Outo ja nolo ongelmani: jännitän henkkareiden esittämistä
Otsikossa tulikin, oikeasti nolo ja naurettava ongelma josta en kehtaa puhua kuin anonyymisti. Pelko joutua mahdollisesti esittämään henkkarit ja todistamaan ikänsä k18-juttua ostaessa aiheuttaa jo ennen kauppaanlähtöä ahdistusta ja sydämentykytyksiä. Kassalla sydän hakkaa niin että korvissa soi.
Mikähän helvetti mua viiraa? :D Olen jo 28-vuotias, ja tämä asia jopa rajoittaa elämääni, sillä jätän oluet useimmiten hyllyyn juurikin jotta vältyn tältä kauheudelta. Kasvoiltani olen nuorehkon näköinen, joten papereita kysellään silloin tällöin. Reippaasti ne pyydettäessä esitän (ja todellakin keskitän kaiken energian siihen ettei kukaan näe käsieni vapinaa),ei siinä mitään. Ja mun mielestä käytäntö on ihan normaali,en vaan ymmärrä miksi kroppani reagoi hirveällä jännityksellä ja ahdistumisella. Muissa tilanteissa (kuten. postipaketin noutamisen yhteydessä) papereiden näyttäminen ei aiheuta samanlaista reaktiota. En ole ikinä edes joutunut mitenkään noloon tilanteeseen tms. josta ongelma voisi johtua.
Kertokaa mikä mulla on,ja ennen kaikkea miten tästä pääsee eroon! Tämä ei ole edes vitsi. Oletan kyllä että kohtalotovereita ei ole. :D Tämä on suorastaan fobia!
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
sama..häiritsee jos menee esim alkoon ja joutuu todistaa iän..mulle tulee jotenkin lapsellinen olo..mietin näytänkö lapselta ja miksi en vaan voisi rauhassa ostaa mitä haluan ilman todisteluja?ehkä kävisin alkossa useammin jos en joutuisi aina todistamaan että olen täysi-ikäinen.olen siis 20 v ja näytän aika lapselta...
Mä en kyllä yhtään ymmärrä miten joku jaksaa loukkaantua siitä että kysytään paperit. Varsinkin ku oot vasta 20-vuotias, on kyllä kamalaa että näytät siltä että voisit olla alaikäinenkin.
Oho, en olekaan ainoa. :D En tiedä miksi itselläni on aivan samanlainen ongelma. Jännitän henkkareiden esittämistä vaikka ei ole mitään syytä. 26-vuotias minäkin. Jotenkin siinä kassalla yrittää jotenkin koko ajan olla sitten mahd. aikuismainen ettei tarvitsisi esittää niitä. En tiedä yhtään syytä tähän käytökselleni, alkaa jo jännittämään siinä vaiheessa kun lastaa alkoholit hihnalle että kysytäänköhän tällä kertaa henkkareita... :D
Hahaha. Aika tuttu juttu. Tosin nyt ku on jo lähempänä 35 ku 30 niin se tuntuu itseasissa aika kivalta, kun kysytään. Jos oisin ilman henkkareita liikkelllä en kehtais "yrittää" ostaa sitä keppanaa edes :)
Mä täytin pari viikkoa sitten kolmekymmentä, ja näytän aina valmiiksi paperit ennen kun kukaan edes kysyy. Tiedän näyttäväni junnulta, ja jos en niitä näytä, ne lähes poikkeuksetta kysytään.
Nykyisin varsinkin kun ohjeistus on pyytää paperit alle kolmekymppiseltä näyttävältä, en ymmärrä mikä ongelma varsinkin kakskyt-vuotiaalla voi olla niitä näyttää.
Jokunen vuosi sitten kun tuo kolkyt sääntö tuli, ärrän myyjä sanoi papereita näyttäessäni, että en kyllä olis tarvinnut näyttää, niin jopa vähän loukkaannuin. :D
Jos mä olisin alle 25vee ja asioisin Alkossa niin oikeastaan loukkaantuisin, jos ei pahveja kysyttäis. Siellä kysytään aina.
29-vuotissynttärinä kävin Alkossa niin myyjämies oli, että "Oho ootpa hyvin säilyny", en oikeen tiedä miten siihen olisi pitänyt reagoida :D Onko 29v joku ikäloppu? Mut yritin ottaa vaan sillä, että en ainakaan näytä vanhalta...
Mä jännitän sen takia, koska olen puoliksi ulkomaalainen ulkomaalaisella sukunimellä. Pelkään, että kassa ajattelee mikäs ''itäblogin paskakasa se tämä on''? Suomessa jos olet näistä maista on se sama jos olisit ne kru tai itseasiassa olet alempana, sillä täällä kyllä hyysätään musut ja nekut, muut on sitten kuonaa. Anteeksi kun olen olemassa, menen siivoamaan vessanpöntön.
Jännä, etten ole ainoa!
Ehkä se on jotenkin siinä, että jos myyjä haluaa varmistaa ikäni, pelkään sen tarkoittavan että olen jotenkin lapsellinen kaikin puolin. Olen törmännyt esimerkiksi töissä vanhempien ihmisten osalta tytöttelyyn, mikä on mielestäni vähättelevää. Se saa minut jotenkin tuntemaan itseni huonommaksi, kokemattomaksi. Vaikka ammattitaitoinen työssäni olenkin. Enkä ole luonteeltani mikään alistuva/tossu.
Mutta joka tapauksessa, ongelmani on älytön ja haluaisin vaan marssia sinne Alkoon ja ottaa haluamani, ilman että kammoan samalla jotain henkkareiden näyttämistä. :D Olen itsekin ollut myyjä ja tiedän henkkareiden kysymisen vain kuuluvan normaalina osana työhön. Noihin aikoihin kävin muuten ostamassa kaljat vain työpaikallani, koska myyjät olivat tuttuja eikä minun tarvinnut jännittää. :')
Mua kans jostain syystä jännittää näyttää henkkarit. Alkaa ihan kädet tärisemään :D En tajua mikä siinä tilanteessa on niin kamalaa. Mä olen 29v ja henkkareita kysytään usein.
Joo, sama. Oon 23v, kiva ostaa vahvempia alkosta kun huomaa miten kassa oikein katsoo montas volttia juomassa on ja sit pyytää henkkareita :D
Mä oon just toisenlainen! näytän tosi nuorelta ja olen 20, yleensä kun menen ostamaan k-18/k-20 tuotteita kassa aina katsoo jo valmiiksi vittuuntuneena, ulkonäön perusteella kuvittelee mun varmaan olevan se päivän kymmenes 15v joka yrittää feikkihenkkareilla viinaa. Tulee aina hyvä fiilis kun kassan epäluuloisen kyllästyneenä kysyttyä henkkareita pystyykin esittämään validit henkkarit. Aina pieni voitonriemun hetki, in your face, en olekaan 15 :)
Muakin jännittää, varmaan siksi kun pelkään että myyjä ei jostain syystä usko henkkareita omikseni ja joudun silmätikuksi kassalla. Näin ei kyllä ole koskaan käynyt.
Nainen 27, Alkossa ei kysytä papereita mutta marketissa ja kioskilla 50 % todennäköisyydellä. Oikeastaan ihmettelen miksei Alkossa useinkaan kysytä. Luulisi olevan tiukkoja siellä.
sama..häiritsee jos menee esim alkoon ja joutuu todistaa iän..mulle tulee jotenkin lapsellinen olo..mietin näytänkö lapselta ja miksi en vaan voisi rauhassa ostaa mitä haluan ilman todisteluja?ehkä kävisin alkossa useammin jos en joutuisi aina todistamaan että olen täysi-ikäinen.olen siis 20 v ja näytän aika lapselta...