APUA 15.12.16 AAMULLA EKAA KERTAA LENTOKONEESEEN!!! :0 PELOTTAA!!
Siis matkustaja koneella Espanjaan.
Kolmen aikaa lähdettävä kentälle ajamaan ja kone lähtee klo 7 .
Pelottaa, että saan paniikin koneeseen mennessä.
Kohta, kun alkaa lähtö olla jo parin viikon päässä en varmaan nuku viikkoon ennen reissua :0
Apua!! Aluksi tuntui kivalta lähteä ja niin vieläkin kyllä, mutta nyt, kun reissu alkaa pian kolkutella oikeasti ovella niin on ruvennut jännittämään.
Kommentit (33)
Kaikkien näiden ihanien vastauksien jälkeen... Ymmärrän sua. Mulla oli ihan sama juttu joskus. Mua auttoi kun mä katsoin youtubesta sellaisia lentopelkoisille tarkoitettuja videoita missä kerrotaan mitä kuuluu, miltä tuntuu, mikä on normaalia ja miksi ne koneet vaan ei putoa nykyään. Mua rauhoitti tietää että siipien kuuluu joustaa tuulessa, mitä on turbulenssi jne...
Hyvin se menee! Ja joku drinkki kentällä vielä ;)
Vierailija kirjoitti:
Ota sopivasti jotain alkoholia ennen lähtöä, ainakin minua rauhoittaa.
tavallinen suomalainen juoppo...
Vierailija kirjoitti:
Ota sopivasti jotain alkoholia ennen lähtöä, ainakin minua rauhoittaa.
Mutta älä liikaa, jotta muut matkustajat eivät joudu päästämään sinua vessaan kerran vartissa :) Paitsi jos istut käytäväpaikalla
Ap onko testamentti jo hoidettu kuntoon?
Mulla matkustaminen on aina yhtä kamalaa. Ensin siitä asti ku matka on varattu stressaan lentoa, sitten kun lento on ohi ja määränpää saavutettu, en pysty nauttimaan lomakohteesta täysillä koska mietin vaan paluulentoa. Vasta kun reissu on ohi, on taas onnellinen olo ja kiva katsella valokuvia että tuollakin sitä tuli käytyä! Ja reissaan siis lasten takia, ilman heitä en varmaan ikinä matkustelisi.
Vauhti on kyllä jo puolivälissä kiitorataa sellainen, että terve itsesuojeluvaisto kertoo, että mikäli joku menee pieleen, niin homma ei pääty kovin hyvin. Selkä painuu penkkin selkänojaan ja maisemat vilisevät ikkunasta (sen mitä näkee lumipöllyltä ja tuskanhieltä näkee)
Elämys se on siitä huolimatta. Helpota oloasi ja nauti vain olostasi turhia pelkäämättä, sillä pelkääminen ei auta sua yhtään tuossa tilanteessa.
Alastulo on nimittäin varma kaikissa mahdollisisissa tapauksissa. Ainoa lohtu, mikäli jotain pitää hakea, niin et ole ainoa joka tulee sieltä alas, vaan koko koneellinen ihmisiä henkilökunta mukaanlukien on samassa jamassa.
Tärkeintä on ehtiä kentälle ajoissa. Sitten on lähtöselvitys. Katso lähtöportin numero. Käsimatkatavaroissa ei saa olla teräviä esineitä. Lue ohjeet Finavian sivuilta.
Turvatarkastuksessa kun menee metallinpaljastinportista läpi, taskuissa ei saa olla mitään. Kolikot, vyö solkineen, puhelin ym laitetaan laatikkoon joka menee hihnalla samaan aikaan kun itse menee metalliportista. Sitten muistaa ottaa tavaransa.
Sitten vain etsit lähtöportin numeron perustella ja menet koneeseen. Istut vaan ja relaat. Ja kun astut koneesta espanjassa, tunne tuoksu ja nauti lomasta, elämästä ja seikkailusta.
Millä yhtiöllä lennät? Minua on auttanut se, että on suomalainen henkilökunta ja näkee heidät. Viimeksi näin kun lentäjät kiipesivät terminaaliin ja koneeseen. Myös lentoemojen juttelun kuuleminen auttaa, kun istuu takana. Yritän kuvitella, että voisivatko he joutua onnettomuuteen ja tehtäisiinkö heidän menehtymisestään uutisia? Se tuntuu epätodennäköiseltä.
Pidät tavoitteena kymppikerhoon pääseminen päällimmäisenä mielessä, niin siinä se aika kuluu sekä pelko unohtuu, kun kyttäät sopivaa tilaisuutta koneessa, jossa kaikki suurinpiirtein hereillä.
Jos sinkkuna, niin sen sopivan valitseminen ja homman sovittelu aluilleen vie huomion mukavasti. Tietty oikeasti vielä tulisi seurata, että kone on tosissaan yli kymmenessä kilometrissä.
Riittääköhän aika, jos lähdet vasta 03 kentälle? Olen kerran lentänyt Amerikan sisäisen lennon, jossa oli vieressä lentopelkoinen nainen. Säikähdin ihan julmetusti, kun alkoi kiljua ja ulista koneen noustessa. Oli hirveät kaksi tuntia kuunnella sen draamaa.
Hyvillä perusteilla lääkäristä voi saada rauhoittavia. Mut eka lento varmasti jännittää kaikkia, että en tiedä onko tarpeeksi pätevä syy.
Ja mitä alkoholiin tulee niin ainakin mulla alkoholi vaikuttaa lennoilla ihan eri tavalla, kuin maassa. Ekalle lennolle riipasin tukevan humalan ettei jännittäis ja oli sitten aika tuskainen matka kentältä hotellille ja hotellilla sitten oksensin puskaan. Classy. :D Kerran sen jälkeen olen lennolla juonut kolme siideriä ja helvetti mikä päänsärky iski jo ennen kuin kone laskeutui, eikä ollut edes pitkä lento. Joten mä en ainakaan alkoholia suosittele.
Mun suositus on pyytää käytävä paikka (= ei näe ulos) ja tehdä varsinkin lähdön aikana kaikkea muuta kuin ajatella lentoa. Kuulokkeet päähän, tabletilta leffa pyörimään ehkä vähän jotakin syötävää. Tehdä kaikkensa että mielessä olisi ihan muuta kuin se lento.
Mulla on pariin otteeseen sattunut lentopelkoinen nainen vierustoveriksi. En osannut tietty juuri auttaa kuin olemalla siinä seurana, mutta hivenen huvittavaa oli kun kumpikin hivuttautui pikkuhiljaa kylkeen kiinni kuin turvaa hakeakseen:)
Paras neuvo mielestäni on myös että katso koneessa ympärillesi kuinka rauhallisia ja pelottomia kaikki ovat, monet lukevat kirjaa tai lehteä jo koneen noustessa. Ymmärrä että pelkosi ei ole rationaalisella pohjalla.