Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ekologisia nuo ruokarakeet, nyhtökaurat ynnä muut lihan korvikkeet ovat? Miten ne valmistetaan?

Vierailija
20.11.2016 |

Mietin vain, että nehän ovat loppujen lopuksi varsin käsiteltyjä elintarvikkeita, koska ne pitää tehdä jostain raaka-aineista lopulliseen muotoonsa. Eikö niidenkin valmistusprosessi kuluta luonnonvaroja? Lisäksi niitä myydään muovisissa rasioissa - rasioista syntyy jätettä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne silti ekologisempia kun liha, eli samapa tuo.

Vierailija
2/6 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettamalla löytyy tietoa nyhtiksen valmistusmenetelmästä. myös soijarouheen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai nekin kuluttaa. Viljely on kuitenkin suhteessa paljon lihatuotantoa ekologisempaa.

Vierailija
4/6 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelepa asiaa näin: myös lihan valmistuksen voi halutessaan ajatella teollisena prosessina (ja niihän se nähdään, kun puhutaan tuotantoeläimistä). Ensin ruoka viljellään, sitten se syötetään eläimille. Eläimet viedään teurastamoon, jossa taas erilaisissa prosessessa niistä valmistetaan lihajalosteita, jotka pakataan muoviin ja viedään kauppoihin. 

Mä en itse juurikaan käytä noita nyhtökauroja ja muita, mutta kannattaa muistaa se, ettei se lihakaan nyt ihan ajatuksen voimalla kasva.

Vierailija
5/6 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelepa asiaa näin: myös lihan valmistuksen voi halutessaan ajatella teollisena prosessina (ja niihän se nähdään, kun puhutaan tuotantoeläimistä). Ensin ruoka viljellään, sitten se syötetään eläimille. Eläimet viedään teurastamoon, jossa taas erilaisissa prosessessa niistä valmistetaan lihajalosteita, jotka pakataan muoviin ja viedään kauppoihin. 

Mä en itse juurikaan käytä noita nyhtökauroja ja muita, mutta kannattaa muistaa se, ettei se lihakaan nyt ihan ajatuksen voimalla kasva.

Nakki ei ole yhtään sen vähemmän prosessoitu kuin soijanakkia. Salamit, lihapullat jne. ovat varsin suosittuja, ällöprosessoituja nekin.

Vierailija
6/6 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai nekin kuluttaa. Viljely on kuitenkin suhteessa paljon lihatuotantoa ekologisempaa.

Suhteelista on tuo. Voin ottaa esimerkiksi kaupan salaatin ja pekonipaketin.

Salaatin tuottaminen kuluttaa yli neljä kertaa enemmän luonnonvarjoja verrattuna vastaavan energian sisältävään pekoniin.

Tuo on harha ja surkeaa yksinkertaistamista että kasvikset olisivat aina lihaan nähden ekologisempi vaihtoehto. Esimerkiksi naudanlihan tuotanto rasittaa ympäristöä huimasti enemmän, kuin sianlihan tuottaminen. Jotkut heinäsirkat ovat nautaan verrattuna parikin sataa kertaa ekologisempia.

Ympäristön kannalta parhaat energiasisällöt voitaisiin tuottaa hyönteisiä sekä toukkia ja matoja tarhaamalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan