Käyttävätkö esim Afrikassa asuvat ihmiset jatkuvasti malarialääkettä, vain miten he välttyvät malarialta?
Tarkoitan siis heitä, joilla lääkitykseen on varaa. Tiedän, että valitettavasti kaikilla ei ole varaa.
Kommentit (14)
Ei malarialääkkeitä voi käyttää jatkuvasti. Pääasiallinen välttämiskeino on yrittää suojautua hyttysenpistoilta.
Itse käytin vain sadekaudella, tosin meilläpäin hyttysiä oli todella vähän ja lähinnä iltaisin/aikaisin aamulla, jolloin suojauduin vaatteilla. Noilla lääkkeillä on aika hurjia haittavaikutuksia
Siellä malarian sairastaminen ei oo mikään kauhean iso juttu, melko normia. Eivät käytä jatkuvaa lääkitystä. Tietenkin lääkkeettömät ehkäisykeinot, esim. hyttysverkko.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytin vain sadekaudella, tosin meilläpäin hyttysiä oli todella vähän ja lähinnä iltaisin/aikaisin aamulla, jolloin suojauduin vaatteilla. Noilla lääkkeillä on aika hurjia haittavaikutuksia
Voiko hyttysiltä oikeasti suojautua vaatteilla?
Ihmettelee suomalainen, joka on kesäsuomessa aina paukamilla, vaikka pullon ohvia käyttäisi... ehkä ne afrikan hyttyset ovat jotain kilttejä hyttysiä???
Jep, yllä tulikin aika hyvin oleelliset seikat. Siellähän malariaa sairastetaan kuin täällä flunssaa, ainakin mitä taudin yleisyyteen tulee.
Ymmärtääkseni paikalliset eivät juuri käytä. Ja välillä sitten sairastavat. Heillä on kai kuitenkin jonkinlaista resistenssiä, ainakin osalla, joten riski ei ole ihan sama kuin muualta malaria-alueelle tulevalla. Voin olla väärässä.
Malariaa on eri asteisia. Lievimmästä seuraa heikotusta ja korkeaa kuumetta, pahimmasta kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko hyttysiltä oikeasti suojautua vaatteilla?
Ihmettelee suomalainen, joka on kesäsuomessa aina paukamilla, vaikka pullon ohvia käyttäisi... ehkä ne afrikan hyttyset ovat jotain kilttejä hyttysiä???
Malariahyttyset on liikkeellä iltaisin, tropiikissa iltapimeä tulee melko nopeasti ja samaan aikaan vuoden ympäri jolloin vetäydytään sisälle. Usein nukutaan hyttysverkon alla. Kyllä malariaa silti sairastetaan paljon mutta kun useammin sairastuu, niin alkaa vastustuskykyä tulla jonkin verran.
Enemmistöillä bantuista on immuniteetti malariaa vastaan.
totta kai ne syö koko ajan malarialääkkeitä vai miten sä luulet niiden välttävän sen? mäkin syön koko ajan syöpä- ja sokeritautilääkkeitä ja siksi niitäkään mulla ei ole.
Malaria-alueilla kasvaneet sairastavat sen useastikin ja heille kehittyy jonkinasteinen immuniteetti alueen malariatyyppiä kohtaan. Itse kävin kesällä Intiassa ja ennakkokysymyksiin kuului juurikin "oletko immuuni tai semi-immuuni malarialle, ts. kasvoitko seuraavilla alueilla?".
Lopulta minun ei tarvinnut ottaa estolääkettä ja hyvä niin, se on karmeaa tavaraa.
Varmaan ne käyttävät, joilla varaa on... ja se on kyllä todella pieni prosentti..:(