Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valitsisitko tässä tilanteessa pph:n vai päiväkodin?

15.11.2016 |

Eli tilanne on se että olen palaamassa töihin ja 2 vee 1 kk poika menee päivähoitoon. Olemme hakeneet paikkaa perhepäivähoitajalta, koska katsomme että se on tuon ikäiselle lapselle (tai siis juuri meidän lapsellemme) parempi vaihtoehto, kuin suuri ja meluisa päiväkotiryhmä.

Kunnassamme hoitopäivistä maksetaan 10 päivän, 16 päivän tai kokopäivähoidon mukaan. Minä olin ajatellut olla osittaisella hoitovapaalla ja työskennellä 3 päivää viikossa, kunnes lapsi täyttää 3. Ajatus oli että lapsi olisi päivähoidossa sen 10 päivää kuukaudessa ja mummi hoitaisi ne pari puuttuvaa päivää kuukaudessa. Näin lapsi saisi olla suurimman osan ajasta vielä kotona.

Nyt saimme tietää että jos haluamme käyttää vain 10 hoitopäivää kuukaudessa tulemme saamaan päiväkotipaikan, koska perhepäivähoitajille ei laiteta lapsia, jotka tarvitsevat niin vähän hoitopäiviä. Ihan ymmärrettävää kyllä, koska perhepäivähoitajan palkka riippuu siitä.

Meille kerrottiin että jos otamme 16 hoitopäivää kuukaudessa saamme varmasti paikan perhepäivähoitajalta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että joudun olemaan töissä 4 päivää viikossa, koska hoitomaksu nousee. Ja lapsi olisi perhepäivähoidossa kaikki ne 16 päivää kuukaudessa ja puuttuvat päivät mummilla.

Eli kumman valitsisit tässä tilanteessa, kun kyse 2-vuotiaasta: 10 päivää kuukaudessa päiväkodissa vai 16 päivää kuukaudessa perhepäivähoitajalla?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielipide2 kirjoitti:

Sen verran inhottavaa käytöstä useammalta pph puistoissa nähneenä en antaisi lastani heidän hoiviinsa.

Oletko tavannut yhtään päiväkodin henkilökuntaa samassa tilanteessa? Saattaisit yllättyä...

Vierailija
22/24 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti. Pph joutuu pitämään tasausvapaita ja silloin lapsesi on varahoidossa päiväkodissa. Päiväkodissa ryhmä on koko ajan sama.

Sehän riippuu pph:n työpäivien pituudesta, tuleeko tasausvapaita vai ei. Ja ne mahdolliset tasausvapaat voivat olla vaikka silloin, kun ap:n lapsi ei ole hoidossa. 

Harva selviää ilman tasureita. Tasurit eivät aina välttämättä voi olla silloin kun aloittajan lapsi on pois. Jos hoitajalla on lomaoikeus 38 päivää niin jo vuosilomista tulee paljon vapaita. Sairauslomat päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu lapsesta ja päiväkodista, oikeastaan itse tiedät parhaiten. Me laitettiin 2,5 vuotias päiväkotiin ja oli juuri sen 10 pv/ kk. Ryhmässä 12 lasta, mutta en tiedä oliko ikinä kaikki paikalla samana päivänä. Samat tutut hoitajat oli koko ajan, ei mitään vaihtuvuutta.

Tiesin jo ennestään, että lapsen persoona on sellainen, ettei se nyt ihan kivuttomasti mene. Mutta ei olisi mennyt perhepäivähoidossakaan. Luonteeseen nähden kaikki meni kuitenkin ihan hyvin ja yllättävän nopeasti sopeutui. Parin kuukauden jälkeen jo selvästi nautti hoitopäivistä, ei yhtään kärsinyt siitä, että niitä oli harvoin. Edelleenkään ei ole vaikeuksia päästä porukkaan mukaan, vaikka käy alle 10pv/ kk päiväkodissa. Nyt 4,5v ja isojen puolella.

Oliko lapsesi kenties yksityisessä päiväkodissa? Jos kunnalliseen päiväkotiin laittaa lapsen 10 pv/kk, niin lapsesi lisäksi ryhmään otetaan myös toinen lapsi, jolloin ryhmäkoko on vähintään 13, ellei myös toista osa-aikaista lasta ryhmästä löydy. Osa-aika lapsia saa siis yhtä aikuista kohti olla tuplamäärä ja lapset vaavat myös olla yhtäaikaa paikalla. Itse olin töissä alle 3-vuotiaiden ryhmässä, jossa onli 19 alle 3-vuotiasta lasta. Ryhmässä oli 1 vessa, joten voitte varmaan kuvitella, minkälainen show oli saada lounaan jälkeen lapset vessan kautta sänkyihin nukkumaan.

2,5 vuotiasta päiväkodissa vasta aloittavaa lasta ei myöskään yleensä laiteta enää alle 3-vuotiaiden ryhmään, vaan suoraan isompien ryhmään. Sinne myös usein siirretään päiväkodissa jo pidempään olleita alle 3-vuotiata lapsia, että saadaan ryhmien suhdeluvut näyttämään paremmilta.

En ole koskaan tavannut lasta, joka pääsisi "hyvin mukaan ryhmään", jos ei ole paikalla, kuten suurin osa muista. Olitko itse seuraamassa vai uskoitko henkikunnan puhetta?

Päiväkotien henkilökunta on samanlaista kuin mitä pph:t, joten lapsesi on luultavasti ollut samassa "koulussa" päiväkodissa kuin, mitä perhepäivähoitajalla olisivat olleet. Perhepäivähoitajat ovat sentään suht omistautuneita työlleen. Päiväkodin lastenhoitajissa on myös ns. teinejä, jotka "eivät ole tulleet töitä tekemään".

Vierailija
24/24 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa 16pv pph:lla, kun olette sen paremmaksi hoitomuodoksi katsoneet. Noista päivähoitomaksuista, jos maksimimaksu on 290€ ja te maksatte siitä n. 70-75% (kuntakohtaistako?) niin puhutaan ihan oikeesti muutaman kympin erosta siihen puolikkaaseen hoitomaksuun. Että sikäli kannattaa laskea onko työajan lisääminen edes järkevää. Mietin vaan sitä meneekö lapsi "sekaisin" jos on hoidossa milloin pph:lla milloin mummolla? Että jos teet 16pv/kk sopparista huolimatta 3pv/vko töitä, niin noilla päivillähän saat jo 12-13 pv hyvinkin kulumaan jolloin ette edes maksaisi turhasta. Plus saat vielä itse lisää vapaapäiviä lapsen kanssa.