Äidinkielen taitajat! Tällainen vai tälläinen, kumpi on oikein??
Kommentit (15)
Yleiskielessä tällainen (eli tämänlainen). Puhekielessä toki usein tälläinen.
Kirjoitetussa kielessä tällainen, joka tosiaan on lyhenne tämänlaisesta. Puhekielessä sitten miten kukin itse tykkää, sanoohan joku myös enään tai viellä. :--)
Vierailija kirjoitti:
Just tänään äikän tunnil opetettiin et annatte ittestä erittäin tyhmän kuvan jos sanotte ''tällainen'' . Itse asiassa se ei ole yhdyssana vaan yksi sana? Mistä viiva sitten menee? Täll-ainenko? vai tä-llainen? Tä eikä llainen esim ei ole mitään sanoja
Missä vitun vatipäiden koulussa opiskelet?
Tää on joku geneettinen juttu pakosti, niin usein tästä nimenomaan väitetään miehen kanssa. Ja vielä tosiaan samasta sanastakin!
Vierailija kirjoitti:
Just tänään äikän tunnil opetettiin et annatte ittestä erittäin tyhmän kuvan jos sanotte ''tällainen'' . Itse asiassa se ei ole yhdyssana vaan yksi sana? Mistä viiva sitten menee? Täll-ainenko? vai tä-llainen? Tä eikä llainen esim ei ole mitään sanoja
http://www.vauva.fi/keskustelu/2642400/kumpi_on_oikea_oppisemmin_kirjot… Joskus näiden provojen logiikka ei oikein aukea.
Mutta tämmöinen on sitten tämmöinen eikä tämmöinen, vaikka sekin on lyhennelmä tämänmoisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämmöinen on sitten tämmöinen eikä tämmöinen, vaikka sekin on lyhennelmä tämänmoisesta.
Aargh, automaattinen tekstinsyöttö – uudestaan: Mutta tämmöinen on sitten tämmöinen eikä tämmoinen, vaikka sekin on lyhennelmä tämänmoisesta.
Seuraavaksi voidaan pohdiskella, miksi alan ammattilaiset -urheuilutoimittajat - eivät juuri koskaan osaa sanoa "olympialaiset" vaan aina "olumppialaiset".
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi voidaan pohdiskella, miksi alan ammattilaiset -urheuilutoimittajat - eivät juuri koskaan osaa sanoa "olympialaiset" vaan aina "olumppialaiset".
Koska sana, joka ei ole vokaaliharmonian mukainen, on suomenkieliselle vaikeampi lausua.
Suomen kielessä ei yleensä ole samassa yksiosaisessa sanassa etu- ja takavokaaleja. Etuvokaaleja ovat y, ä ja ö Poikkeuksen voivat tehdä yhteensulaumat, kuten tällainen.