Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allerginen mausteille?

Vierailija
13.11.2016 |

Jos syön kurkumaa, korianteria tai muita "intialaisiamausteita" minua alkaa heti oksettaa ja oksennan. Paha olo jatkuu monta tuntia ja vatsaan sattuu ihan hirveästi. Jotenkin on kuitenkin koko ajan sellainen ajatus, että eihän mausteille nyt voi olla allerginen. Pahoinvointia aiheuttaa myös fenkoli, anis ja sinapinsiemenet.

Onko muilla tällaista? Saatteko oirieta joistakin mausteista? Korianterista olen kuullut paljon. Sitä monet inhoavat, siskonikin, mutta hän ei saa mitään oireita siitä. En ole syönyt muutamaan vuoteen mitään intialaista ruokaa, niin en kunnolla muista minkälaisia oireet ovat, tai ovatko menneet pois. Muistan minkälainen olo tuli, niin olen vältellyt.

Haluaisin kuulla onko muilla tätä vaivaa. Vai kuvittelenko vain?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä mausteet mielestäsi tulevat, j miksi ajattelet, ettei niille voi olla allerginen?

Nuo oireesi tosin ei allergialta kuulosta.

Vierailija
2/14 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan inkivääristä tuollaisia oireita ja wasabista. Kauheat vatsakivut ja oksettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/14 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pujon siitepölylle allerginen saattaa saada ristiallergiaoireita noista mainituista.

Vierailija
4/14 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli työkaveri joka sai vakavia allergia oireita oreganosta. Kyllä mausteille voi olla allerginen ja yliherkkä.

Vierailija
5/14 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä mausteet mielestäsi tulevat, j miksi ajattelet, ettei niille voi olla allerginen?

Nuo oireesi tosin ei allergialta kuulosta.

Tiedän että voi olla allerginen, mutta jotenkin on vain sellainen ajatus että miten. Perheessäni on paljon allergioita. Luin joskus että jos on siitepölylle allerginen voi olla altistunut joillekin mausteillekin.

Miltä oireet kuulostavat? Siskoni on allerginen maapähkinöille ja jos hän niitä syö hän oksentaa melkein heti ja saa kovat kivut.

Vierailija
6/14 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan inkivääristä tuollaisia oireita ja wasabista. Kauheat vatsakivut ja oksettaa.

Inkivääri hyvin pienissä määrin ei aiheuta minulle mitään. Mutta jos syön vähänkin enemmän suuta alkaa kutittaa ja tulee huono olo. En voi juoda vaikka inkivääriteetä yhtään.

Vierailija
7/14 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

h_ki kirjoitti:

Pujon siitepölylle allerginen saattaa saada ristiallergiaoireita noista mainituista.

Mä olen allerginen koivun siitepölylle... Pujosta ei ole tietoa, mutta voi olla mahdollista.

8/14 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koivu ja pähkinät/siemenet ovat ainakin ristiallergisoivia.

Vierailija
9/14 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko muille kurkumasta, kuminasta, korianterista, fenkolista ja aniksesta oireita?

Haluaisin kovasti maistaa joitakin intialaisia ruokia, mutta en vaan voi. Hajukin jo saa huonon olon.

Vierailija
10/14 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/14 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin voi olla allerginen mausteille.

Vierailija
12/14 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle korianterin haju aiheuttaa niin voimakkaan pahoinvoinnin että jouduin heittämään kaupasta ostamani korianteriruukun kaupan oven edessä olevaan roskikseen. Olisin muuten oksentanut. 

Vierailija
13/14 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteille VOI olla allerginen. Joka haluaa lisää tietoa, voi googlettaa ristiallergia. Itse esim. olen hyvin allerginen pippureille.

Vierailija
14/14 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteallergiat ovat yleensä ristiallergioita mm. koivulle ja pujolle. Saan garam masalasta oireita ja allergiatestissä reaktio tulee myös. Joten en syö intialaista, en ravintolassa enkä kotona maustettua. Nimenomaan aikuisten ruoka-allergiat voivat aiheuttaa päänsärkyä, mahakipua ja kuvotusta. Toki myös iho-oireita ja hengitysteiden turpoamista. Kannattaa jutella allergialääkärin kanssa ja ehkä käydä ruoka-aineallergiatestissä.