Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko laktoosi-intoleranssi tulla aikuisiällä vai onko se synnynnäinen?

Vierailija
24.11.2016 |

Itselläni on vatsaoireita maitotuotteiden nauttimisen jälkeen, voiko olla lakt.int. vai jotain muuta? Ikää on kuitenkin jo 37 vuotta..

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulla aikuisena. Miehelle tuli 30v, lapsille on tullut 5-10-vuotiaana.

Vierailija
2/11 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kehittyä myös aikuisena ja tyypillisin tapa on kun käyttää liikaa liian pitkään laktoosittomia tuotteita. Muutama kuukausi asuttiin anopin helmoissa ja anoppilla on laktoosi-intoleranssi. Noh mulle tuli se kans koska en enää syönyt/juonut tavallisia maitotuotteita. Siedätyshoidolla se kuitenkin hoitu.

Jos siedätyshoito ei tunnu tepsivän nii ei kannata yrittää väkisin. Suoli vain ärtyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulla. Isälle tuli 57-vuotiaana,.

Vierailija
4/11 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on geeniperimästä johtuva.

Jos ihmisellä on normaali geeniperimä niin laktaasientsyymiä, joka pilkkoo maidon laktoosin, erittyy vain lapsena. Sen jälkeen keho alkaa valmistaa vähemmän laktaasientsyymiä. Se milloin entsyymi vähenee tai loppuu niin että oireita alkaa olla enemmän, vaihtelee henkilöstä. Siksi joidenkin laktoosi-intoleranssi havaitaan kouluiässä, toisilla taas myöhemmin.

Tietenkin myös ruokavalio vaikuttaa: suurimmalla osalla kiinalaisia on laktoosi-intoleranssi, mutta kun maitotuotteet eivät ole perinteisesti olleet osa kiinalaista ruokakulttuuria, niin asia ei tullut esiin.

Niillä, joilla laktaasientsyymiä erittyy edelleen aikuisena, on geenimutaatio.

Se mitä yllä anoppilassa ollut höpötti, ei pidä siis paikkaansa. Laktoosi-intoleranssi ei ole allerginen reaktio, joten mikään siedätyshoito ei vaikuta laktaasientsyymin valmistuksen lisääntymiseen.

Toisaalta, erilaiset maitotuotteet aiheuttavat laktoosioireita helpommin kuin toiset. Kun suolistontoimintaan vaikuttaa niin moni muukin asia.

Vierailija
5/11 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä erinomaisen hyvin "puhjeta" , vasta vanhemmalla iällä. - Samoin esimerkiksi keliakia; siinä onkin riemussa pitelemistä kun saa molemmat vanhempana ja on aina voinut syödä kaikkea... Toivosinkin, että ne jotka tänään voivat syödä rajoituksetta, mitä ja miten tykkäävät olisivat edes hetkittäin iloisia ja tai ainakin tyytyväisiä tästä mahdollisuudesta.

- Olen itse lopen kyllästynyt selittämään että juu ei keliaakikkona ole pakko syödä leipää ei, eikä laktoosittomankaan ole pakko koskea maitoon... Mutta on se vaan niin, että maitoa ja vehnää on yllättävän monessa paikkaa ja minulla ei "vain"viiraa päässäni ja se olisi ainoa syy, miksi joudun toisinaan kieltäytymään tarjoilusta. Toki yritän tehdä kieltäytymiseni sen mahdollisimman tahdikkaasti ja hyvissä ajoin, ettei kukaan joutuisi esimerkiksi tekemään turhaa työtä tarjottavien eteen, joita minä en sitten voisi syödä.  - Usein olen tarjoutunut ottamaan omat eväät mukaankin kun olen ollut niin iloinen ja hyvilläni kutsusta.   

Vierailija
6/11 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne! Aika selkeältä vaikuttaa, näyttää voivan tulla... Taidanpa kokeilla muutaman viikon laktoosittomia tuotteita. Eiköhän se sillä selviää, vähenevätkö tai loppuvatko oireet. 

Ja jatkokysymys: Miten teillä ilmeni tämä sairaus? Itselläni kramppaa vatsa näiden ruokien jälkeen ja uloste on melko löysää tai vähintäänkin hyvin pehmeää. 

Vierailija
7/11 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista saa pillereita vaivaan. Ota 1-2 ennen laktoosipitoisen tuotteen syomista!

Vierailija
8/11 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isällä ja äidillä tuo tuli vasta eläkeikäisenä. Saas nähdä, miten itsellä sitten käy iän myötä, vielä ei ole ollut viitteitä.

Vierailija
9/11 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekista saa pillereita vaivaan. Ota 1-2 ennen laktoosipitoisen

tuotteen syomista!

Kiitokset vinkistä!

Vierailija
10/11 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle alkoi tulemaan oireita 30-vuotiaana. Käytän nyt laktoosittomia tuotteita ja oireet ovat hävinneet täysin.

Pystyn käyttämään tilkan normaalia maitoa kahvissa, mutta sitä suuremmat määrät aiheuttavat oireita. Niitä ovat mm. kivuliaat ilmavaivat, turvotus, oksettava olo ja ripuli.

Vierailija
11/11 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, toisaalta aikuiselle voi myös tulla maitoallergia. Joten jos laktoosin poistaminen ruokavaliosta ei auta selvästi, sitten kokeilee jättää kaikki maitoa sisältävät tuotteet pois.

Kun aloitat laktoosittoman ruokavalion, tarkista myös kaikki sisällysluettelot huolella, ettei laktoosia ole esim. jossain lääkkeissä tai luontaistuotteissa yms. joita käytät. Laktoosi on yleinen täyteaine lääkkeissä nimittäin.

MYös jossain karkeissa voi olla laktoosia lisättynä vaikkei niissä olisikaan maitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi