Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outoa käytöstä tuttavalta. Mitä tehdä?

Nica
23.11.2016 |

Entinen kollegani on alkanut piinata. Haluaa olla koko ajan tekemisissä. Laittaa viestiä monta kertaa viikossa ja lähes identtiset viestit joka kerta. Olen hämmentynyt, sillä emme koskaan ole olleet kovin läheisiä. Soitteli aluksi lähes joka päivä, mutta sanoin ystävällisesti, ettei minulla ole mahdollisuutta pitää yhteyttä niin tiiviisti. Lopulta oli laitettava hänet soitonestolistalle. Nyt jatkaa viestien lähettelyä ja mulla menee hermot! Vastaan ympäripyöreästi n.joka 10. viestiin. Suoraan sanottuna meillä ei ole mitään yhteistä eikä mulla ole mahdollisuutta olla hänen terapeutti. Olen yrittänyt ystävällisesti ja napakasti sanoa, mutta ei mene perille. Taas tänään tuli viestiä, jossa kyselee kuulumisia ja ehdottaa tapaamista. Ahdistun todella, sillä tuntuu, kuin mua pakotettaisi olemaan ystävä, jottei hän vaan jää yksin... Ja niin, molemmat olemme perheenäitejä. Jätänkö kylmästi vastaamatta viesteihin vaan? Vai mitä teen????

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollega? Ette kuitenkaan näe töissä? Et oikein voi estääkään, jos työkavereita tms olette. Sanoisin olevani jatkuvasti kiireinen, kyllä se varmaan ajan kanssa rauhoittuu.

Vierailija
2/21 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan teeskentele, että sinulla olisi energiaa ja voimavaroja johonkin, mihin ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaikka, että teillä on perheessä sattunut jotain ja keskityt täysin perhepiiriisi. Pyydä rauhaa, ellei ymmärrä niin sano että laitat estoon.

Vierailija
4/21 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kollega? Ette kuitenkaan näe töissä? Et oikein voi estääkään, jos työkavereita tms olette. Sanoisin olevani jatkuvasti kiireinen, kyllä se varmaan ajan kanssa rauhoittuu.

Ap:n viesti alkoi sanoilla "entinen kollegani".

Tällä ihmisellä on tainnut tulla mania tai psykoosi päälle. 

Vierailija
5/21 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Entinen kollegani, kyllä. Hänen puhelut eivät tule läpi, mutta viestit kyllä. Hän on aiemmin kertonut kärsivänsä masennuksesta. Ymmärrän, että hän tarvitsee tukea ja ymmärrystä. Minä en vain ole millään tavalla läheinen hänen kanssaan. Mieheni korosti vain, että "No jos sillä ei ole ketään muutakaan. Voithan sä sille aina ympäripyöreästi jotain vastata." Jep jep. En voi, koska mua suoraan sanottuna ärsyttää! T.ap

Vierailija
6/21 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärähdä hänelle suoraan.

Vierailija
7/21 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Entinen kollegani, kyllä. Hänen puhelut eivät tule läpi, mutta viestit kyllä. Hän on aiemmin kertonut kärsivänsä masennuksesta. Ymmärrän, että hän tarvitsee tukea ja ymmärrystä. Minä en vain ole millään tavalla läheinen hänen kanssaan. Mieheni korosti vain, että "No jos sillä ei ole ketään muutakaan. Voithan sä sille aina ympäripyöreästi jotain vastata." Jep jep. En voi, koska mua suoraan sanottuna ärsyttää! T.ap

Onhan se vähän hyväksikäyttöäkin, jos hänellä menee huonosti tms. niin heti on suhun yhteydessä. Laittaisin suoraan, että valitettavasti sulla on omat energiat nyt niin lopussa, kun työssä on stressiä ja haluat viettää perheen kanssa aikaa tms. Onhan se harmi, jos hänellä ei ole ketään muutakaan mutta se ei valitettavasti kuitenkaan ole sinun vastuullasi.

Vierailija
8/21 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut että mulla ei ole resursseja nyt koska olen 24/7 kiinni perheen pyörittämisessä. Ei mene perille. Täytyy varmaan ainoana vaihtoehtona ärähtää ja sanoa, että lopettaa häiriköinnin. Häiriköintinä minä tämän koen. Kymmeniä kertoja kun ensin sanoo ystävällisesti, sitten ilmoittaa asian napakasti eikä sekään mene perille. Voi ny jumankauta!!! T.ap

Vierailija
9/21 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tekstari että olet työsi ja kotiasioiden kanssa kiireinen, etkä ehdi muuta.  Etkä tiedä milloin tilanne helpottaa jos helpottaa.  Voisi kysellä seuraa joltakin toiselta kun sinä et kertakaikkiaan ehdi.  Toivota hyvät jatkot.   Sen jälkeen älä enää vastaa viesteihin.  Jos ei tuosta ymmärrä niin sitten ei mistään.

Ei voi ruveta jonkun toisen kannattelijaksi kun itselläkin on ihan tarpeeksi.  Ymmärrän oikein hyvin.  Ole vain napakka.  Väsyttävä seura ei piristä  vaan imee energiat ja sinäkin tarvitset piristystä.

Vierailija
10/21 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla maaninen vaihe. Kannattaa tehdä noin mitä 9 ehdottaa. Sitten et vain enää vastaa. Tilanne on tässä maassa mielenterveyspalveluiden osalta sellainen, että oikeastaan minkäänlaista apua ei tule ennen kuin mania menee psykoosin puolelle. Itsellä esim. täti, joka välillä häiriköi juurikin tuolla tavalla tuttaviaan. Siitä tietää aina että lääkkeet on jääneet ottamatta ja että kohta taas romahtaa. Mielenterveyspotilaat on jätetty aivan heitteille, ette uskoisi jos kertoisin mitä kaikkea on tädinkin hoidossa tapahtunut (tai paremminkin jätetty tekemättä). Ja kun kyseessä on aikuinen ihminen, jolla ei sairaudentuntoa ole, niin keinot on lähiomaisilla aika vähissä. Tosin jos tiedät että tällä ihmisellä on jotain sukulaisia, niin voisit vihjaista että onko kaikki kunnossa. Vaikka ne sukulaisetkaan eivät voi paljoa tehdä, niin tietäisivät kuitenkin missä taas mennään. Esim. tätimme on oikein taitava salaamaan meiltä omat harhansa ja maniansa siinä alkuvaiheessa. Sitten kun kunnolla menee yli, niin näkyyhän se käytöksessä ja puheissa sitten meillekin.    

Vierailija
11/21 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisikohan jos laittaisit miehesi kirjoittamaan viestin että Xxx nyt kokee sinun käytöksen häiritseväksi?

Vierailija
12/21 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että tuttavasi epätoivoisesti yrittää pitää sinut ns. ystävänään ja roikkuu löysässä hirressä peläten että jätät hänet. Läheisriippuvuuden tunnusmerkit. Tuo vain kuluttaa omat voimavarasi ja kasvattaa entisestään sun kynnystä pitää mitään yhteyttä. Sääli, mutta ei ole sun tehtävä olla se terapeutti kuten sanoit.

Vierailija
13/21 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan että lopettaa yhteydenpidon! Jos ei ymmärrä, että kun sä et vastaa sen viesteihin, niin ei voi enää ihan normaali ihminen olla! Kuulostaa takertuvalta!

Vierailija
14/21 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/21 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne mulla myös. Sanoin kanssa hyvin selvästi että jättää minut rauhaan. Jätti kuukauden ajaksi. Sitten sama taas jatkui. Nyt en ole enää vastannut yhteydenottoihin. Ärsyttävää, mutta ei tuollaisista taida päästä eroon. Viestiä tulee vaikken vastaa. Vähintään kerran viikossa. Hyvin ärsyttävää.

Vierailija
16/21 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisriippuvuuden tunnusmerkit...

Vierailija
17/21 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita esto puhelimeen

Vierailija
18/21 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestejä ei voi estää.

Vierailija
19/21 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita hänestä sosiaalipäivystykseen; sano että pelkäät että tällä tuottavalla on psykoosi tms...

Vierailija
20/21 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavalla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi