Mistä apua järkyttävään närästykseen?
Elokuusta lähtien olen kärsinyt lähes päivittäin kamalasta närästyksestä. Korventaa niin paljon että nukkuminen on hemmetin tuskaista. Olen karsinut ruokavaliosta kaiken minkä nyt vaan voisi kuvitella närästävän. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Kahvia en juo, teetä kyllä mutta sitäkin hyvin maltillisesti. Raskaana en ole eikä elämässä ole tapahtunut mitään erityisen stressaavaakaan. Renniellä olen tätä nyt yrittänyt lääkitä. Kävin lääkärissäkin, joka käski vaan kiinnittää huomiota ruokavalioon ja määräsi happosalpaajia. Söin niitä kuukauden enkä huomannut mitään helpotusta. Oikeastaan tuntui, että ne vaan huononsivat oloa. Vinkkejä???
Kommentit (32)
Sappivaivoja? Helikobakteeri (testattiinko)?
Nosta sängyn päätyä hieman. Meillä mies teki jalkojen alle sellaisen oikean kokoiset palikat.
Älä mene makaamaan ruuan jälkeen.
Mieti, milloin närästää eniten - jos yöllä, kannattaa ottaa lääke illalla.
Syö hitaasti, pureskele hyvin. Älä syö itseäsi liian täyteen.
Mä kokeilin kahden viikon neutraloivaa dieettiä. Ei ollut helppo, mutta kyllä se vähän auttoi. Dr. Kaufman's diet, löytyy Googlella.
Mulla närästää myös silloin, kun on liian pitkät ruokailuvälit. Ei saa syödä liikaa eikä liian vähän!
Kävitkö asiaan perehtyneellä lääkärillä (gastroenterologi)? Kannattaa käydä, koska närästyksen voi aiheuttaa moni asia. Minut tähystettiin ja todettiin refluksitauti.
Minulla helikobakteeri aiheutti tuollaisia oireita. Sain hevoskuurin (happosalpaajia sekä rutkasti antibioottia). Koska sulla ei ole oireet helpottaneet lääkityksen myötä, eikä ruokavaliokaan ole auttanut, niin kannattaa mennä uudestaan lääkärille.
Hae Betaine Hydrochloridia, se kait auttaa hieman paradoksaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Nosta sängyn päätyä hieman. Meillä mies teki jalkojen alle sellaisen oikean kokoiset palikat.
Älä mene makaamaan ruuan jälkeen.
Mieti, milloin närästää eniten - jos yöllä, kannattaa ottaa lääke illalla.
Syö hitaasti, pureskele hyvin. Älä syö itseäsi liian täyteen.
Mä kokeilin kahden viikon neutraloivaa dieettiä. Ei ollut helppo, mutta kyllä se vähän auttoi. Dr. Kaufman's diet, löytyy Googlella.
Mulla närästää myös silloin, kun on liian pitkät ruokailuvälit. Ei saa syödä liikaa eikä liian vähän!
Meillämiesmeillämiesmeillämies huoh.
Heliko on minulta testattu ja sitä ei ollut. Keliakia ja laktoosi-intoleranssi myös poissuljettuja. Ruokavalioremontin myötä jätin myös viljat lähes kokonaan enkä ole huomannut apua. Outoa, kun närästys tuli niin puskista. Aiemmin on närästänyt koko 35 vuotisen elämäni aikana vaan muutamia kertoja ja nekin liittyneet aina esim rasvaiseen ruoka-annokseen. Nyt tästä on tullut lähestulkoon pysyvä olotila. Gastroenterologilla kävin ja hän sanoi, että jos refluksia on niin happosalpaajat kyllä siihen auttavat. Ilmeisesti pitää mennä uudestaan kun ei mistään ole ollut apua. Happosalpaajaa otin aamulla ja toisen illalla ennen nukkumaanmenoa. Rennien otan myös aina yöksi. Sängynpäätykin nostettu.
Piin puute voi aiheuttaa mm. närästystä: http://hidastaelamaa.fi/2013/11/terveen-elaman-puolesta-pii-vahvistaa-s…
Tuo silicum tonic tosin sisältää jotain apuaineita, ostaisin toista merkkiä, missä ei ole muuta.
Ethän ole tietämättäsi raskaana? Vakioepäily, mut kysyn silti tosissani. :-)
Ei ku hups kirjoittikin ettet oo... 11
Ai niin ja piin puutoksen lisäksi esim. jodin puutos voi aiheuttaa vatsahappojen puutosta, mikä on useimmin närästyksen ja refluksin syy, toisin kuin yleensä virheellisesti syynä pidetty liikahappoisuus.
Onko vatsaa/ maksaa ja sappea ultrattu?
Mulla oli jokapäiväiset lähes ympärivuorokautiset närästykset raskausaikana, Rennie ei auttanut yhtään, mutta Yliopiston apteekista suositeltiin silloin uutta nestemäistä Reduflux-närästyslääkettä joka oikeasti auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Elokuusta lähtien olen kärsinyt lähes päivittäin kamalasta närästyksestä. Korventaa niin paljon että nukkuminen on hemmetin tuskaista. Olen karsinut ruokavaliosta kaiken minkä nyt vaan voisi kuvitella närästävän. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Kahvia en juo, teetä kyllä mutta sitäkin hyvin maltillisesti. Raskaana en ole eikä elämässä ole tapahtunut mitään erityisen stressaavaakaan. Renniellä olen tätä nyt yrittänyt lääkitä. Kävin lääkärissäkin, joka käski vaan kiinnittää huomiota ruokavalioon ja määräsi happosalpaajia. Söin niitä kuukauden enkä huomannut mitään helpotusta. Oikeastaan tuntui, että ne vaan huononsivat oloa. Vinkkejä???
Maitokin sitoo happoja.
"Hapoton" maha? Samoja oireita ja haponestolääkkeet voi pahentaa asiaa. Huomaa siitä, että ruoka ei sula kunnolla.
Mikähän hapottomaan mahaan sitten auttaisi? Minulla närästys on siis järkyttävää poltetta ja sen lisäksi on etova olo. Pahimmillaan se on öisin, vaikka syön iltapalan vähintään 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Myös päiväsaikaan etovaa oloa ilmenee esim lounaan jälkeen. Pienestäkin ruokamäärästä tulee jo ihan täysi olo ja olenkin muutamia kiloja laihtunut, kun syömisestä on tullut niin epämiellyttävää. Vatsan alue on ultrattu ja sappikiviä ei todettu. Pystyykö tuota jodin puutetta selvittämään verikokeella? Ap
Nukkumisen suhteen on yks neuvo. Pyri sängyssä ollessa pitämään ylävartalo enemmän pystyssä esim. tyynyjen avulla.
En tiedä liittyykö jotenkin elimistön hapettumiseen, kun minua auttoi punainen palmuöljy. Siinä on paljon antioksidantteja. Syön pari ruokalusikallista päivässä.
Viljat veks ainakin viikoksi-kahdeksi.