Voi ei, kummityttö ja lukio
Tämä oli tänään käymässä täällä, ja kyselin mites ne syksyn kirjoitukset meni. Tämä purskahti itkuun ja sanoi ettei voinut kirjoittaa vielä muuta kuin äidinkielen, mutta ei uskaltanut kertoa tätä vanhemmilleen. Hän sitten selitti että on todella pahasti jäljessä, ei saa englannin kursseja läpi, ruotsia tai matikkaa läpi, ei ymmärrä kemiaa, fysiikkaa tai biologiaa... tämä tuli ihan puskan takaa, olen luullut että hänellä meni hyvin! Tämä haluaisi vaihtaa amikseen mutta ei kuulema saa, en tiedä miksi. En tiedä mitä teen, kai se on pakko sanoa jotain tämän vanhemmille?
Kommentit (4)
Kun hän täyttää 18, hän saa ihan vapaasti valita opintonsa. Kyllä hän silloin saa tehdä ihan mitä vaan, kuten muutkin täysivaltaiset kansalaiset.
Kerro hänelle, että kannattaa nyt joka tapauksessa yrittää suorittaa loppuun hyväksytysti niin monta kurssia kuin vaan mahdollista. Niillä hän saa sitten vapautuksen ammattikoulun yleisaineista. Ylioppilaskirjoituksiin hän voi osallistua ammattikoulututkinnollakin, jos pitää sitä silloin tarpeellisena.
Ehdota hänelle, että hakee ensi kevään haussa ammattilukioon. Siellä hän aloittaa lukion aivan alusta, toivottavasti paremmalla menestyksellä - siis jos saa opiskelupaikan.
Ei hänen lukioaikansa mene hukkaan, mutta nyt on vaan tehtävä jatkosuunnitelmat realistiselta pohjalta. Niihin voi sisältyä ylioppilaskirjoitukset sitten aikanaan, tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
riippuu lukiosta, mutta ainakin itse sain runsaasti joustoa. opiskeluaikaa monet pidentävät jopa parilla vuodella. opon pakeille vaan. itse kävin järjestämässä opintojani opon kanssa lukion loppupuolella lähes viikoittain. jos lukiota ei saa järjestettyä, muukin oppilaitos on toki vaihtoehto. kyllä sitä ehtii opiskella (niin kauan kuin opintotukikuukausia riittää?).
Ihan turhaa venyä lukiossa ja pidentää opiskeluaikaa, jos tilanne on jokseenkin toivoton. Onko tässä taas sellainen tapaus, jonka kunnianhimoinen av-mamma on pakottanut lukioon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riippuu lukiosta, mutta ainakin itse sain runsaasti joustoa. opiskeluaikaa monet pidentävät jopa parilla vuodella. opon pakeille vaan. itse kävin järjestämässä opintojani opon kanssa lukion loppupuolella lähes viikoittain. jos lukiota ei saa järjestettyä, muukin oppilaitos on toki vaihtoehto. kyllä sitä ehtii opiskella (niin kauan kuin opintotukikuukausia riittää?).
Ihan turhaa venyä lukiossa ja pidentää opiskeluaikaa, jos tilanne on jokseenkin toivoton. Onko tässä taas sellainen tapaus, jonka kunnianhimoinen av-mamma on pakottanut lukioon?
en näkisi, että tilanne on täysin toivoton. itselleni ainakin oli hyvä ratkaisu käydä lukio loppuun, vaikka olinkin koulussa sitten muita pitempään. pitempi opiskeluaika tarkoittaa vähemmän kursseja per jakso: ehtii paneutua vaikeisiin kursseihin paremmin.
tietysti myös oppilaitoksen vaihtaminen on ratkaisu siinä missä tuokin. lukioissa ei vaan välttämättä (väärinkäytöksien pelossa?) kerrota kaikkia mahdollisuuksia, joita oppilaille voidaan tarjota.