Kauanko imetit lastasi?
Mielenkiinnosta kyselisin, että kauanko olette täysimettäneet vauvojanne ja kuinka pitkään vielä osittain. Saa kertoa myös kiinteiden aloittamisesta eli mitä aloitte antamaan ja milloin. Itse olen tuore äiti vielä (vauva 3kk) ja kaipaisin kokemuksia. Ja vielä siis täysimetän, enkä ole vielä suunnitellut kiinteiden aloitusta vielä.
Kommentit (31)
Täysimetin 5 kk, jonka jälkeen vauva maisteli kiinteitä ruokia pikkuhiljaa. Osittaisimetän edelleen, lapsi 1 v. 7 kk. Nykyään lähinnä päiväunille mennessä ja illalla nukkumaan mennessä rinnalla käy.
Minulle sanottiin neuvolassa kysyessäni kiinteiden aloituksesta lapsen ollessa nelikuinen, että ei vielä mitään kiirettä kun kasvoi niin hyvin pelkällä rintamaidolla. Viisikuisena aloiteltiin maistelu porkkanasoseella ja perunasoseella pienin annoksin. Ei ole allerginen millekään, vaikka myöhemmin aloitettiin kiinteät.
Lapsi laittoi stopin lusikalla syöttämiseen päälle puolivuotiaana ja siitä lähtien sormiruokaili täysin. Eihän sitä ruokaa paljoa mahaan asti mennyt, mutta koska neuvolassakaan ei huolestuttu lapsen kasvaessa hyvin edelleen, en jaksanut stressiä ottaa minäkään. Paitsi joskus kyllästytti se hirveä siivo, mutta eipä siitä olla päästy vieläkään kokonaan, kun kupit kaatuilee ja ruoka putoaa lusikasta jonnekin matkalla lautaselta suuhun.
Nykyään syö itse lusikalla ja käsin, enkä tiedä onko sormiruokailu vai mikä syynä siihen, että lapsi on hyvin ennakkoluuloton ja haluaa maistella aina uusia ruokia.
En tiedä mitä nykyään suositellaan näissä ruokailuasioissa, suosittelen kuitenkin jatkamaan osittaisimetystä vuoden ikään, ainakin jos lapselle ei kiinteitä mene paljon. Sormiruokailu sopi ainakin tälle lapselle, kannattaa kokeilla ainakin. Enpä oikein osaa muuten neuvoa, siitä se teille muotoutuu sopivaksi ajan mittaan.
Eka 6kk täysi-imetys, toinen 5kk ja kolmas 4kk sekä kaikkia vuoden kiinteiden lisänä. Muistetaan silti että jokainen äiti imetti miten pitkään tahansa tai on imettämättä on hyvä juuri sellaisena kuin on ;)
Ekaa lasta muistaakseni 21 kk, toista 18 kk. Aloitin ruokamaistiaiset siinä 4–5 kuukauden iässä. Esikoiselta tavallaan lopetin itse sen imettämisen, jonkun kerran, kun hän pyysi rintaa, sanoin, että otetaan myöhemmin, ja sitten se unohtui. Kuopus lopetti itse, häntä ei enää kiinnostanut. Mulla oli toisen lapsen kanssa rintakumi käytössä koko imetyksen ajan, ekan lapsen kanssa 6 kk.
Minulla on kaksi lasta, molempia olen täysimettänyt 6 kk. Esikoista osittaisimetin reilun vuoden ikään, kunnes hän vieroittui itse. 1,5-vuotias kuopus käy vielä pari kertaa päivässä rinnalla.
Tiedäthän ap, että 4 kk iässä tapahtuu täysimetetyillä usein painon notkahdus, mikä on normaalia eikä sen takia tarvitse aloittaa kiinteitä. Suosittelen myös perehtymään kiinteiden syömisen valmiusmerkkeihin.
