Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osakesijoittamisesta kysymyksiä

Vierailija
14.11.2016 |

Seuraato kursseja päivittäin vai miten usein? Miten usein ostat ja myyt? Mihin tarpeeseen kotiutat voittoja vai nautitko vaan numeroista jotka kasvaa tilillä?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olisiko jotain hyvää osakesijoittamisen perusteet for dummies -tyylistä sivustoa?

Vierailija
22/31 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä191 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän rahastoja nimenomaan likviditeetin takia, eli niistä saa rahat seuraavana päivänä.

Jaa no kyllä osakkeistakin rahat saa nopeasti pois, Nordnetista ainakin. Harvoin myyn mutta aiemmin tänävuonna kun myin, tein kaupat heti aamulla. Tein samantien siirron Osuuspankkiin, jonne rahat tulivat jo samana iltapäivänä. Aiemmin rahojen siirto on aina kestänyt yhden yön, viimeksi vain tunteja.

Eikös osakkeiden selvitysaika ole 2 pankkipäivää eli rahat saa vasta 2 päivää myyntitoimeksiannon jälkeen. Ainakin op:ssa näin. Rahastosta saa jo seuraavana päivänä.

Selvitysaika? Ei, kyllä rahat ovat liikuteltavissa siitä hetkestä lähtien kun olet osakkeesi myynyt.

Taitaa OP tehdä miljardituloksensa tuolla, että pidättää asiakkaan rahoja itsellään pari ylimääräistä vuorokautta (lainaa yön yli eteenpäin). Nordnetissä rahat ovat käytettävissä saman tien.

Sama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelkka kirjoitti:

Olen treidari, istun koneella puolet pörssin aukiolosta.

Pikkupelurilla ei ole varaa hajauttaa, kyllä se on kaikki tai ei mitään, jos rikastua haluaa.

Siis jos panos on 10 000, jo hyvä "riskitön" tuotto on 500 vuodessa. Mitä iloo!

Riskillä peliin ja häviät 5000 tai voitat 10 000 ;-)

Minkä kokoista päiväkassaa pyörität? Onko monisivuinen veroilmoitus?

Vierailija
24/31 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/31 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraato kursseja päivittäin vai miten usein? Katselen  parin viikon välein, kun maksan laskuja nettipankissa. En hermostu, jos on laskenut. Heiluminen kuuluu asiaan. Tavoitteeni on eläkepäivät ja osingot. Minulla oli eläkevakuutus, mutta irtisanoin sen, kun taas huononsivat ehtoja. Ainoat, mitkä olen myynyt, oli Talvivaara ja Nokia, kun tarvitsin silloin rahaa ison kasvihuone-huvimajan rakentamiseen. Myin ne juuri oikeaan aikaan....hyvä mäihä...periaatteeni on enemmän osta isoja ja keskisuuria, hyviä osingonmaksajia ja unohda. Mua kiinnostaa oikeastaan enemmän se osinkotuotto, kuin osakkeen arvo. Eläkeikään on vielä 24 vuotta. Ainakin nuo osakkeet voi jättää perinnöksi, toisin kuin eläkevakuutuksen, jos kupsahtaisin sitä ennen.

Miten usein ostat ja myyt? Aloitin ostamisen kuusi vuotta sitten, todettuani että erilaisiin lottopeleihin meni satanen kuussa ja arvat päälle. Totesin, että jos on valmis häviämään rahat lotossa, voi yhtä hyvin hävitä ne pörssissä. Todennäköisemmin kuitenkin saa niille tuottoa. Sijoitin lisäksi pienen isänperintöni käteisen osan, n. 5000 euroa. Ostan lisää aina, kun saan kasaan 300 euroa. Täytyy sanoa, että on ollut hyvä herätys.

Mihin tarpeeseen kotiutat voittoja vai nautitko vaan numeroista jotka kasvaa tilillä?

