Onko sokerinsyönnillä muita terveyshaittoja
kuin lihominen ja hampaiden reikiintyminen? Tuskailen kun tuntuu, että syön liikaa sokeria. Syön yleensä hyvin terveellisesti, mutta 1-2 viikon välein vedän jonkinlaisen sokerimätön, usein esim kokonaisen purkin Ben and Jerry'siä tai jotain vastaavaa :D olen 168cm/52kg eli lievästi alipainoinen, lihominen ei ole ongelmana, koska syön normaalisti paljon kasviksia ja treenaan. Ahdistaa kuitenkin ajatella, että kuinka epäterveellistä tämä on!
Normaalisti minun ei tee mieli makeaa, en tykkää ottaa "kahvin kanssa jotain pientä" - tai jos otan, niin se on ennemmin voileipä kuin mikään makea juttu. Mutta tasaisin väliajoin tulee kuitenkin mielihalu syödä kunnolla jotain hyvää, luulen (tai olen ainakin pohtinut sitä mahdollisuutta) että tämä voisi johtua pienestä alipainostani, että keho yrittäisi tavallaan korjata tilannetta. En kumminkaan liho, koska mättöpäivän jälkeen ei pariin viikkoon tee mieli kuin ihan normiruokaa. Onkohan ihan ok vai pitääkö olla huolissaan?
Kommentit (7)
Sokeri tuhoaa ihon kollageenisäikeet, ja siten aiheuttaa ihon ennenaikaisen vanhenemisen.
Tässä syy, miksi en koske sokeriin mistään hinnasta!
Jos kerran viikossa tai parissa herkuttelee, en pitäisi vielä suurena ongelmana, ellet nyt ihan älyttömiä övereitä vedä. Itse herkuttelen harva se päivä jonkun verran, suklaata, jätskiä tai keksiä ym, yritän vähentää. Se altistaa ainakin tyypin 2 diabetekselle, mutta sinä tuskin ainakaan vielä olet kovin suuressa vaarassa. Hyvä se oma sokerinkäyttö on toki tiedostaa.
Lisää metabolisen oireyhtymän (lihavuuteen liitetyt sairaudet kuten tyypin 2 diabetes, korkea verenpaine jne.) riskiä normaalipainoisillakin. Kannattaa katsoa dokumentti "The Complete Skinny on Obesity", löytyy Youtubesta. Siinä selitetään, ettei normaali paino suojaa kyseisiltä sairauksilta, sillä niitä ei itse asiassa aiheuta ylipainoisuus vaan liiallisen fruktoosin (jota on tavallisesta sokerista puolet) aiheuttama aineenvaihdunnan häiriö, joka aiheuttaa monissa yksilöissä myös ylipainoisuutta.
Toisaalta metabolisen oireyhtymän kannalta ns. suolaisiinkin, jokapäiväisiin ruokiin lisätty sokeri (sitä on jopa salaatinkastikkeissa enemmän kuin uskoisikaan!) on paljon pahempi kuin satunnainen herkuttelu, vaikka se menisikin vähän överiksi. Puoli litraa jäätelöä kerralla on kyllä paljon, eikö sinulle tule siitä yhtään huono olo?
Kiitos vastauksista. Onko heittää jotain tutkimusta noista happiradikaaleista tai sokerin vaikutuksesta kollageeniin....? Ihan mielenkiinnosta, kun tämä oli ensimmäinen kerta kun näistä vaikutuksista kuulin.
Täytyy varmaan yrittää vähän kohtuullistaa makeansyöntiäni, hirvittää ajatella miten paljon sokeria kokonaisessa jäätelöpurkissa on. Eilen söin 75g suklaalevyn, kokonaisen paketin Oreo-keksejä ja Ben and Jerry's purkin, YHDESSÄ PÄIVÄSSÄ. No nyt ei taas sitten viikkoon pariin tee mieli mitään, mutta silti. Huhhuh.
Lisää tulehduksia. Vaikuttaa aivoihin addiktoivasti.
Vierailija kirjoitti:
Lisää metabolisen oireyhtymän (lihavuuteen liitetyt sairaudet kuten tyypin 2 diabetes, korkea verenpaine jne.) riskiä normaalipainoisillakin. Kannattaa katsoa dokumentti "The Complete Skinny on Obesity", löytyy Youtubesta. Siinä selitetään, ettei normaali paino suojaa kyseisiltä sairauksilta, sillä niitä ei itse asiassa aiheuta ylipainoisuus vaan liiallisen fruktoosin (jota on tavallisesta sokerista puolet) aiheuttama aineenvaihdunnan häiriö, joka aiheuttaa monissa yksilöissä myös ylipainoisuutta.
Toisaalta metabolisen oireyhtymän kannalta ns. suolaisiinkin, jokapäiväisiin ruokiin lisätty sokeri (sitä on jopa salaatinkastikkeissa enemmän kuin uskoisikaan!) on paljon pahempi kuin satunnainen herkuttelu, vaikka se menisikin vähän överiksi. Puoli litraa jäätelöä kerralla on kyllä paljon, eikö sinulle tule siitä yhtään huono olo?
Kiitos, katson kyseisen videon! Huhhuh kyllä vähän hirvittää. Ja siis eilinen esimerkkini tosiaan on tuo 75g suklaalevy, puoli litraa jätskiä ja paketti oreokeksejä päivän aikana. Jännä kyllä ei tule huono olo, myönnettäköön että tänään on kyllä vatsa hiukan sekaisin, mutta missään vaiheessa ei tehnyt pahaa. En tiedä miksi edes pystyn syömään tuollaisia määriä! Ihan huomaamatta menee kun ne herkut siinä pyörii, ja toisaalta kun olen niin hoikassa kunnossa, ei ole mitään päänsisäistä pakotetta olla syömättä, kun oikeastaan tahtoisin saada lisää painoa. Muuta kuin nyt tämä pakote, että hirvittää moisen touhun epäterveellisyys.
AP
Ei se hyvää sulle tee. Insuliinipiikki siitä seuraa ainakin. Suoliston mikrobisto ehkä muuttuu ikävämpään suuntaan. Syöpäsolut saattavat tykätä. Hormonitoiminta voi häiriintyä. Happiradikaaleja voi muodostua hurja määrä, joka ei ole kiva asia miltään kantilta.