Mukavia ruokailuhetkiä vauvan kanssa! :)
- kolme lasta
- täysimetys: 6kk, 4kk, 7kk
- imetetty osittain, kunnes lapsi ollut 12kk, 10kk, 20kk
- kahden vanhimman imetykset loppuivat, kun lapset itse lopettivat/vieroksuivat rintaa
- Kolmannen imetys lopetettiin, kun lapsen isä oli sitä mieltä, että eiköhän jo riitä. Jälkikäteen ajattelen, että olisi ollut kiva nähdä, minkä ikäisenä kuopuksemme olisi itse itsensä vieroittanut
- maistelut aloitettu bataatilla ja avokadolla
- Lihaa lapsemme ovat syöneet vasta vuoden täytettyään, kun ovat voineet syödä samaa ruokaa kuin muukin perhe. En jaksanut koskaan tehdä itse eri liharuokia vauvoja varten. Hyvin kasvoivat kasviksilla, pavuilla, linsseillä ja viljoilla ekan vuoden aikana.
- Syömme sekaruokaa, mutta edelleenkään yksi lapsistamme (nyt koululainen) ei halua syödä lihaa. Syö joskus, mielummin jättää väliin.
Ekaa imetin 4kk ja tokaa vuoden, kummatkin sai 4kk iässä kiinteitä ja pian syntyvän lapsen imetystä en ole mitenkään "suunnitellut", paitsi että pyrin aloittamaan ne kiinteät 4kk iässä.
Kumpikin lapsi täysimetyksellä vajaa 5 kk, sitten alettiin maistelemaan soseita. Esikoista mietin n. 9 kk, oli pakko lopettaa antibioottien takia. Kuopusta imetin 2 v 10 kk.
Ekaan kahteen viikkoon oma maito ei riittänyt ja vauva sai korvikettakin. Sitten periaatteessa täysimetystä 6kk ikään asti, vaikka 4-5kk iässä aloitettiin kiinteiden maistelu. Sai siis yhtälajia kiinteää (meillä aloitettiin kasviksilla: bataatti, peruna, porkkana...) noin puolikkaan teelusikan verran päivässä.
6kk iässä tarjottiin ensimmäistä kertaa lihaa ja kalaa, sekä marjoja ja hedelmiä. "Lämmin ateria" kahdesti päivässä sen verran mitä suostui syömään ja muuten imetystä. Tarkalleen en muista miten mukaan tuli aamu- ja iltapalat. Yösyötöt kuitenkin jäivät pois vasta noin vuoden iässä, kun iltapuuro alettiin keittää veden sijaan täysmaitoon. Imetys väheni pikkuhiljaa kuin itsestään, siis vauva jätti yhden imetyksen aina kerrallaan pois, ja loppui vauvan/taaperon ollessa 13kk. Menkat tulivat ensimmäisen kerran samoihin aikoihin.
Itse olisin voinut jatkaa imetystä vielä syksyn ja vaikka talvenkin, niin lapsi olisi ehkä säästynyt muutamalta flunssalta. Lähipiiri painosti lopettamaan imetyksen jo ennen vuoden ikää, ettei vauva opi rinnalle ja ala vaatimaan sitä. Itse olen koittanut edetä asioissa vähän lapsentahtisesti ja ajattelin yösyöttöjen ja imetyksen loppumisen tulevan sitten aikanaan itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi lasta, molempia olen täysimettänyt 6 kk. Esikoista osittaisimetin reilun vuoden ikään, kunnes hän vieroittui itse. 1,5-vuotias kuopus käy vielä pari kertaa päivässä rinnalla.
Tiedäthän ap, että 4 kk iässä tapahtuu täysimetetyillä usein painon notkahdus, mikä on normaalia eikä sen takia tarvitse aloittaa kiinteitä. Suosittelen myös perehtymään kiinteiden syömisen valmiusmerkkeihin.
Mukavia ruokailuhetkiä vauvan kanssa! :)
Mä kyllä jo vähän odottelenkin sitä, vauvani painonnousu jo hieman tasoittuisi tuosta. Paino on noussut +20 käyrällä ja neuvolasta sanottiin jo, että saisi pikku hiljaa tasaantua tuo. Mutta hyvähän se on, että kasvaa. Häntä on alkanut jo kiinnostamaan syöminen. Hän aina katselee tarkkaan mun syömistä ja availee suuta, kun laitan ruokaa omaan suuhun.
Esikoista pari kuukautta, allergioiden takia jouduin jättämään kesken, muita 6-8kk.
Ensimmäistä täysimetin noin 4kk ja osittain noin 11kk. Lapsi lopetti itse, ei ollut enää kiinnostunut.
Toista täysimetin noin 6kk ja osa-imetin noin 1v8kk. Vieroitin lapsen, kun en enää itse jaksanut imettää.