Kotiutan, jos on tosissaan tarve, mutta ei ole ollut kuin nuo raksatarpeet.

Vierailija
26/31 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orava asuntorahasto ja pääanalyytikko Mikael Postila takaa, että isotkin rahasummat saa annettua pois Oravan omistajille.

Jos orava ei miellytä niin muistelepa wincapitaa ja Talvivaaraa.

Vierailija
27/31 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
28/31 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitysaika? Ei, kyllä rahat ovat liikuteltavissa siitä hetkestä lähtien kun olet osakkeesi myynyt.

Sekoitat tässä nyt kaksi asiaa - oikean rahan, ja Nordnetin tilillä näkyvän Mikki Hiiri -rahan.

Kun myyt Nordnetissa osakkeita, näyttää niin kuin rahaa tulisi heti tilille. Voitkin käyttää tuota rahaa osakkeiden ostamiseen ja siinä ei ole ongelmaa, koska ostot ja myynnit selvitetään samana päivänä. Mutta jos siirrät tuota rahaa pankkitilillesi, muodostuu sinulle korollinen laina ja/tai tilisi menee miinukselle. Vasta pari päivää kauppojen jälkeen voit siirrellä rahaa niin, ettei siitä peritä korkoa.

Vierailija
29/31 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson kurssit verkkopankissa käydessä eli parin viikon välein. Mutta ihan huvikseni, en osta tai myy koska olen valinnut osakkeet osinkomaksun takia. Nyt ei ole uusia ostannassa, mutta silloin kun oli katsoin millainen kurssikehitys on ollut ja kyttäilin jonkin aikaa mihin hintaan suostuisin ostamaan ja laskeeko kurssi sinne. Esim Fortum jäi ostamatta koska nousi ja nousi vain.

Mutta pieleen se aina menee, niin osto kuin myyntikin, joka tapauksessa eli kurssi kehittyy just väärään suuntaan vaikka kuin pitkään sen oman toimeksiannon jälkeen :)

Vierailija
30/31 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut erilaisia kausia. Välillä olen seurannut markkinaa kuin urheilua, lukenut osavuosikatsaukset ja kuunnellut sijoittajapuhelut. Kaikki pörssitiedotteet olen tilannut suoraan sähköpostiini ja olen niidenkin kautta seurannut yrityksiä osavuosikatsausten välillä. Nykyisellään en ole jaksanut kauheasti seurailla. Rahatilanne on ollut sellainen, ettei lisäostoihin oikein ole ollut varaa. Osingotkin ovat menneet pitkälti kesän rientoihin, vaikka on minulla myös pari REITtiä, jotka sylkevät osinkoja kerran kuussa.

Osakkeita tulee ostettua, jos jostain tupsahtaa ylimääräistä rahaa. Harvemmin tupsahtaa. Viimeksi tupsahti kun vaihdettiin asuntoa eikä maksettukaan lainaa pois kaikilla vanhan asunnon myyntirahoilla. Ostettiin aika reippaasti osakkeita ja se osoittautui näin jälkeenpäin ihan hyväksi liikkeeksi. Sitten välillä tulee heräteostoksia (auto, vene, viimeisimpänä asunto lapselle), joita pitää rahoittaa myynneillä. 

Sijoittaminen on minulle nykyisin lähinnä sellaista tylsää kassan hallintaa. En pidä pankkitilillä juuri puskuria, puskurit on osakemarkkinoilla. Maalailen suuremmalla pensselillä kuin joskus muutama vuosi sitten ja ajattelen pidemmällä tähtäimellä - sijoitushorisonttini ulottuu haudan taakse.

Työelämästä olen ollut liikaa poissa ja sitä paikkailen PS-säästöillä. Säästän vuodessa 5000€ PS-tilille ja sijoitan nekin osakkeisiin. Revin ne rahat väkipakolla jostain, vaikka myymällä muita sijoituksiani jos muu ei auta.

Vierailija
31/31 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan