Lapsiperheköyhyys syrjäyttää
Otsikko poimittu A2-illan yhdestä twiitistä. Olen tätä asiaa miettinyt viime aikoina paljon, vähän toiselta kantilta kylläkin. Joulu on tulossa ja kaikki kaupat markkinoivat jos millaista krääsää ja lelua lapsille. Itseäni ahdistaa se kaikki, eikä kysymys ole edes rahasta. Meillä olisi varaa ostella vaikka millaiset joululahjat, mutta en halua lähteä siihen, enkä yleensäkään halua palvoa materiaa normaalissa arjessakaan. Valitettavasti olen huomannut tulleeni epävarmaksi, koska epäilen lasten joutuvan pilkatuksi koulussa ja päivähoidossa, jos saavat vaatimattomammin lahjoja. Oikein ahdistaa jo pelkkä jouluaatto, kun tiedän lasteni serkkujen saavan ihan hullut määrät lahjoja. Tämän pystyn vielä selittämään lapsille, mutta en sitä jos heitä muualla pilkataan. Päiväkodissakin jo ivaillaan, jos on väärän väriset housut jalassa. En haluaisi lasten joutuvan kiusatuksi tai tuntevan häpeää siitä, että muut nauravat kun ei ole niitä viimeisimpiä muotijuttuja.
Kommentit (6)
Samaa olen miettinyt! En haluaisi opettaa materialistiksi, mutten todellakaan tehdä myöskään kiusaajille helppoa maalitaulua.
Itse kun tiedän mitä se kiusaaminen on kun itsellään on vaatteet mistä halvimmalla saa..
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa ivataan väärän värisistä housuista?!! Paska päiväkoti jos ryhmän henki on tuota tasoa. Vai kertooko asuinalueesta, pikkusieluisia keskiluokkaisia vanhempina? Vaikea kuvitella oman lapsen päiväkotiin.
Jatkan. Mua ei köyhänä yhtään mietitytä materia kunhan nyt perustarpeet on ja virikettä. Lapsiperheköyhyydessä kurjinta on se mikä muussakin köyhyydessä. Näköalattomuus, lyhytjänteisyys, ajatus siitä että vaikka miten tekisi töitä ei voi tarjota lapselle samaa kotia koko lapsuudeksi tai ei voi ennakoida onko harrastukseen varaa vielä parinkin vuoden päästä.
Itsetunto kuntoon, jo loppuu mitättömät ongelmat ja keksityt kriisit.
Olen kiertävä päiväkodin täti, viimeisen vuoden aikana ollut kahdessakymmenessä päiväkotiryhmässä. En ole kuullut koskaan että ketään olisi kiusattu vääränvärisestä vaatteesta. Jos joku yrittää toisen ulkonäköä/leluja/mielipiteitä/ominaisuuksia käydä mollaamaan, me puutumme asiaan heti ja lapsille opetetaan että ei ole yhtä oikeaa tapaa pukeutua tai leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Itsetunto kuntoon, jo loppuu mitättömät ongelmat ja keksityt kriisit.
Päiväkoti-ikäisen lapsen itsetunto kehittyy vielä vuosia. Päiväkodissa lapset rehvastelevat esim. vaatteillaan ihan meille vanhemmillekin tyyliin "mulla onkin hienompi paita kun Saaralla", mietityttää mitä ne siellä keskenään puhuvat. Ihan on tavanomainen päiväkoti, ei millään ongelma-alueella mutta toki on varmasti eri oloista lähtöisin olevia lapsia.
Päiväkodissa ivataan väärän värisistä housuista?!! Paska päiväkoti jos ryhmän henki on tuota tasoa. Vai kertooko asuinalueesta, pikkusieluisia keskiluokkaisia vanhempina? Vaikea kuvitella oman lapsen päiväkotiin.