APUA!! mitä tehdä tässä aivan kestämättömässä homehelvetissä?
Isäni asunnossa on selkeä homeongelma. Talo on n.30-luvulta, eli vanha puutalo jossa neljä asuntoa. Alla on kylmä ja kostea, pistävän hajuinen kellari maalattialla (ei lämmitetty). Asunnon yläkerran seinän takana on kylmä ja kostea vintti joka on viereisen asunnon yläpuolella. Asunnossa, erityisesti yläkerrassa selkeästi haisee pistävälle ja ummmehtuneelle. Yläkerrassa vuotaa katosta vettä pitkin yhtä tukipalkkia. Myös muista kohdista on valunut vettä, mutta isäni on tukkinut ne jollain massalla ns. vaan lakaissut ongelman maton alle. Todennäköisesti koko katossa on vesivahinko.
Portaikko, eteinen ja vessa ovat talvella kylmiä ja vetoisia tiloja, eli ulkoseinien eristyskään ei päätä huimaa.
Noniin tästä varmaan jo kenellä tahansa hälytyskellot soisi. Ongelma on että isäni ei usko/myönnä mitään ongelmaa. Isäni on neljän vuoden aikana sairastunut ja koko ajan mennyt pahemmaksi. Tällä hetkellä on todella vakavasti sairas ja taas puolen vuoden sairaslomalla.
Itse en enää asu siellä, mutta olen koko syksyn ajan lämpöillyt ja kuumeillut eikä lääkärit löydä syytä. Pelkään että syy on homealtistus koska olen asunut talossa lukioaikoina. Pelkään että mullakin on terveys lopullisesti mennyt. Olen muori parikymppinen ja tällä hetkellä kyvytön mihinkään koska olen jatkuvasti kuumeessa.
Isäni ei kuuntele järkipuhetta, ei ota vakavasti, kuittaa home-epäilyni enemmänkin mun omaksi ahdistukseksi. MITEN HELVETISSÄ SAAN PUHUTTUA JÄRKEÄ?? oon niin voimaton yksin ja ahdistunut tässä tilanteessa. Isällä on terveys mennyt, pelottaa myös oma terveys..Kukaan ei tee asialle yhtään mikään ja mikään ei etene. Olen harkinnut nyt tänä syksynä itsemurhaa useasti. Olen valmiiksi jo masentunut tulevaisuudesta, koska lopulta minähän sen kämpän sisareni kanssa perin.
Tuntuu epäreilulta. Olen niin nuori ja nyt jo terveys mennyt heikoksi ja tulevaisuudessa tulen vaan perimään täyden homehelvetin eli taloudellisen katastrofin ja jumalauta tää ei ole mun vika. Tuleva toimeentulo pelottaa. Kaikki pelottaa. Olen itkenyt koko eilisen ja tämän päivän ja en saa nukuttua.
Marraskuun lopussa multa menee nykyinen majoitus alta. En saa kämppää jos mulla ei ole töitä. En saa töitä jos en ole terve. Paperilla olen terve koska verikokeet yms ei näytä mitään eli en edes virallisesti ole sairas, vaikka olen n.90prosenttia ajasta kuumeessa. Mulla ei ole kotia mihin mennä lepäämään koska siellä sairastun pahemmin. Ennen kaikkea isöni tarvitsee apua jota hän ei selkeästi usko tarvitsevansa eikä siten halua edes tutkia ongelmaa. Tutkimukset maksaa ja ilmeisesti pakko kohta itse kustantaa.
Mitään valoisia ajatuksia tästä tilanteesta kellään, tahoja jotka vois oikeasti nyt mua auttaa jaksamaan?
Kommentit (28)
Jos olet jatkuvasti kuumeessa niin sun nykyisessä asunnossaskin täytyy olla hometta.
Jos asunnon/talon rakenteet ovat noin huonossa kunnossa niin ei asia kosketa vain isääsi ja hänen asuntoaan vaan ihan koko taloa ja taloyhtiötä.
Ap huolehdi ensisijaisesti itsestäsi. Varaa aika lääkäriin ja juttele kaikesta. Huolestuttavinta on nyt toivottomuutesi. Rakastat isääsi ja haluat pitää hänestä huolta, mutta isäsikin haluaisi, että huolehdit itsestäsi.
Jos haluat auttaa, voit huolehtua, että asioista vastuussa olevat tietävät tulanteen. Isäsi asuu yhdessä neljästä asunnista, kyseessä on taloyhtiö. Kuka on sen puheenjohtaja? Ota häneen yhteyttä ja kerro epäilysi.
Voit myös ottaa yhteyttä lääkäriin kertoa epäilysi isän tilanteesta.
Älä murehdi perintöä. Se asia selviää tavalla tai toisella, nyt siihen ei kannata tuhlata energiaa.
Tässä taitaa suurin ongelma olla jossain muualla kun siinä taloyhtiössä. Isännöitsijään nyt ensimmäisenä yhteyttä, saattaa katto vuotaa muidenkin asuntojen kohdalta.
Oletko nyt ymmärtänyt että olet täysi-ikäinen ihminen, joten muuta pois isäsi luota, jos siellä ei ole hyvä olla. Varaa aika sosiaalitoimistosta ja hanki oma asunto. Isäsi asunto on virallisesti ilmeisesti asunto-osakeyhtiö, jolla on oltava hallitus ja puheenjohtaja. Ota häneen yhteys ja vaadi paikalle asuntoon. Sitten yhteys terveystarkastajaan, jonka velvollisuus tutkia asunto. Terveystarkastajalle voi olla kuukausienkin jono, ikävä kyllä.
Kun muutat et voi mukaan tavaroita joita ei voi pestä puhtaaksi homeesta. Tarvitset siis ainakin uuden sängyn. Vaatteet ja tekstiilit pitäisi pestä 60- asteessa pariin kertaan.
Yhteys taloyhtiön hallitukseen ja isännöitsijään. Lisäksi neuvoja voi ilmaiseksi kysyä kunnan terveystarkastajalta. Vinkkejä ja puolueetonta, asiallista neuvontaa saat Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvonnasta. Varaa aika itsellesi terveyskeskukseen lääkärille kokonaistilanteen kartoitusta varten.
Hyvä homeasiantuntija on Marjo Urbanski. Pystyy auttamaan pahasti altistuneita. Auttoi myös minua ja tilanteeni oli vaikea. Googlaa.
Homealtistus selviää verikokeella. Jos sellaista ei ole, johtuvat oireesi jostain muusta. Ehkä sinulle on infektioastma, koska kuumeilu ja sairastelu ikään kuin jää päälle? Tai sitten on kyse jostain muusta.