Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Kanojen lievää kalkkipunkkia hoidetaan mäntysuopakylvyllä ja kookosöljyllä. Tepsisiköhän syyhypunkkiin?
Välillä haaveilen parantumisesta ihan jotta jaksaisin toistella parasiittiharhaluuloteorian idioottimaista logiikkaa tuolle "The Kuulostelijalle" joka todennäköisemmin kirjoittelee sadistisluonteisin motiivein kuin esim. suojellakseen kansalaisparkojen psyykeä tölvimisellään. Lääkärioletettu kai jonkin oikeutuksen itselleen lavastaa saadakseen lyödä lyötyjä, epämieluisasti käyttäytyvää potilasryhmää. Arvioni kuitenkin valitettavasti on, että ennen pitkää minun vain on pakko päästää itseni päiviltä. Toivottavasti jonain päivänä joku saa tämän helvetillisen kuplan puhkaistuksi ja järki voittaa.
(Linkki The Kuulostelijan ja kollegoidensa edelliseen kurinpitokampanjaan:) https://www.vauva.fi/keskustelu/2721159/syyhy-ei-lahde-elama-pilalla?pa…
Vierailija kirjoitti:
Onko joku päässyt pelkillä voiteilla eroon syyhypunkista? Miten monta kertaa olette laittaneet voidetta?
Me päästiin. Ekalla (kevät) kerralla 3 vrk voitelu ja toistamiseen viikon päästä 3 vrk voitelu. Me varoiksi vielä siitä viikon päästä tehtiin 1 vrk voitelu. Toisella (syksy) tartuntakerralla sama setti. Neljän hengen perhe Molemmilla kerroilla myös hiukset ja naama voideltiin. Käytettiin yksinomaan Bio Nixiä.
Hei,
Onko sulla vielä tuota scatoilia jäljellä ja tarpeettomana? Ostaisin heti, kiitos!
Kansanterveydellinen uhka, ymmärtävät jo brittilääkärit:
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/a4c2d67b-76ac-4740-a221-db6c5ac2a917
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei taideta potilaita väheksyä valehtelemalla mm. että
-terveestäkin ihosta nousee vaikka mitä jos tarpeeksi hieroo (keksittyä, mikään ei tue tätä)
-0,3 mm koko liian pieni silmin nähtäväksi (on mm. lyijytäytekynän viivan paksuus)
-päänahka liian paksu punkeille (nipistäpä ihoasi sormien väliin esim ohimosta ja olkapäästä)
Tuleeko muita diagnoosinvälttelyverukkeita mieleen? Saamme varmaan kootuksi ns. bullshit-bingon
syyhylaake@gmail.com kirjoitti:
Minulla olisi Scatolleja apteekista jäänyt yli. 8pkt. Jos joku haluaa puoleen hintaan ostaa apteekkiin verrattuna niin laita viestiä syyhylaake@gmail.com
Voimassa ovat vuoteen 2025 ja avaamattomia.
Hei, lähetin jokin aika sitten tuohon sähköpostiisi viestin, että olisin halukas ostamaan tablettejasi. Onko sinulla vielä jäljellä?
Vierailija kirjoitti:
No asiantuntija en ole, mutta syyhyhän muuttuu karstasyyhyksi: "henkilö on ikääntynyt tai hänen vastustuskykynsä on heikentynyt, syyhy voi levitä joka puolelle, myös päähän (karstasyyhy, yleistynyt syyhy, scabies norwegica)".
Että kyllä noiden syyhymyrkkyjen jatkuvalla käytöllä on varmasti vastustuskykyä alentava vaikutus. Itse huomasin ainakin lapsella hoitojen jälkeen atooppinen iho ja hyttysen puremista nousi erittäin kutiavat paukamat. Nix aiheutti voimakasta ihoärsytystä, ivermektiinin jälkeen flunssaoireita, rikkivaseliini kuivatti ihon. Ivermektiini ja rikkivaseliini toimivat kyllä meillä syyhyyn, onneksi. Ja voiteista tuo rikkivaseliini varmasti turvallisin vaihtoehto.
Korona lienee vaikuttanut vaikeahoitoisen syyhyn lisääntymiseen. Nimittäin on jo yli sata tutkimusta siitä, että korona heikentää immuunipuolustusta. Samasta syystä aids-potilailla on vaikeaa syyhyä.
Vierailija kirjoitti:
Britanniassa lääkärit kamppailevat hoitaakseen syyhyoireisia, kertoo artikkeli. Täällä sen sijaan
kamppailevat välttyäkseen hoitamasta, nuo syyhypotilaita ylenkatsomaan indoktrinoidut valkotakkiset fakki-idiootit.
Luin ketjun lannistuneena.
Yksityinen ihotautilääkäri epäili, että minulla voisi olla syyhy, hän sanoi luupilla katsottuaan, että käsissä näyttäisi olevan käytäviä. Ehdotti tabletti- ja voide reseptiä, mutta en ole vielä aloittanut, kun diagnoosi ei ollut varma. Siivous- ja rasvausoperaatio vaikuttaa epätoivoisen suurelta ja olen varma, että se epäonnistuu, ellei ole täydellisesti koordinoitu. Nimittäin tämä on uusperhe kokonaisuus, jossa on 3 eri perheen ketju, lisäksi kaikissa eri kouluja käyviä lapsia. Uusintatartuntamahdollisuudet ovat ihan järkyttävät.
Elättelen toivoa, ettei tämä olisi syyhyä. Miltä nämä oireet kuulostavat? Ei ole kutinaa. Eri puolilla kehoa pieniä näppylöitä, joista jää kuivuessaan pieni musta piste. Isoimmissa näkyy suurennuslasilla katsoen punainen n 2-3 mm pituinen haava/viiva. Uusia näppyjä/minihaavoja huomaa usein aamuisin, tai melkein joka päivä. Eivät siis kutise, tosin olen syönyt päivittäin antihistamiinia allergian takia. Aluksi yleislääkäri luuli märkäruveksi ja kuukauden verran on hoidettu antibioottivoiteella ilman apua. Ainoa missä olen tuntenut 'liikettä' on nenän sierainten reunan sisäpuoli, mutta se voinee olla jotain muutakin.
Tietääkö joku, että korreloiko näppylöiden määrä punkkien määrään? Pieniä näppylöitä on tosi paljon.
Onko muita uusperheeläisiä, miten olette ikinä saaneet syyhyä häädettyä?
Vaikuttaako tämä mielestänne ylipäänsä syyhyltä? Lääkäri arveli, että näppylät ilman kutinaa voisivat olla ehkä myös viruksen jälkitauti, mutta en tiedä sopisivatko ne käytävän näköiset kohdat siihen.
Kiitos mielipiteistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No asiantuntija en ole, mutta syyhyhän muuttuu karstasyyhyksi: "henkilö on ikääntynyt tai hänen vastustuskykynsä on heikentynyt, syyhy voi levitä joka puolelle, myös päähän (karstasyyhy, yleistynyt syyhy, scabies norwegica)".
Että kyllä noiden syyhymyrkkyjen jatkuvalla käytöllä on varmasti vastustuskykyä alentava vaikutus. Itse huomasin ainakin lapsella hoitojen jälkeen atooppinen iho ja hyttysen puremista nousi erittäin kutiavat paukamat. Nix aiheutti voimakasta ihoärsytystä, ivermektiinin jälkeen flunssaoireita, rikkivaseliini kuivatti ihon. Ivermektiini ja rikkivaseliini toimivat kyllä meillä syyhyyn, onneksi. Ja voiteista tuo rikkivaseliini varmasti turvallisin vaihtoehto.
Korona lienee vaikuttanut vaikeahoitoisen syyhyn lisääntymiseen. Nimittäin on jo yli sata tutkimusta siitä, että korona heikentää immuunipuolustusta. Samasta syystä aids-potilail
Edelleen vain kiinnostaisi tietää, millainen mekanismi ihmisen elimistössä, nuoren tai vanhan, kykenee vastustamaan ihoon tunkeutunutta pieneliöpopulaatiota. Solumittakaavassa valkosolut tietääkseni tappavat bakteereita ja ehkäpä viruksiakin vastaan jotain tekevät, mutta 0,3 mm hämähäkkieläimille tuskin kykenevät haittaa aiheuttamaan.
Toisekseen syyhy ei automaattisesti muutu karstasyyhyksi kunhan sitä jaksaa hellittämättömästi hoitaa (muitakin metodeja sitä paitsi on kuin kolme 1. lainauksessa mainittua). Jaksaminen ei tietenkään helppoa ole, mutta vaihtoehdot sietämättömiä.
Kolmanneksi, triviaalisti, täytyy huomauttaa, että 1. lainauksen epäasiantuntija ei 1. kappaleensa väitteillä mitenkään loogisesti tue 2. kappaleensa "johtopäätöstä". Ylipäätään koko vastustuskykypäättely karstasyyhyn suhteen vaikuttaa silkalta mutuilulta, kyllähän sitä kaiken ikäisissä ja -kuntoisissa voi tavata. Vanhukset ja voipuneet vain eivät kykene yhtä tarmokkaisiin hoitotoimiin
"People with suppressed immune systems, including people living with HIV, may develop crusted (Norwegian) scabies. This severe infection can have thousands or millions or mites and causes dry, scaley areas on the skin. It often does not cause itch.31.5.2023"
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/scabies
Sairastetun koronan immuunijärjestelmää heikeväntävistä vaikutuksista on myös tosiaan jo yli sata tutkimusta.
Muistakaa se jälkikutina on ihan helvettiä. Tuntui oi hitto syyhy ei ole ohi. Iho aivan kauhean näköinen raappimisesta. Lääkärikin totesi , että rasvat aika myrkkyjä. Onneksi tuo kaikki paska on jo ohi.
Vierailija kirjoitti:
"People with suppressed immune systems, including people living with HIV, may develop crusted (Norwegian) scabies. This severe infection can have thousands or millions or mites and causes dry, scaley areas on the skin. It often does not cause itch.31.5.2023"
Sairastetun koronan immuunijärjestelmää heikeväntävistä vaikutuksista on myös tosiaan jo yli sata tutkimusta.
Kiitos vastauksesta. Lukaisin läpi, mutta en huomannut toivomaani selitystä sille, millainen vastustuskykymekanismi oletetaan tai ehkä jopa tiedetään ihmiselimistöllä olevan ihoon pesiytyneelle n. 0,3 mm yksilökoon hämähäkkieläinpopulaatiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Lukaisin läpi, mutta en huomannut toivomaani selitystä sille, millainen vastustuskykymekanismi oletetaan tai ehkä jopa tiedetään ihmiselimistöllä olevan ihoon pesiytyneelle n. 0,3 mm yksilökoon hämähäkkieläinpopulaatiolle.
No, Wikipedia kertoi sen verran että iho- ym loisia vastustaa kakkostyypin immuunijärjestelmä ja että "Kakkostyypin auttajasolut (th2-solut) stimuloivat kakkostyypin immuunivastetta erittämällä interleukiini nelosta, viitosta, yhdeksää, kymppiä ja kolmeatoista." Jännä olisi vielä tietää, miten nuo interleukiinit sitten pyrkivät punkkeja höykyttämään, mutta tyydyn tähän.
Mitä tehdä, kun mies ei suostu syyhylääkitykseen ja -siivoukseen? Ihotautilääkäri katsoi, että minulla on käytäviä ja määräsi minulle ja puolisolle ivermektiiniä ja sinkkivaseliinia. Pitääkö tässä ottaa ero, jotta pääsee syyhystä eroon?
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun kelaan, tuossa kai esitettiinkin ensin johtopäätös, että ihminen saa karstasyyhyn - ja toiseksi perustelu - jos hoitaa syyhyä jatkuvasti, koska silloin (noilla aineilla) immuniteetti kärsii. Vaikea tosin sitäkään uskoa, että syyhy ei pahenisi jos hoitamisen lopettaa, tätä ei tue omakohtainen kokemus eikä arkijärki. Tuon kirjoittaja vaikutti muistaakseni hoitajaoletetulta, ja sinänsä kyllä ymmärrettävää, että ristiriitaisia päätelmiä ja ohjeita syntyy, kun tämän syyhytilanteen todellisuus vastaa yhä vähemmän vakiintuneiden oppien tarjoamaa mallia.
Mitä hel$%ttiä tehdä, kun perheenjäsenet vastustavat syyhynhoitoa? Onko muilla ollut tällaista ongelmaa?
Perheen nuori on kärsinyt syyhystä kohta puoli vuotta. Yritettiin ensin Nix-hoidoilla moneen kertaan, siihen päälle siivoukset ja kotoaan pois lähdöt. Lääkäristä sai kesällä Scatol-kuurin ja uuden Nix-hoidon, ja samalla oli poissa kotoaan 10 vrk. Tuolloin olo helpottui pariksi viikoksi, mutta jostain tuli sitten taas uudelleen. Syksyllä tarttui sitten meille muillekin, kun poika välillä majaili meillä lapsuuskodissaan. Itse aloin oireilla 10/2023 ja ensin tehtiin 2 x Nix-hoito koko perheelle ja kotoa lähdöt mökille yli viikoksi. Kutina jatkui hoidon jälkeen, mutta sinnikkäästi luotin hoidon tehonneen, kun lääkäri oli pojalle maininnut kutinan jatkuvan pitkänkin ajan onnistuneen hoidon jälkeen. Lopulta marraskuun lopulla kävin työterveydessä ja kuulin, että varsinkin pääkaupunkiseudulla on syyhykantaa, johon pelkkä Nix ei toimi. Sain 2x kuurin Scatolia ja Nix-hoito vielä päälle. Tilanne nyt 12/2023 on se, että ekan Scatol-kuurin ja Nix-hoidon jälkeen onkalot alkoivat kuivua jo seuraavana päivänä hoidosta, mutta ihoon nousi paljon uusia näppylöitä ja kova kutina jatkui. Kutina paheni saunakäynnin jälkeen, mikä on kuulema normaalia Nixin käytön jälkeen. 6 vuorokauden jälkeen ekasta kuurista kutina rauhoittui ja pystyi jo nukkumaan yön yli heräämättä. Nyt olen eilen ottanut uuden Scatol-kuurin ja laittanut uuden Nix-hoidon vain käsiin ja jalkoihin (lääkäri sanoi, että nämä paikat riittää, mikäli 1. hoitokerran jälkeen ei ole tullut uusia käytäviä kroppaan). Toivotaan, että tämä oli tässä, mutta pojalle on otettu vielä resepti vaseliinihoitoa (?), mikäli ei lähde tauti vieläkään häneltä pois tuolla Scatolilla.
Omia huomioita: 1. rahaa ei kannata tuhlata pelkkään Nixiin, heti vain Scatolit käyttöön. Huomioikaa tarkat painorajat eli pillereitä pitää syödä riittävästi. 2. Jos pystytte, lähtekää pois kotoa viikoksi ja ottakaa mukaan vain vaatteet, joita ei ole käytetty aikoihin ja jotka eivät ole päässeet kosketuksiin käytettyjen vaatteiden tms kanssa. Me ollaan tehty hoito kotona, ja siirrytty uuteen paikkaan 12 h hoidon aloittamisesta ja siellä vasta peseydytty ja puettu varmasti puhtaat vaatteet ja petivaatteet. Jollei pysty lähtemään kotoa, niin ajoissa ennen hoidon aloittamista kannattaa tehdä suunnitelma, miten varmistaa täysin syyhypuhtaat vaatteet ja mihin nurkkaan ns jättää käytettyjä kasoja viikoksi. Mä en ihan täysin luota 60 asteen pesuun enkä siihen, että koko perheen pyykkirumban saa vietyä läpi ilman tartuntariskiä. Kannattaa myös vaihdella nukkumapaikkaa esim patjojen päälle, kunnes sänky on taas turvallinen paikka. 3. Oireet voivat vaihdella tosi suuresti. Yhdellä perheenjäsenellä ei ole ollut lainkaan isoa kutinaa, vaikka kädet ovat olleet samannäköiset kuin meillä muilla sairastuneilla.
Tsemppiä kaikille, jotka tätä tautia vastaan taistelee. On kyllä järkyttävä tauti ja vie rahat ja voimavarat. Kannattaako tästä alkaa esim THL:lle viestimään, jotta tautiin saataisiin mahdollisesti lisää tutkimusta ja sitä kautta ajankohtaiset hoito-ohjeet ja toivottavasti se Kela-korvaus? Ymmärrän hyvin, ettei esim nuorilla ole varaa tautiin laittaa useita satoja euroja ja tämä voi olla syy, miksi tätä on niin paljon liikkeellä. Itselläni on mennyt yli 1000 euroa rahaa, kun olen kustantanut hoitoja ja lääkärilaskuja koko perheelle ja välillä ollaan oltu tilapäismajoituksessa.