olen kuullut että on lottovoitto syntyä Suomeen. Tai tulla tänne ulkomaalaisena.
On se lottovoitto ihan totta tarkemmin ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa on, molemmat.
On pakko lisätä tähän, että ainakin sosiaalityö (Pariisissa) toimii aivan loistavasti. Mulla on siellä iäkäs lähiomainen, joka tarvitsee jo tukea kotiin ikänsä ja sairauksien vuoksi. Kaikki toimii, työntekijät ovat motivoituneita ja ystävällisiä.
Suomessa jotkut vielä luulevat, että meillä on asiat hoidettu jotenkin hyvin :/ Itä-Eurooppaan jos vertaa, sitten tuo on ehkä totta. Länteen ei kannata vertailla, tulee vain paha mieli.
Ei. Suomi on maailman ainoa maa, jossa on Kela, sossu ja hyvinvointi. Lisäksi meillä on Joulupukki, sitäkään ei muissa maissa ole.
Kyllä monessa Euroopan maassa on, muista ei tietoa.
Onko joku asunut ulkomailla ja tietäisi paremmin?
Länsimaissa on käytännössä kaikissa jonkinlainen vastaava taho. Jopa jenkeissä. Tosin opintotukea ja vastaavia ei taida sieläkään herua, eikä opiskelukaan ilmaista ole koska lukukausimaksut. Esim Mit:sä on lukukausimaksu vähän alle 80k usd lukuvuodessa. Tähän tosin kuluu kaikki mahdollinen evästä ja kyniä myöten. Tosin jenkeissä on säätiöitä ja vastaavia tahoja lukemattomia, jotka tukevat näissä.
Somaliassa o hyvät. Koita hakea siellä sitten.
Luuletko että me mammat tiedetään jokaisen maan järjestelmistä?!
Ne Euroopan maat joissa ei ole Kela-Goldia ja sossutukia koko maailmalle ovat niitä maita joissa ei ole haittamatuja. He ohittavat tälläiset maat paetessaan toiselta puolen maailmaa hirveää vainoa ja luoteja eivätkä uskalla pysähtyä vasta kuin Suomen sossussa.
Kaikissa länsimaissa jonkinlainen sosiaaliturva. Kehitysmaissa ei.
Kaikissa länsimaissa on jonkinlainen sosiaaliturva. Kehitysmaissa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se lottovoitto ihan totta tarkemmin ajatellen.
Ja jos olet nettosaaja etkä nettomaksaja.
Ranskassa on, molemmat.