En päässyt ylioppilaaksi, ja kompensaatio jäi yhdestä pisteestä kiinni.
Sain B:n enkusta, L matikasta, L fysiikasta, I-- äidinkielestä koska olin sairas esseekoepäivänä.
18 kompensaatiopistettä tarvittais tohon I-- ja sain 17. Vituttaa.
Olin hakenut AMK:luun ja nyt ei ole edes väliä pääsenkö vai en, koska en pääse ylioppilaaksi. Vituttaa.
Ja tein tämän keskustelun, koska joskus vitutukseen auttaa se, että valittaa asiasta. Aihe on vapaa.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihan oikeasti tajua: jos sait fysiikasta ja matematiikasta lukematta L:n (oletan kysymyksessä olevan pitkä matematiikka, kun kerran fysiikka meni noin hyvin), niin miksi ihmeessä olet pyrkimässä amkkiin etkä teknilliseen yliopistoon?
Yliopistoon ei pääse syksyn haussa ja tarvin korkeakoulupaikan että saan täyttä opintotukea. Enkä edes hakenut insinööriksi, vaan tradenomiksi. Jos en pääse nyt aloittamaan opintoja aion kyllä pyrkiä kauppatieteelliseen tai ympäristötekniikkaan yliopistoon kevään haussa.
-AP
Ymmärrän rahantarpeesi, mutta muista, että kyseessä on vain noin 400 euroa/kk kuuden kuukauden ajan. Hyödyntämällä täyden potentiaalisi ammatinvalinnassa voit saada 400 euroa enemmän/kk kolmenkymmenen vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihan oikeasti tajua: jos sait fysiikasta ja matematiikasta lukematta L:n (oletan kysymyksessä olevan pitkä matematiikka, kun kerran fysiikka meni noin hyvin), niin miksi ihmeessä olet pyrkimässä amkkiin etkä teknilliseen yliopistoon?
Yliopistoon ei pääse syksyn haussa ja tarvin korkeakoulupaikan että saan täyttä opintotukea. Enkä edes hakenut insinööriksi, vaan tradenomiksi. Jos en pääse nyt aloittamaan opintoja aion kyllä pyrkiä kauppatieteelliseen tai ympäristötekniikkaan yliopistoon kevään haussa.
-AP
Hei nyt ihan oikeasti!!! Jos sä kirjoitat noin hyvät arvosanat lukematta, älä nyt helvetti mene jonnekin tradenomilinjalle! Aivan älytöntä. Viis jostain puolesta vuodesta, kun kyseessä on sun loppuelämä ja ura.
Ei nyt millään pahalla, mutta tradenomiopinnot on esim tekniikan yliopisto-opintoihin verrattuna kuin ala-astetta vertaisi lukioon. Sun lahjat menee siellä täysin hukkaan. Ja lisäksi haaskaat ensikertalaisstatuksesi moiseen turhuuteen josta valmistuu lähinnä kassatöihin...
Huh, ehkä minun tosiaan pitää miettiä tätä asiaa vielä uudelleen, kun AV:llakin tyrmätään näin monen kirjoittajan toimesta. Ajattelin, ihmisenä joka on aina ollut hyvä matikassa, että minusta tulisi hyvä kirjanpitäjä, mutta toisaalta joku tekniikan alakin voisi kyllä olla mielenkiintoinen, nyt kun fysiikkaakin on tullut luettua (logiikalla helpoin reaali, minulle se oli helpoin koska se on niin matemaattista ja opettaja oli hyvä).
Mitä diplomi-insinöörin koulutukseen kuuluu, mitä voi tehdä valmistumisen jälkeen?
-AP
Katso vaikka ammattinetti.fi ja sieltä ammateista eri alojen insinöörejä. Kuvataan juuri minkätyyppisissä tehtävissä ovat yms.
Edellinen lisää vielä, että opintopolku.fi:ssä on avattuna koulutusten sisällöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Hei nyt ihan oikeasti!!! Jos sä kirjoitat noin hyvät arvosanat lukematta, älä nyt helvetti mene jonnekin tradenomilinjalle! Aivan älytöntä. Viis jostain puolesta vuodesta, kun kyseessä on sun loppuelämä ja ura.
Ei nyt millään pahalla, mutta tradenomiopinnot on esim tekniikan yliopisto-opintoihin verrattuna kuin ala-astetta vertaisi lukioon. Sun lahjat menee siellä täysin hukkaan. Ja lisäksi haaskaat ensikertalaisstatuksesi moiseen turhuuteen josta valmistuu lähinnä kassatöihin...
Huh, ehkä minun tosiaan pitää miettiä tätä asiaa vielä uudelleen, kun AV:llakin tyrmätään näin monen kirjoittajan toimesta. Ajattelin, ihmisenä joka on aina ollut hyvä matikassa, että minusta tulisi hyvä kirjanpitäjä, mutta toisaalta joku tekniikan alakin voisi kyllä olla mielenkiintoinen, nyt kun fysiikkaakin on tullut luettua (logiikalla helpoin reaali, minulle se oli helpoin koska se on niin matemaattista ja opettaja oli hyvä).
Mitä diplomi-insinöörin koulutukseen kuuluu, mitä voi tehdä valmistumisen jälkeen?
-AP
Diplomi-insinöörin koulutukseen kuuluu paljon matematiikkaa, jonkin verran tai sitten enemmän fysiikkaa (riippuu alasta), vähän tai sitten enemmän ohjelmointia ja lisäksi oman ammattialan opintoja. Suosittelen menemään esimerkiksi sivulle studies.aalto.fi ja tutkimaan tarkemmin.
Erilaisia mahdollisuuksia niin opiskelualan kuin työn puolesta on lukuisia, joten niitä ei pysty tässä lyhyesti luettelemaan. DI voi esimerkiksi suunnitella jotain laitteita ja ohjelmistoja, mutta hän voi myöskin olla se asiantuntija, jolle firman myyjä soittaa, kun asiakkaalla on jotain kysyttävää firman tekemästä laitteesta. Tai DI voi toimia myyntitehtävissä tai tietyissä tilanteissa opettajana (ei kuitenkaan yleensä peruskoulussa tai lukiossa ilman lisäkoulutusta). DI voi toimia myös taloushallinnon tehtävissä. Hyvin suuri osa isojen firmojen toimitusjohtajista on koulutukseltaa diplomi-insinöörejä. Tässä vain muutama esimerkki.
Hei AP, en ehtinyt kommentoimaan vasta kun nyt, mutta olin pari vuotta sitten hyvin samanlaisessa tilanteessa, lakki jäi miltei saamatta sairastumisen vuoksi. Joitakin oljenkorsia mitä kannattaa kokeilla, jos nyt satut tämän vielä näkemään:
-Uudelleenarviointi, jos tuo enkku oli rajatapaus niin, että voisi nousta C:hen niin sitä kannataa kokeilla. Tämä pelasti lakin omalla kohdallani.
-Ottaa yhteyttä YTL jos sen sairaustodituksen saisi laitettua jälkikäteen. Epäilen kyllä voiko tämä toimia.
-AMK:hon pitäisi päästä lukion päättötodistuksella.
-Avoin yliopisto tai AMK, opinnot saa yleensä hyväksiluettua.
Ja jos ei muu auta niin sitten kevään kirjoituksissa ja haussa uutta putkeen. Pääasia on, että et lannistu ja jää kotiin makaamaan. Itse ainakin olin ihan maassa ennen kuin uudelleenarvioinnin tulokset tuli ja tieto, että pääsen kuin pääsenkin ylioppilaaksi, mutta niin ei kannata antaa tapahtua. Elämässä sattuu kaikenlaista mihin ei voi itse vaikuttaa. Jaksamista sinnepäin, kurja tilanne, mutta pitkässä juoksussa sillä ei ole merkitystä valmistuuko puoli vuotta myöhemmin vai aikaisemmin.
Varmaan AP:n äiti on säikähtänyt tuota 40 asteen kuumetta ja vain kiidättänyt sen sairaalaan. Itsekin tekisin niin, jos olisi oma lapsi kyseessä.