Olenko raskaana?
Hei, minulla on kinkkinen tilanne. Olin n. kuukausi sitten kipeä ja söin antibiootteja sen 10 päivän verran. En muista tarkalleen kuinka tänä aikana söin e-pillereitä, hieman yli viikkoon en tainnut syödä koska antibiootit heikentävät tehoa yms en pystynyt niitä ottamaan. Kuurin loppumisen jälkeen olin syönyt pillereitä varmaan 5 päivää kun harrastin seksi poikaystäväni kanssa ja hän tuli sisääni. Otin parin tunnin päästä siitä je-pillerin kaiken varalta. Aikaa tästä on 10 päivää. Syön taas/koko ajan pillereitä. Minulla oli yksi päivä aamulla todella huono olo, ja oksensinkin hieman. Voinko olla raskaana vaikka söinkin je-pillerin melkein heti? En tiedä koska menkat pitäisi ns. tulla koska en ole syönyt vielä uutta laatallista e-pillereitä, enkä ole pitänyt taukoa.
Hei!
Ehkäisypillerit toimivat vain, jos niitä käyttää ohjeen mukaan. Vaikka olisikin antibioottikuurilla niin ehkäisypillerit on syytä ottaa normaalisti. Lisäehkäisynä käytetään kondomia, jos antibiootti on sellainen, että se heikentää pillereiden tehoa.
Kun pillereitä käyttää ohjeen mukaan, ehkäisyteho säilyy myös mahdollisen taukoviikon jälkeen hyvänä. Jos liuskasta jää ottamatta useampi pilleri, ehkäisyteho ei enää ole lainkaan varmaa. Oli siis ihan viisasta ottaa jälkiehkäisypilleri.
Jälkiehkäisypillerit ovat luotettavia ja ne toimivat, jos ne ottaa tarkasti ohjeen mukaan. Jos jälkiehkäisystä huolimatta epäilee olevansa raskaana, on tehtävä raskaustesti. Vain sillä asia selviää varmasti. Jos yhdynnästä on kulunut vähintään kaksi viikkoa, testin tulos pitäisi olla positiivinen, jos olet raskaana. Jos testi on negatiivinen, tee uusi testi viikon kuluttua. Jos tämäkin testi on negatiivinen, on erittäin epätodennäköistä, että olisit raskaana ja voit jatkaa elämääsi normaalisti.