Kertokaa mitä vaikeuksia luottotietojen menetys on aiheuttanut elämäänne?
Kommentit (13)
Vaikeuksia on ollut vähemmän kuin ensin luulin, enkä ole paria juttua enempää "kärsinyt" merkinnästä luottotiedoissani. Ensinnäkin vuokra-asunnon saanti oli hieman hitaampaa mutta sain asunnon kuitenkin 1,5kk etsiskelyn jälkeen. Toinen on se ettei nimiini myönnetä kotivakuutusta. Silti olen tyytyväinen, sillä velkakierteeni katkesi eikä ehtinyt paisua älyttömäksi joten toiveissa on saada velat maksettua pian pois :)
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehdottomuuden.
Olen jumissa nykyisessä puhelin- ja nettiliittymässä kun toiseen firmaan ei voi vaihtaa kun ne haluaisivat takuumaksua, nykyinen ei vanhalta asiakkaalta sellaista halua.
Samoin olen jumissa tässä vuokra-asunnossa. Uutta ei saisi kuin vvo:lta tai kaupungilta mutta kuka työtön vvo vuokria voi maksaa sitäpaitsi kaupungilta on todella vaikea saada asuntoa.
Samoin on turha kuvitella hankkivansa kodinkoneita kun kaikki on ostettava käteisellä ja näillä tuloilla sitä käteistä ei ole.
Niin ja se paras vielä päälle eli en saa töitä koska alan firmat tarkistavat luottotiedot joten en pääse veloistani ikinä eroon. Toisaalta velkojat eivät saa ikinä omiaan pois mutta itsepä ovat systeemin luoneet.
Kannattanee hakea muitakin kuin oman alan töitä...
Ei ainakaan saa puhelinliittymää, on siis pelattava prepaidkorteilla. Tosin eipä tuo nyt mua haittaa.
Isäni toimii nykyään luottoyhtiönäni. Sillä erotuksella ettei peri velkaa takaisin.
En saanut työpaikkaa erään kultaliikeketjun liikkeen esimiehenä.
Puhelinliittymät ja osamaksut pitää olla miehen nimissä, asuntolaina ja talo on miehen nimissä.
Teen töitä vajailla tunneilla kun ulosotto vie muuten niin paljon, ei tarvi olla pyytämässä palkankorotusta vielä muutamaan vuoteen.
Ennen oli helppoa kun Hobby Hallilta sai tilattua osamaksulla, olen ollut kanta-asiakas jo yli 20 vuotta, ja aina maksuni maksanut, mutta nyt systeemit muuttui, ja pitää sieltäkin ostaa, jos ostaa, miehen nimiin. Ostamiseni sieltä on kyllä vähentynyt radikaalisti.
Luottotiedot meni reilu 10 vuotta sitten oman firman takia, se oli toiminimi kuten siihen aikaan yksinyrittäjille suositeltiin, ja siitä muutaman vuoden yrittäjänä olemisesta maksan velkoja lopun ikääni, pankkilaina ei ole ulosotossa, sitä olen maksanut työttömyys- ja kotihoidontukivuosinakin. Kyllä se kohtuuton rangaistus on, kun en mitään tehnyt väärin, firma vaan ei menestynyt, ei ollut tarpeeksi maksavia asiakkaita.
Minulla on luottotiedot kunnossa, mutta kukaan ei ole tarkistanut niitä vuosikymmeniin. Uskon että luottotitojen menttämisestä on lähinnä hyötyä, kun holtoton velkaantuja ei pysty enää vetämään itseään syvemmälle suohon.
Mikä holtiton velkaantuja:D kyllä se oli mulla ainakin onnettmuus, leikkaukset, pätkätöiden loppuminen ja kuukausien päätösten odottaminen. Eläissäni en oo vippejä ottanut tai huvikseen shoppaillut, hassuja luuloja.
