Oletko femiininen ?
Kommentit (12)
En femiininen, enkä maskuulinen. Mielestäni eivät merkitse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä ne mielestäsi tarkoittavat? (En ole ap., mutta kiinnostaa muiden näkemykset, poikkeavatko omistani.)
– nro 1
Minulle feminiinisyys tarkoittaa eri asioita kuin mikä sen vanhentuneelta tuntuva merkitys on. Olen modernin feminiininen.
Naisellisten piirteiden korostuminen ja korostaminen. Mutta tässä individualistisessa yhteiskunnassa objetivoituunea unohtaisin koko käsitteen ja jätäisin sen omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä ne mielestäsi tarkoittavat? (En ole ap., mutta kiinnostaa muiden näkemykset, poikkeavatko omistani.)
– nro 1
Feminiininen ja maskuliininen tarkoittavat jotain, siis kirjaimellisesti, kunhan tulin vain pilkkua viilaamaan.
En todellakaan ole feminiininen. Jos olisin sitä sisimmiltäni, ehdottomasti peitän sen. Feminiinisyys on heikkoa ja miehet käyttävät sitä haukkumasanana. Femiinisyys ei koskaan ole tuonut yhteiskuntiin mitään.
Kun eri kielissä jotkut sanat ovat "feminiinejä" ja toiset "maskuliineja", onko tällä mitään tekemistä ihmisiin liittyvän feminiinisyyden ja maskuliinisuuden kanssa, vai ovatko samanlaiset sanat käytössä sattumalta? En usko että se olisi täysin sattumaa, minkä huomaa joidenkin selkeimmin miehisten ja naismaisten sanojen osalta (selkeästi "naismaiset" sanat ovat feminiinejä ja toisinpäin), mutta joidenkin sanojen kohdalla hämmentää. Miten vaikka sana haarukka on feminiininen tai maskuliininen? Voiko sama sana olla toisessa kielessä feminiini ja toisessa puolestaan maskuliini niin, että sanaan liitetty feminiinisyys ja maskuliinisuuskin olisi sitten eri? Vaikuttaako oma kieli ihmisen käsitykseen siitä, onko haarukka enemmän "naismainen" vai "miesmäinen"? Tai vaikuttaako käsitys haarukka-sanan suvusta käsitykseen siitä, mitä feminiinisyys ja maskuliinisuus (miesmäisyys ja naismaisuus) suurempina ideoina ovat?
Jos sanojen suvuilla ei ole mitään tekemistä sukupuolten kanssa, niin pyydän anteeksi. Olisi vaan jännää, jos ne liittyisivät sukupuoliin, niin sitten voisin ihmetellä tätä asiaa. Jos eivät liity sukupuoliin, niin miksi sitten selkeästi naismaiset sanat ovat feminiinejä ja miemäiset maskuliineja? Onko sitten loppujen sanojen kohdalla kyse vain sattumasta?
Riittääkö feminiinisyydeksi, että on vagina?
mtj kirjoitti:
Naisellisten piirteiden korostuminen ja korostaminen. Mutta tässä individualistisessa yhteiskunnassa objetivoituunea unohtaisin koko käsitteen ja jätäisin sen omaan arvoonsa.
Miehenä minua naisessa viehttää mm se, että nainen on sinut itsensä kanssa.
Minulle feminiininen tarkoittaa naisellista.
Ulkonäöltäni olen, luonteeltani en.
Tietämätön. kirjoitti:
Riittääkö feminiinisyydeksi, että on vagina?
Ei minusta. Jos siihen elimen ympärille kuvittelee vastakkaiselle sukupuolelle tyypillisen kehon, niin se ympärillä oleva vaikuttaa kokonaisuuden feminiinisyyteen/maskuliinisuuteen mielestäni enemmän kuin se pelkkä sukupuolielin.
Toki pelkkä vagina voi olla tavallaan feminiinisyyden "symboli" ja miehen kalu taas maskuliinisuuden. Kokonaisuudessa ne ovat kuitenkin vain yksi osa, joka voi ristiriitatilanteessa rikkoa feminiinisyyden/maskuliinisuuden "täydellisyyden", muttei täysin kumota sitä.
Kun ajattelen feminiinistä naista mielessäni, näen polvipituisessa kukkamekossa olevan kauniin naisen, joka on kuin jostain vanhasta elokuvasta, joissa niillä oli aina ne isokikkarakampaukset ja ehkä joku hieno koristeellinen hattu.
Voisit esittää minulle kuvia lukuisista naisista, jotka kuitenkin eroavat tästä mielikuvasta, ja kysyä että onko tämä ja tämä mielestäni feminiininen, ja sanoisin monien kohdalla kyllä, vaikka se olisi kaukana mielikuvastani. Nainen voi olla nuori tai vanha.
Mielikuvillani on kuitenkin rajansa, enkä näe itseäni ulkonäöllisesti feminiinisenä, vaikka haluaisin, koska mielikuvani koskee vain ulkonäköä, johon ei pysty itse juurikaan vaikuttamaan. Se mekko ja naisellinen kampaus täydellistää yksittäisen mielikuvani, mutta ilman syntymässä saatua kauneutta sitä ei voi saavuttaa.
Feminiinisyyteen liittyy mielestäni voimakkaasti tyttömäinen viehätysvoima (hetero)miesten edessä, ja sitä minulla ei ole enkä vain osaa ottaa sellaista roolia, tosin en usko että kyse on omasta osaamisestani, koen että olen vain oman epäviehättävyyteni "uhri" ja siten niin epänaisellinen kuin vain voi olla.