Jes, mä pääsen rintojen pienennysleikkaukseen! (Muutama kysymys niille, jotka ovat olleet kyseisessä toimenpiteessä)
Joo, eli n. neljän viikon päästä pääsen leikkaukseen. Pääsen vihdoinkin eroon mun roikkuvista rinnoista sekä jatkuvista hartia- ja pääkivuista! Olen O N N E L L I N E N!
Mun mitat tällä hetkellä 166/63 ja tarkoitus olisi saada tiputettua vielä painoa niin paljon kuin mahdollista ennen leikkausta.
Tässä muutamia kysymyksiä niille, jotka ovat käyneet leikkauksessa:
1. Saako sairaalasta tukiliivit käyttöön leikkauksen jälkeen vai pitääkö ne itse hankkia? (hoito-ohjeessa puhuttiin tukiliiveistä, mutta ei sanottu, mistä sellaiset pitää hankkia.
2. Oletteko olleet tyytyväisiä leikkaukseen?
3. Millaisia vaatteita kannattaa hankkia leikkauksen jälkeiselle ajalle?
4. Jääkö leikkauksesta miten pahat arvet? (Olen selaillut netistä kuvia ja nähnyt arpia, jotka mieelstäni eivät todellakaan ole mitenkään pahannäköiset)
5. Miten pitkään joutuu olemaan sairaalassa leikkauksen jälkeen?
6. Tehdäänkö mammografia ennen leikkausta?
7. Miten kipeitä olitte leikkauksen jälkeen?
Olisi myös mukava kuulla kaikkea muuta aiheeseen liittyvää: kokemuksia, vinkkejä jne.
Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille!
Kommentit (13)
eikö täällä ole ketään, joka olisi toimenpiteen kokenut?
Ihan perseestä,pilaat tissisi,kukaan halua ikinä koskea sun arpisiin kasseihin.
Itse kärsin ennen erittäin erikokoisista rinnoista. Kävin leikkauttamassa ne yksityisellä puolella. Minulle tehtiin rintojen pienennys sekä kohotusleikkaus. Molempia rintoja leikattiin.
Menin aamulla leikkaukseen ja pääsin jo samana iltana kotiin hyvän vointini takia. Olin ensimmäistä kertaa elämässäni minkäänlaisessa leikkauksessa.
Kotona kivut olivat ensimmäisinä päivinä kovat, pari kertaa oli taju lähteä kovista kipulääkkeistä huolimatta. Olin 2 viikkoa sairaslomalla ja sen jälkeen menin töihin takaisin (ainakin viikko lisäsairaslomaa olisi tehnyt vielä hyvää). Vielä puolen vuoden jälkeenkin saattoi välillä tietty liike vihlaista. Toisesta rinnastani meni myös osittain tunto kokonaan useaksi kuukaudeksi leikkauksen jälkeen, mutta palasi jälleen lähes normaaliksi. Suosittelen mahdollisimman löysiä ja isoja paitoja alkuun!
Ensimmäisellä lääkärikäynnillä ennen leikkausta minusta otettiin mitat ja niiden perusteella minulle teetätettiin omat tukiliivit. Tukiliivit laitettiin päälleni heti leikkauksen jälkeen. Tukiliivejä tuli käyttää muistaakseni kuukauden verran yötä päivää ja nukkua sai vain selälteen. Selälleen nukkuminen tuotti itselle ongelmia jonkin verran, koska ikinä ennen en selälläni nukkunut. Kuukauden jälkeen sai yöksi ottaa liivit pois mutta vielä tuli pitää niitä kuukauden päivät päivällä. Kahden kuukauden jälkeen sai vasta alkaa harrastaa kunnon liikuntaa.
Leikkaukseen olen kaikesta huolimatta erittäin tyytyväinen! Leikkauksesta on nyt vähän yli 2 vuotta ja arvet näkyvät vain todella vähän. Tippaakaan en ole leikkaukseen menoa katunut vaikka siitä jouduinkin ison summan maksamaan. Elämänlaatu parani kummasti :)
Tsemppiä!
En teidä miten kuppikokoni näihin kysymyksiin liittyy, mutta voin sen kertoa: 75 H
ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan perseestä,pilaat tissisi,kukaan halua ikinä koskea sun arpisiin kasseihin.
Kiitos kannustuksesta.
Minuakin kiinnostaisi vasraukset ap:n kysymyksiin. Olen vasta menossa lääkäriin keskustelemaan asiasta.
Näköjään nämä asiat ovat sairaalakohtaisia. Huhtikuussa Lahdessa näin:
1. Saako sairaalasta tukiliivit käyttöön leikkauksen jälkeen vai pitääkö ne itse hankkia? (hoito-ohjeessa puhuttiin tukiliiveistä, mutta ei sanottu, mistä sellaiset pitää hankkia. Ostin omat urheiluliivit (3 kpl). Liiviliikkeessä yritettiin myydä ympärysmitaltaan liian pieniä, mutta muistutin, että rintojen alle tulee viillot ja jos ne vuotavat, painaa liivi ikävällä tavalla. Edestä kiinnitettävät on parhaat, mutta muutkin käy
2. Oletteko olleet tyytyväisiä leikkaukseen? Kyllä
3. Millaisia vaatteita kannattaa hankkia leikkauksen jälkeiselle ajalle? Ihan tavallisia vaatteitani pidin, en hankkinut mitään uutta. Pienenin vain rinnanympäryksestä
4. Jääkö leikkauksesta miten pahat arvet? (Olen selaillut netistä kuvia ja nähnyt arpia, jotka mieelstäni eivät todellakaan ole mitenkään pahannäköiset) Ei pahat
5. Miten pitkään joutuu olemaan sairaalassa leikkauksen jälkeen? Aamulla leikattiin, klo 17 lähdin kotiin.
6. Tehdäänkö mammografia ennen leikkausta? Ainakin Lahdessa tehtiin
7. Miten kipeitä olitte leikkauksen jälkeen? Hyvin vähän olin kipeä. 1 g parasetamolit ja 600 mg burana oli lääkkeenä kotona, sairauslomaa 2 vko
Tsemppiä leikkaukseen ja paranemiseen, toivotaan että menee hyvin! :)
Kiitos kaikille kommentoijille! Vastaan myöhemmin lisää 😊
Ap
Heeip :) Kerro sitten kokemuksia sinäkin! Itsellä aika identtiset mitat (162cm/56kg) ja ainakin Changella koko 65H tai 70 G.
Saisin varmasti julkisella tuon pienennyksen, ellei nyt mikään ihan idiootti lääkäri katsomassa. PELOTTAA vaan se itse leikkaus, tana. Ei arvista niin väliä, mutta jos menisi jotenkin pieleen ja jäis jotain ainaisia kipuja vaikka... Kääks. Oon kyllä niin väsynyt tähän niska-hartia-särkyyn jne jne jne jne, että taitaa tulla mullakin pian raja vastaan.
Up