Ala-asteen rehtori väitti v.2002, että Harry Potterien juonen tietäminen kuuluu yleissivistykseen
Nyt mokomat lastenkirjat ovat menneet pois muodista, eikä kukaan enää väittäisi, että niiden lukeminen tai sisällön tunteminen kuuluisi yleissivistykseen :)
Itse en koskaan lukenut yhtään ko.sarjaan kuuluvaa romaania.
Kommentit (35)
Ihan hirvittää ajatella, mitä olisi tapahtunut, jos ap olisi taipunut rehtorin tahtoon ja tarttunut potteriinsa niin kuin muut lampaat.
Kyllä nyt sopii huokaista kaukaa viisaana, että vähänpä sekin reksinkurppa tiesi silloin vuonna 2002. Huh huh!
Kyllä perustietämys maailman eniten myyvistä kirjasarjoista ja elokuvista kuuluu yleissivistykseen, vaikkei niitä olisikaan lukenut/katsonut.
Hahaha joo.... ei kiinnosta ketään ja silti uusin rikkoi myyntiennätyksen. Ap, olet harvinaisen tyhmä ihminen. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Hahaha joo.... ei kiinnosta ketään ja silti uusin rikkoi myyntiennätyksen. Ap, olet harvinaisen tyhmä ihminen. Ei mulla muuta.
Mä kun luulin, ettei noita kirjoja ole edes ilmestynyt uusia enää kymmeneen vuoteen.
Kyllä esim. viime vuonna vitosluokan äikän kirjassa oli tehtäviä Harry Potterin henkilöhahmoista ja juonitapahtumista oletuksena, että jokainen vitosluokkalainen on kirjat lukenut. Eli taitaa kuulua yleissivistykseen edelleen.
No vanhempi sukupolvi ,joka ei ole vaivautunut,eikä oikein kiinnosta virittäytyäkään ko. satukirjan lukemiseen ei sitten ilmeisesti kyseisen ala-asteen opettajan yleissivistyksen kriteerejä täytäkään ...
Juu, ei täytä, ei.
Kannattaa keskittyä vaan niihin Kauniisiin ja rohkeisiin - ne pn sentään totta, eiks niin?
Vierailija kirjoitti:
No vanhempi sukupolvi ,joka ei ole vaivautunut,eikä oikein kiinnosta virittäytyäkään ko. satukirjan lukemiseen ei sitten ilmeisesti kyseisen ala-asteen opettajan yleissivistyksen kriteerejä täytäkään ...
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei täytä, ei.
Kannattaa keskittyä vaan niihin Kauniisiin ja rohkeisiin - ne pn sentään totta, eiks niin?Vierailija kirjoitti:
No miten olisi Haanpään teokset,Juhani Ahon 'Lastuja' ,Minna Canthin teokset ,Maria Jotuni ,Oiva Paloheimon 'Levoton lapsuus' Frans Emil 'Taata' Sillanpään teokset jne. Timo K. Mukka, Hannu Salaman 'Juhannustanssit ,vähän uudemmista ja jotain sitäkin uudemmista ja aivan viimeaikaisistakin Sirpa Kähkönen, Antti Tuuri jne. Onko opettaja lukenut myös näitä?
(listaa suomalaiseen yleissivistykseen kuuluvista kirjoista voisi jatkaa paljon pitemmäksikin ) Dostojevskistä,Hemingwaystä,Alexandre Dumas'ta, Yasunari Kawabatasta ja muista maailmankirjallisuuden uudemmista ja vanhemmista merkkiteoksista nyt puhumattakaan....
Eipä taida enemmistö 80-luvulla syntyneistä suomalaisista olla lukenut yhtäkään sarjaan kuuluvaa kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei harry potterit mene koskaan pois muodista, kuten ei muutkaan klassikot.
P.S. Aloitus on outo :D Siis mitä väliä et juuri vuonna 2002 ja ala-asteen rehtori? Missä tilanteessa tää tapahtu? Ootko 14 vuotta oottanut että saat kertoa tän?
Aika kaukana Harry Potter on vielä klassikosta. Kyllä se vielä sen 20 vuotta ottaa, että se on klassikko (jos kukaan noita edes silloin enää muistaa)
Kovinpa sulla on jyrkkä näkemys kirjoista, joita et ole lukenut.
Otapa nyt se pääsi viemäristä ja lue vaikka tämä:
https://www.theguardian.com/books/2016/aug/03/harry-potter-and-the-curs…
Ja tuossa siis on kyse näytelmätekstistä, joka toimii kirjana oikeasti ihan helvetin huonosti. Silti se rikkoi heti ilmestyttyään myyntiennätykset. Vieläkö mussutat, ettei ketään enää Potterit kiinnosta?
Todellisuudessa Potterit ovat hyvinkin nuortenkirjallisuuden klassikoita. Ei klassikoksi kohoaminen ole välttämättä kiinni kirjallisista ansioista, vaan suosiosta ja siitä, miten ne kestävät aikaa. Stoorina nuo eivät ole aikaan sidottuja, uskon kestävän hyvinkin aikaa.
T. 10, joka on lukenut nuo ensin itse ja sittemmin ääneen lapsilleen.
Näkemykseni ei ole mielestäni jyrkkä. Ensimmäisen kirjan olen lukenut noin 14-vuotiaana. Totesin, että ei maistu. Voisi aikuisemmalla iällä varmaankin kokeilla uudestaan.
Eiköhän tuon linkin kirjan ostajat ole niitä hc-faneja, jotka ostavat mitä tahansa mitä potterista julkaistaan. Itsekin olen Lord of the rings -friikki ja ostan kaiken sarjaan liittyvän, varmaan myös tuollaisenkin jos olisi saatavilla.
Kun mielestäni elokuva/kirja/näytelmä ei voi olla klassikko heti julkaisunsa aikaan. Aika tekee klassikoita. Jos Potterit ovat vielä kaikkien huulilla 20 vuoden päästä niin nostan kirjasarjan sitten klassikoksi ainakin omassa mielessäni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä esim. viime vuonna vitosluokan äikän kirjassa oli tehtäviä Harry Potterin henkilöhahmoista ja juonitapahtumista oletuksena, että jokainen vitosluokkalainen on kirjat lukenut. Eli taitaa kuulua yleissivistykseen edelleen.
Siihen aikaan kun minä olin ala-asteella 1980-luvulla, äidinkielen tunneilla piti lukea mm. Seitsemän veljestä ja Kalevala. Ne oli sen ajan klassikot ja kuuluivat yleissivistykseen. Vapaa-ajalla luin mm. Agatha Christie, Sherlock Holmes ja Viisikko-sarjat. Ne taas oli viihdekirjallisuutta, mitä ei koulussa käsitelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P.S. Aloitus on outo :D Siis mitä väliä et juuri vuonna 2002 ja ala-asteen rehtori? Missä tilanteessa tää tapahtu? Ootko 14 vuotta oottanut että saat kertoa tän?
Aika kaukana Harry Potter on vielä klassikosta. Kyllä se vielä sen 20 vuotta ottaa, että se on klassikko (jos kukaan noita edes silloin enää muistaa)
Ja tuossa siis on kyse näytelmätekstistä, joka toimii kirjana oikeasti ihan helvetin huonosti. Silti se rikkoi heti ilmestyttyään myyntiennätykset. Vieläkö mussutat, ettei ketään enää Potterit kiinnosta?
Todellisuudessa Potterit ovat hyvinkin nuortenkirjallisuuden klassikoita. Ei klassikoksi kohoaminen ole välttämättä kiinni kirjallisista ansioista, vaan suosiosta ja siitä, miten ne kestävät aikaa. Stoorina nuo eivät ole aikaan sidottuja, uskon kestävän hyvinkin aikaa.
Näkemykseni ei ole mielestäni jyrkkä. Ensimmäisen kirjan olen lukenut noin 14-vuotiaana. Totesin, että ei maistu. Voisi aikuisemmalla iällä varmaankin kokeilla uudestaan.
Eiköhän tuon linkin kirjan ostajat ole niitä hc-faneja, jotka ostavat mitä tahansa mitä potterista julkaistaan. Itsekin olen Lord of the rings -friikki ja ostan kaiken sarjaan liittyvän, varmaan myös tuollaisenkin jos olisi saatavilla.
Kun mielestäni elokuva/kirja/näytelmä ei voi olla klassikko heti julkaisunsa aikaan. Aika tekee klassikoita. Jos Potterit ovat vielä kaikkien huulilla 20 vuoden päästä niin nostan kirjasarjan sitten klassikoksi ainakin omassa mielessäni.
No, sulla on se kohta edessä. Eka kirjahan julkaistiin 19 vuotta sitten.
Osoitin vain, että puhut paskaa, kun väitit, että ei ketään enää kiinnosta. Kyllä kiinnostaa ja isosti.
10
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sulla on se kohta edessä. Eka kirjahan julkaistiin 19 vuotta sitten.
Osoitin vain, että puhut paskaa, kun väitit, että ei ketään enää kiinnosta. Kyllä kiinnostaa ja isosti.
10
Taisi osua arkaan paikkaan kun Pottereita arvosteltiin. Kyllä se suru siitä iloksi vielä joskus muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Äitini, joka on yli 70v, ja joka on lukenut aina paljon, ja lukee edelleen, on tietysti lukenut myös kaikki Potterit. Uskon, että aika moni vanhempi lukija, joka on aidosti kirjoista kiinnostunut, on ne lukenut.
Olen ap ja kyllä mä sentään Harry Potterista tuon verran tiedän vaikken ole yhtään romaania koskaan lukenut kokonaisuudessaan.