Kuinka pitää lapsille huumevalistus?
Mielestäni valistuksessa voisi olla jotain vähän luovempaa kuin irti huumeista ry:n artikkelien lukemista ja Yhdysvalloissa tehtyjen "meth not even once" videoiden näyttämistä.
Kommentit (35)
Kertamalla että ykskin kokeilu ja koko elämä on tuhottu, että sitten kaikki on loppu ja niinhän se on. Hyvänä lisänä on metavideot. Voi sitten itse miettiä mitä haluaa
Elät päivästä toiseen esimerkillistä elämää itse johon ei päihteet kuulu. Viinilasilliset ja tupakat pois näpeistä, niin et tarvitse erikseen minkäänlaista huumevalistusta. Jos taas notkut viinilasisi kanssa ja luot päihdemyönteistä mielikuvaa, niin ei auta valistukset. Jos valistusta kuitenkin mietit, niin pysy totuudessa. Nuoret eivät ole niin tyhmiä, että yliampuvat pelottelut menisi läpi siinä vaiheessa kun näkevät, ettei kotibileissä pilveä polttaville kavereille tapahdu mitään dramaattista. T: Ex-narkomaani
Vierailija kirjoitti:
Näyttämällä Unelmien Sielunmessun, on oikein antimainos huumeille.
Katsoin trailerin ja ei kyllä tollanen mene läpi kovin monelle, koska traileristakin huomaa sen että päähahmo ottaa amfetamiini pillerin illalla, joka ei laihdutuksessa auta paljoa vaan aiheuttaa uni ongelmia.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kertamalla että ykskin kokeilu ja koko elämä on tuhottu, että sitten kaikki on loppu ja niinhän se on. Hyvänä lisänä on metavideot. Voi sitten itse miettiä mitä haluaa
Just. Ja sitten kun itse näitä kokeilijoita itse näkee ja tajuaa, ettei mitään dramaattista seuraa, niin pohja koko hommalta putoaa. Sen jälkeen ei sitten vakuuta ne totuudellisetkaan osat valistuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin trailerin ja ei kyllä tollanen mene läpi kovin monelle, koska traileristakin huomaa sen että päähahmo ottaa amfetamiini pillerin illalla, joka ei laihdutuksessa auta paljoa vaan aiheuttaa uni ongelmia.
-ap
Siinä on useampi päähahmo, äiti ei edes tiedä vetävänsä amfetamiinia, lääkärit määräsivät aikoinaan aika huoletta laihdutuspillereitä. Surullinen tarina kaikkien osalta.
Onko tarkotus oikeasti valistaa vai pelotella? Nämä kun on kaksi täysin eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Ja sitten kun itse näitä kokeilijoita itse näkee ja tajuaa, ettei mitään dramaattista seuraa, niin pohja koko hommalta putoaa. Sen jälkeen ei sitten vakuuta ne totuudellisetkaan osat valistuksesta.
Juuri näin. Asiallinen, perusteellinen info eri huumeista ja niiden vaikutuksista, ei mitään propagandaa ja aivopesua, nuoret on liian fiksuja ja kapinallisia, menee vaan pohja kaikelta mitä puhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apSiinä on useampi päähahmo, äiti ei edes tiedä vetävänsä amfetamiinia, lääkärit määräsivät aikoinaan aika huoletta laihdutuspillereitä. Surullinen tarina kaikkien osalta.
Pointtini oli, että elokuva oli epärealistinen ja trailerin perusteella.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Elät päivästä toiseen esimerkillistä elämää itse johon ei päihteet kuulu. Viinilasilliset ja tupakat pois näpeistä, niin et tarvitse erikseen minkäänlaista huumevalistusta. Jos taas notkut viinilasisi kanssa ja luot päihdemyönteistä mielikuvaa, niin ei auta valistukset. Jos valistusta kuitenkin mietit, niin pysy totuudessa. Nuoret eivät ole niin tyhmiä, että yliampuvat pelottelut menisi läpi siinä vaiheessa kun näkevät, ettei kotibileissä pilveä polttaville kavereille tapahdu mitään dramaattista. T: Ex-narkomaani
Tämähän se olisi, mutta kun Suomessa sitä viinaa on saatava. Vaikka lasillinen viiniä ruoan kanssa, mutta ilman ei voi olla. Ei vaan voi, mutta huumeet no no!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne sallaista kokeilisi jos ennakkoasenne on jyrkkä. Se on toiminut parhaiten aina. Huumeet tappaa, tottahan se on. Jotkut niistä nopeasti, toiset taas lamannuttaa ja ihmisestä tulee saamaton luuseri. Molemmissa tapauksissa on menettänyt kaikan.
Syf kirjoitti:
Onko tarkotus oikeasti valistaa vai pelotella? Nämä kun on kaksi täysin eri asiaa.
Pelotella valistuksen kustannuksella näköjään kun ehdotellaan fiktiivisten Hollywood leffojen näyttämisiä ja metamfetaministien kuvilla shokeerausta. Voi pyhä yksinkertaisuus..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne sallaista kokeilisi jos ennakkoasenne on jyrkkä. Se on toiminut parhaiten aina. Huumeet tappaa, tottahan se on. Jotkut niistä nopeasti, toiset taas lamannuttaa ja ihmisestä tulee saamaton luuseri. Molemmissa tapauksissa on menettänyt kaikan.
Oletko oikeasti noin yksinkertainen?
Huumerikolliset pitäisi viedä napapiirille, pois kiusaamasta muita. Surua kun vaan levittävöt ympärilleen
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhempien päihteettömyys kerro muusta kuin vanhempien omista elämän valinnoista, kun suurin osa ihmisistä käyttää päihteitä niin nuori ymmärtää syyn päihteiden käyttöön ja vanhempien elämän valinnat jäävät toiselle sijalle.
-ap
Kertomalla sen oikean koko totuuden ja miten itse toivoisit heidän käyttäytyvän.
Nuoret löytää tietoa todella helposti esim. Kannabiksen satunnaiskäytön olemattomista haitoista tai ekstaasin viihdekäytön lähes olemattomista haitoista.
Mikään 60-luvun jos käytät niin kuolet ei enää toimi.
Ne todelliset faktat on kaikkien helposti saatavilla.
Ainoa asia mistä voit kunnolla vetää äidillisen saarnan, on suonensisäiset sekä kuinka usein sitä viinaa/mietoja huumeita käytetään jos käytetään ja painottaa sitä järjenkäyttöä (kun käytetään).
Suosisin itse keskustelua. Ei niin että aikuinen puhuu ja valistaa, vaan nuori saisi itse kertoa mitä tietää jo ja kysyä kysymyksiä. Realistista puhetta, koska nuori tulee kyllä huomaamaan milloin häntä yritetään pelotella ja asioita kärjistetään. Faktat kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Narkkarien perusläppä on aina tuo "pysy totuudessa, älä liioittele". Se tarkoittaa selkosuomella sitä, että sano lapselle että pilvenpoltto on ihan jees ja miedompaa kuin viina. Ja amfetamiinikin on ihan jees, kunhan ei liikaa käytä. MDMA ei varsinaisesti ole edes huume, sehän vaan vapauttaa elimiston omat endorfiinit. Toisin sanoen oikeastaan vain opiodit on pahasta, eikä tosin niihinkään jää yleensä vielä kerrasta koukkuun. Sitten kannattaa vielä korostaa että alkoholi on oikeastaan tosi paha. Että otatko pullon viiniä on oikeastaan verrannollinen siihen että vedät jotain ihan muuta.
Niin tottahan tuo, mutta mitä uskot väheneekö huumausaineiden aiheuttamat ongelmat "valistamalla" noin? Väheneekö ne valistamalla "perinteisellä tavalla"? Ehkä ei, mutta ei se perinteinen malli ainakaan suorastaan suosi kokeilemaan kerran tai pari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narkkarien perusläppä on aina tuo "pysy totuudessa, älä liioittele". Se tarkoittaa selkosuomella sitä, että sano lapselle että pilvenpoltto on ihan jees ja miedompaa kuin viina. Ja amfetamiinikin on ihan jees, kunhan ei liikaa käytä. MDMA ei varsinaisesti ole edes huume, sehän vaan vapauttaa elimiston omat endorfiinit. Toisin sanoen oikeastaan vain opiodit on pahasta, eikä tosin niihinkään jää yleensä vielä kerrasta koukkuun. Sitten kannattaa vielä korostaa että alkoholi on oikeastaan tosi paha. Että otatko pullon viiniä on oikeastaan verrannollinen siihen että vedät jotain ihan muuta.
Niin tottahan tuo, mutta mitä uskot väheneekö huumausaineiden aiheuttamat ongelmat "valistamalla" noin? Väheneekö ne valistamalla "perinteisellä tavalla"? Ehkä ei, mutta ei se perinteinen malli ainakaan suorastaan suosi kokeilemaan kerran tai pari.
Mdma ei vapauta endorfiineja vaan se vapauttaa serotoniinia, dopamiinia ja noradrenaliinia ja estää niiden takaisinoton.
-ap
Yksi mikä pitää edelleen paikkansa on se, että pillereitä ja jauheita ei tule ottaa, koska nuori ei ihan oikeasti tunnista mikä on piriä ja mikä perunajauhoa ja mikä jotain muuta jos on päihteen kanssa ensikertoja tekemisissä. Samoi korostaisin päihteiden yksilöllisiä vaikutuksia: vaikka näyttää siltä että kaverilla on hauskaa, ei sama aine vaikuta välttämättä samalla tavalla itseen.