Auttakaa, kiistaa miehen kanssa alle 3-vuotiaiden hoidosta...
Mä olen mielestäni kullut jostain, että Suomessa yli 70 % alle 3-vuotiaista hoidetaan kotona ja miehen mielestä luku ei voi mitenkään olla niin korkea. Mies ei tunne ketään, jonka vaimo olisi ollut lapsen kanssa lähellekään yhtä kauan kotona kuin minä. Aloitan elokuussa työt ja tyttö 1v8kk menee silloin perhepäivähoitoon...
Muistaako kukaan, paljonko se kotihoitodossa olevien lasten prosenttimäärä onkaan ja vielä parempi olisi, jos löytyisi joku linkki aiheeseen...
Kommentit (11)
ja iso osa 1-2-vuotiaistakin niin johan 2-vuotiaita saa olla aika paljon hoidossa vaikka tuo prosenttiluku kuulostakin niin isolta.
Eli jos esim. 0-1v 100%
1-2v 75%
2-3 25% hoidetaan kotona niin silloinhan keskiarvo on aika lähellä sitä että alle 3-vuotiaista n.70 % hoidetaan kotona.
ja täkäläisessä vauva-lehdessä oli juttua kotihoidosta ja siinä luki, että Suomessa yli 50% alle 3-vuotiaista hoidetaan kotona. En sitten tiedä heidän lähteitään.
Minun ystäväpiirissäni kun on vain yksi tällainen perhe. Useimmat tuttavat hoitavat lapsia kotona kunnes kuopus on vähintään 2,5 v.
Minun ystäväpiirissäni kun on vain yksi tällainen perhe. Useimmat tuttavat hoitavat lapsia kotona kunnes kuopus on vähintään 2,5 v.
Kyllä täällä Helsingissä ainakin tuntuu tosi moni meidän tuttavapiirissä vieneen lapsen hoitoon 10 kk - 1v ikäisenä ja mua katsellaan nenän vartta pitkin kun tyttö on jo vuoden enkä tiedä milloin se on menossa hoitoon.
mutta viitosen laskutapa on kyllä järkevä ja varmaan aika totuudenmukainen.
Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että tilastotieteilijäthän eivät oikeasti tiedä hoidetaanko lasta "kotona". Laskevat prosentit ilmeisesti kotihoidon tuen maksumääristä. Kotihoidon tuen voi saada aina, kun lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Lapsi voi siis olla hoidossa yksityisellä pph:lla, yksityisessä päiväkodissa, kaverilla "pimeästi", mummu tai serkkutyttö hoitaa - ja vanhemmat nostaa kotihoidon tuen.
Ja ennenkuin joku sanoo, että yksityiseen hoitoon on yksityisen hoidon tuki, niin vanhemmat saavat valita, ottaako yksityisen hoidon tuen vai kotihoidon tuen. Jos kunnassa ei ole yksityisen hoidon tukeen kuntalisää, on kotihoidon tuki yleensä isompi + siihen voi saada vielä tuon kuntalisänkin.
Mä muistan kuulleeni radiosta jostain tutkimuksesta, jossa toi isohko luku mainittiin. Ja lisäksi siinä puhuttiin, että yksinhuoltajat hoitavat pitkään lapsia kotona. Täytyypä selvitellä tätä asiaa vähän perusteellisemmin... Mies kun pitää meitä eli minua outona tapauksena, kun näinkin pitkään olen ollut kotona...
Ja vitosen laskutapa oli aika järkeenkäypää.
-ap-
Eli kyse ei ole siitä, että yli 70% hoidettaisiin kolmeen ikävuoteen ASTI kotona, vaan luvun korkeus selittyy juuri noin kuten esitettiin. Omaa lähipiiriäni seuranneena olen huomannut, että 1,5-2V:n iässä kuppi kääntyy niin päin, että 2 vuotta täyttäneistä yhä suurempi osa on päivähoidossa. Ja uuden lapsen synnyttyä vanhempi jatkaa ainakin osa-aikaisessa hoidossa. Korkeasti koulutetut näyttäisivät vievän lapsensa aikaisemmin hoitoon.
Olen pääkaupunkiseudulla todella isossa ja naisvaltaisessa työpaikassa, jossa 90% työntekijöistä toimihenkilöitä. Aloitin vasta jokin aika sitten ko. paikassa kun laspeni oli 2,5-vuotias. Hämmästyin todella, sillä minun lisäkseni olen törmännyt vasta yhteen äitiin, joka on ollut pitempään kuin sen n. vuoden kotona lasta hoitamassa. Ja tämäkin, kuten minä, on ollut miehen mukana ulkomaan komennuksella...
Maalla, alueilla joilla on paljon työttömiä hoidetaan varmaan lapset pitempään kotona, mutta varmasti enemmän sen takia, kun töitä ei saa, kun siksi, että halutaan. Harvalla yhtään paremmassa työssä olevalla on varaakaan olla kotona. On siinä nimittäin melkoinen ero saako isoa palkkaa vai hoitotukea. Matalapalkka-aloilla työskentelevillä vähän eri juttu.
mutta ainakin täältä pk-seudulta katsoen vaikea uskoa tuota 70%, mutta voi toki olla että luku on maalla sitten niin paljon isompi. Täällä tuntuvat kaikki vievän alle 1-vuotiaan hoitoon.
alle 3-v vähemmän. luku selittyy sillä, että usein esikoinen jää kotiin äidin kanssa, kun toinen lapsi syntyy.
Muistelen itse lukeneeni vastaavat luvut, mutta lähde on hämärässä... oliko joskus Vauvalehdessä juttu aiheesta ja siinä... en muista tarkemmin.
Mutta mutta... mutu tuntumaa voisin sanoa, että päiväkodissa, jossa työskentelen niin hoidon aloittaessa 1/3 lapsista on 1-2 vuotiaita ja 2/3 on yli kaksi vuotiaita.