Peilikuva vs valokuva
Näytän mielestäni paremmalta peilikuvassa kuin valokuvassa. Poikkeuksena ne kauppojen pyöreät peilit (mitä lie viralliselta nimeltään), jos sellaiseen joskus sattuu katsomaan.
Kumpi on totuudenmukaisempi, peilikuva vai valokuva?
Kommentit (33)
Näytän valokuvissa suohirviöltä. Peilissä ja videokuvassa olen ihan kivannäköinen nainen. siskoni on valokuvissa kaunotar... selkeät ja vahvat piirteet. Nuorempana kun olimme yhdessä baarissa, oli KUMMALLAKIN yhtä paljon vientiä ja livenä siskoni ei nyt mielestäni juurikaan minua kauniimpi ole vaikka onkin ehkä "selväpiirteisempi". Hän vain on todella fotogeeninen ja minä sen vastakohta ( juu, arvatkaas välttelenkö kameroita tai haluanko siskoni kanssa yhteiskuvaan )
Minulla ainakin kasvot on sen verran epäsymmetriset, että valokuvat näyttävät oudoilta. Itse kun on tottunut näkeen peilikuvan. Mies ja lapset taas naureskelee, kun satutaan peilin eteen samaan aikaan, kun näytän niin hassulta.
Luin jostain selityksen, että aivot ovat tottuneet näkemään peilikuvan - se on siis aivojen mielestä 'oikein päin'. Valokuva ei käännä ihmistä, joten se näkymä on vieras, outo aivoille ja sen takia useimmat kokevat epäonnistuvansa kuvissa.
Enpä tiedä kumpi vääristää enemmän, mutta oman kokemukseni mukaan sanoisin, että kamera. Itsestäni tulee huonompia kuvia kuin miltä näytän livenä ja myös muista ihmisistä on hankala saada kuvia, jossa he näyttävät mielestäni yhtä hyviltä kuin livenä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä kumpi vääristää enemmän, mutta oman kokemukseni mukaan sanoisin, että kamera. Itsestäni tulee huonompia kuvia kuin miltä näytän livenä ja myös muista ihmisistä on hankala saada kuvia, jossa he näyttävät mielestäni yhtä hyviltä kuin livenä.
Lisäisin vielä, että jos joku ihminen tulee peilaamaan itseään samaan aikaan minun kanssani, niin ei hän näytä mielestäni peilin kautta katsottuna yhtään eriltä. Valokuvissa sen sijaan saattaa näyttää.
Ihmisen kuva siitä miltä he näyttävät kaukaa on varmasti vääristynyt, koska he eivät näe itseään oikeastaan koskaan kaukaa.
Karismaattisilla ihmisillä on usein epäsymmetriaa kasvoissaan.
Mua on tosi monet miehet kutsuneet seksikkääksi. En tiedä miksi he minua niin seksikkäänä pitävät kun en ole mitenkään superkaunis tai hyväkroppainen. Lievää ylipainoa, isohko maha ja pienet teinitissit. Ulkoisesti en ole siis mielestäni seksikäs, joten olen ajatellut tuleeko seksikkyyteni jostain syvemmältä. Kerran kun eräs poikaystävistäni otti minusta kuvan ja näytti sen minulle, järkytyin. Silmäni näyttivät ihan eri tasolla olevilta ja eri kokoisilta. Inhosin sitä Ja mainitsin siitä poikaystävälle. Hän sanoi vaan: "Se on vaan seksikästä!" Ja todella vilpittömästi sanoikin. Hän piti kuvasta. En vielä tänäkään päivänä osaa sanoa näyttävätkö kasvoni oikeasti epäsymmetrisiltä ja jos näyttää, kai niissä on jotain vetoavaa.
28 lisää vielä että naiset liian usein kuvittelevat että miehet tykkäävät täydellisen symmetrsistä nukkenaisista. Se on täysin harhaluuloista ajattelua. Nykyinen miehenikin on sitä mieltä että epätäydellisyys on täydellistä.
Peili kääntää kuvan, yllätys yllätys, peilikuvaksi. Eli se naama, minkä näet peilistä, ei ole se, jonka muut näkevät. Kasvotkaan eivät ole täysin symmetriset, joten sen takia peilikuva on vähän erilainen. Kamera taas taltioi sinut samalla periaatteella kuin muiden silmät, eli suorana kuvana. Toki kuvissa tulee mukaan valaistukset sun muut, joten siinäkin vaikuttaa moni asia, mutta valitettavasti kamera on totuudenmukainen ja peili ei.
Minäkin olen peilissä mielestäni paremman näköinen, kai sitä siihen tottuu kun itseään ei ulkopuolelta kovin usein muuten näe. Oma silmä tietenkin myös valehtelee ja peittelee epämukavia totuuksia, se on ihan psykologista. Kun sanotaan, että kamera lihottaa, asia onkin aivan päinvastoin. Kamera näyttää totuuden ja peili taas laihduttaa, koska oma silmä ei osaa olla puolueeton ja totuutta vähän siloitellaan.
Joku sanoi, että peilikuva on realistisempi, koska se liikkuu ja näkyy eri millikulmista. Kuva on pysähtynyt.
Miksi sitten kaikki muut näyttävät kuvissa sataprosenttisesti itseltään, mutta juuri sinä et? Tai miksi kamera lihottaa juuri sinua, mutta muita ei koskaan.
Eli molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi, että peilikuva on realistisempi, koska se liikkuu ja näkyy eri millikulmista. Kuva on pysähtynyt.
Miksi sitten kaikki muut näyttävät kuvissa sataprosenttisesti itseltään, mutta juuri sinä et? Tai miksi kamera lihottaa juuri sinua, mutta muita ei koskaan.
Eli molemmat.
Ei muuten mitään hajua miksi kirjotin "eli molemmat." :D Mitähän ajattelin juuri kirjoittamisen hetkellä. Tarkoitin kai sanoa, että realistisempi on se kamera.
Mun mies, kaikki kaverit, vanhemmat, sukulaiset..kaikki... Näyttävät livenä ihan saman näköisiltä kuin valokuvissa tai videokuvassa.. Minä näytän taasen peilissä hyvältä mutta kuvissa aivan karmealta... Tuntuu että mun päällä on joku kirous...
Olen hieman ylipainoinen mutta peilistä katsottuna näytän ihan hyvältä mutta auta armias kun musta otetaan kuva niin hyi saatana kuinka läski sitä onkaan... :( Kumpi sitten totuus, peili vai kamera..
Kerran yritin ottaa kuvaa äidistäni, joka oli todella kauniin näköinen sillä hetkellä. Valokuva vääristi ja litisti piirteet niin, että kuva oli selkeästi huonompi. Ei olla fotogeneettisiä.