Vierailija kirjoitti:
Mikä holtiton velkaantuja:D kyllä se oli mulla ainakin onnettmuus, leikkaukset, pätkätöiden loppuminen ja kuukausien päätösten odottaminen. Eläissäni en oo vippejä ottanut tai huvikseen shoppaillut, hassuja luuloja.
Luottotietojen menettämisestä on hyötyä nimenomaan holtittomalle velkaantujalle, en väittänytkään että kaikki hyötyisivät tuosta asiantilasta.
Muutan ehkä ulkomaille riippuen asunnon saannin vaikeudesta. Minulla olisi varaa ostaa asunto käteisellä, mutta asuisin mieluummin vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottotietojen menettämisestä on hyötyä nimenomaan holtittomalle velkaantujalle, en väittänytkään että kaikki hyötyisivät tuosta asiantilasta.
Kerro ihmeessä mitä hyötyä on siitä että ei ikinä saa kunnollista työtä jolla saisi maksettua velkansa pois?
Ainoa joka tuosta hyötyy on perintäyhtiö jonka listoilla velallinen roikkuu sen 20 vuotta ennen kuin velat vanhenevat. Valtio menettää verotuloja satoja tuhansia, velallienn menettää ansiotuloja tuplasti sen mitä valtio verotuloja lisäksi puolet tai enemmän tulevasta eläkkeestään. Lisäksi valtio joutuu maksamaan velallisen elämisen sossutuilla. Velkoja ei saa rahojaan pois.
Hyvä diili mutta kenelle? Siitä huolimatta että suurin osa osallisista valtio mukaanlukien vain häviää tilanteessa rahaa systeemi on ja pysyy.
Olen saanut maksettua velkani pois, mutta minulla on edelleen luottotietomerkintä joka on poistumassa.
Olen kumminkin saanut opintolainaa maksettuani velkani, kotivakuutuksen ja vuokra-asunnon isompaa takuuvuokraa vastaan kaupungilta. Mikään ei ole haitannut elämää siis merkittävästi, paitsi asuntojen suhteen ei ole voinut olla kovin nirso. Jopa parisuhteessa luottotietomerkintä vaikuttaa asuntoa hakiessa.
Puhelinliittymistä on peritty isompia etukäteismaksuja, jotka on tuntuneet vähän kohtuuttomilta.
Luottokorttia en saa, mutta se ei ole haitannut, paitsi jossain lennon varauksessa. Netistä voi kumminkin tilata muutenkin asioita jos tarvii, kuin luottokortilla.
Olen vähän ihmeissäni, kun jotkut sanovat, että merkintä niin rajoittaa elämää.
Ei ole meillä haitannut elämää käytännössä mitenkään, että miehellä ei ole koko tuntemisemme aikana ollut luottotietoja epäonnistuneen yritystoiminnan takia. Riittää, että perheessä yhdellä on kaikki kunnossa. Asumme omistusasunnossa, mieheni tekee edelleen töitä yrittäjänä ja maksaa kuukausittain ulosottoon sovitun summan. Visa Electronin saa luottotiedotonkin ja se kelpaa esim. useimpiin nettikauppohin.
Vaihtoehdottomuuden.
Olen jumissa nykyisessä puhelin- ja nettiliittymässä kun toiseen firmaan ei voi vaihtaa kun ne haluaisivat takuumaksua, nykyinen ei vanhalta asiakkaalta sellaista halua.
Samoin olen jumissa tässä vuokra-asunnossa. Uutta ei saisi kuin vvo:lta tai kaupungilta mutta kuka työtön vvo vuokria voi maksaa sitäpaitsi kaupungilta on todella vaikea saada asuntoa.
Samoin on turha kuvitella hankkivansa kodinkoneita kun kaikki on ostettava käteisellä ja näillä tuloilla sitä käteistä ei ole.
Niin ja se paras vielä päälle eli en saa töitä koska alan firmat tarkistavat luottotiedot joten en pääse veloistani ikinä eroon. Toisaalta velkojat eivät saa ikinä omiaan pois mutta itsepä ovat systeemin luoneet.