Vr.n siniset vaunut, onko niitä enää?
Wikipedian mukaan noita olisi vielä 2020 asti käytössä, mutta en ole kyllä ite nähnyt aikoihin. Olis mukava mennä noilla, kun raiteet jyskyttivät kiskojen liitoksissa, nykysissä on kaiken maailman iskunvimentimet jotka syö juna tunnelmaa.
Kommentit (30)
Onneksi ei ole, niissä oli hirveä matkustaa. Ahtaat penkkirivit ja kova istua.
Kiskoissa ei nykyään ole enää liitoksia, joten ei auta sininen vaunu tähän.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole, niissä oli hirveä matkustaa. Ahtaat penkkirivit ja kova istua.
Kyllä se on juuri toisinpäin. Uusissa vaunuissa penkit ovat lähempänä toisiaan ja olivathan ne vanhat penkit paljon pehmeämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Kiskoissa ei nykyään ole enää liitoksia, joten ei auta sininen vaunu tähän.
Miten ne on asentanut sen Helsingistä rolloon pitkän kiskon?
Täällä Vaasassa taisi olla vielä n. vuosi sitten, mutta enää en ole nähnyt.
Up.
Menin tällaisella Helsingistä Kolariin 18.52 kulkevalla junalla, ja mistään poikkeuksesta ei ainakaan tiedotettu.
Tampereen ja Haapajärven/Keuruun välinen rata on taas siitä harvinainen, että siinä kiskoja ei ole hitsattu yhteen eli on tuttu kolina. Myös ikkunat saa auki kesällä.
On niitä vielä ainakin Helsinki-kolari junissa
Niitä on ikävä koska niissä oli ykkösluokka joka oikeasti OLI ykkösluokka, eli selkeästi paremmat penkit jne. Varsinkin ne hytit pehmeine oransseine penkkeineen olivat ihania. Matkustin noin 25 vuotta sitten aika paljon junalla joten ne tulivat tutuiksi.
Viime kesänä matkustin kaukojunalla ensimmäistä kertaa varmaan kymmeneen vuoteen ja petyin pahasti. Oli standardiluokka ja "Extra"-luokka joten menin tietysti Extraan. Mikä helvetin extra?? Aivan samanlaiset surkea penkit kuin standardiluokassakin. Ei mitään erityistä, ei mitään mukavuutta. No olihan se toki vaunun yläkerrassa mutta onhan standardiluokan paikkojakin yläkerrassa. Ilmainen kahvi ja iltapäivälehti ei paljon ilahduta kun muuten oli koko kokemus niin perseestä.
Rovaniemen ja Kolarin yöjunissa niitä vielä on konduktöörivaunuina. Monta kertaa on ollut ikävä sinisten vaunujen matkustusmukavuutta. Muhkeat penkit, suuret ikkunat joista hyvä katsella maisemia, väljät käytävät, toimintavarmat vessat joissa ilmanvaihto pelasi, avattavat ikkunat, hulppeat matkatavaratilat jne. Oikeastaan ilmastoinnin puute pahimpien helteiden aikaan oli ainoa miinus näihin nykyisiin kaksikerrosvaunuihin verrattuna. Ja tietysti tekniikka on vähän jälkeen jäänyt mutta suurin osa rataverkosta on kuitenkin siinä kunnossa ettei uusien vaunujen 200 km/h huippunopeutta voida kuitenkaan ajaa vaan se sinisten 140 km/h olisi riittänyt hyvin.
Onkohan se vankivaunu vielä käytössä? Se oli tosi cool.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiskoissa ei nykyään ole enää liitoksia, joten ei auta sininen vaunu tähän.
Miten ne on asentanut sen Helsingistä rolloon pitkän kiskon?
Oletko hitsaamisesta koskaan kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Niitä on ikävä koska niissä oli ykkösluokka joka oikeasti OLI ykkösluokka, eli selkeästi paremmat penkit jne. Varsinkin ne hytit pehmeine oransseine penkkeineen olivat ihania. Matkustin noin 25 vuotta sitten aika paljon junalla joten ne tulivat tutuiksi.
Viime kesänä matkustin kaukojunalla ensimmäistä kertaa varmaan kymmeneen vuoteen ja petyin pahasti. Oli standardiluokka ja "Extra"-luokka joten menin tietysti Extraan. Mikä helvetin extra?? Aivan samanlaiset surkea penkit kuin standardiluokassakin. Ei mitään erityistä, ei mitään mukavuutta. No olihan se toki vaunun yläkerrassa mutta onhan standardiluokan paikkojakin yläkerrassa. Ilmainen kahvi ja iltapäivälehti ei paljon ilahduta kun muuten oli koko kokemus niin perseestä.
Olen ihan samaa mieltä! Vr huijaa röyhkeästi myymällä "ykkösluokan" lipun ihan tavalliseen vaunuun jossa ei ole mitään eroa tavalliseeen junanvaunuun. Oikeastaan kaikkein väljimmät ja mukavimmat paikat ovat kakkosluokan puolella vaunun välitasolla. Esimerkiksi työ- tai ystäväporukan kanssa on siitä hyvä ottaa neljän loossi jossa on pöytä keskellä ja kaikilta paikoilta hyvät näkymät ulos.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan se vankivaunu vielä käytössä? Se oli tosi cool.
On se Savon radalla yhtenä päivänä viikossa suuntaansa:
IC63 ja IC70.
Vanhoissa sinisissä vaunuissa oli ihanaa matkustaa. Korkeiden selkänojien suojassa tuli monta kertaa nukuttua yöjunassa, kun makuupaikkaan ei ollut varaa.
On niitä vielä. Helsingissä joka päivä 20:28 ja perjantaina myös 18:14
Itsekin tykkäsin vanhoista sinisistä vaunuista. Junalla tuli liikuttua useampi vuosi lähes päivittäin ja kyllä niissä sai paljon paremmin unen päästä kiinni kun nykyisissä junissa. Penkit oli pehmeämmät ja tilaakin vaunuissa enemmän matkustajaa kohden. Nykyään on toki uutta ja modernia, mutta ahtaampaa ja penkit on todella epämukavat pidemmillä matkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoissa sinisissä vaunuissa oli ihanaa matkustaa. Korkeiden selkänojien suojassa tuli monta kertaa nukuttua yöjunassa, kun makuupaikkaan ei ollut varaa.
Nuorempana (eli n. 13vuotta sitten) matkustettiin paljon ystävien kanssa junalla ja aina yöjunalla ilman makuupaikkaa, koska ne penkit tarjosi lähes yhtä pätevät unet ja huomattavasti vähemmällä rahalla. Nykyjunissa ei tulis mielenkään matkustaa koko yötä istumapaikoilla.
Ravintolavaunutkin noissa oli viihtyisämpiä kuin paskaliinon muovikoppi.
Heh, eipä oo näkynyt pitkiin aikoihin. Ei oo kyllä henkilökohtaisesti ollut niitä ikävä. Muistan kyllä sen kolinan ja miten vaikee niissä oli kulkea, jos piti käydä jossain. Vessat oli ihan kauheat ja sitten ne vaunujen välit oli melkein pelottavia, kun lattia heilui ja pakkasella koko väliosa saattoi olla lumen ja jään peitossa.
Joskus menin vauvan kanssa junalla, joka piti olla pendolino tai ic, mutta olikin vaihtunut vanhaksi pikajunaksi. Huh, miten vaikea siihen oli rattaiden kanssa raahautua. Ilman konnarin apua en ois ees siitä matkasta selviytynyt.