Rohkaisevia kokemuksia Helsinkiin muutosta?
Toivun raskaasta erosta ja pää on edelleen melkoista puuroa. Asun pienellä paikkakunnalla ja ystävätkin muuttaneet muualle. Nyt kun tuli ero miehestä, tuntuu etten halua jäädä enää kotikaupunkiini. Ajattelin, että kunhan pääsen tolpilleni, haluaisin muuttaa Helsinkiin töihin. Ajatus kuitenkin pelottaa. Yksin lähteä isoon kaupunkiin landelta.
Kaipaisinkin kokemuksia teiltä, jotka ovat myös Helsinkiin muuttaneet. Miten se arki siellä lähtee luistamaan?
Kommentit (33)
Itse suosittelen muuttamaan nimenomaan keskustaan tai edes kantakaupunkiin. Lähiöt ovat kuin pikkukaupunkeja, sillä erolla, että kaikki 'riennot' on keskustassa. Lähiöissä on myös aikamoinen hajonta hyvinen ja huonojen välillä.
Asuminen on selvästi kalliimpaa kuin pikkukaupungissa. Niin, ja valitettavasti stadilaisten maineen ovat muualta muuttaneet pilanneet. Stadilaiset ovat suvaitsevaista ja rentoa jengiä.
Tänne vaan. PK-seutu on kuitenkin yli miljoonan asukkaan metropoli, joten kaikkea löytyy laidasta laitaan ja mahdollisuuksia on ihan eri malliin kuin jossain taka-hikiällä. Nää pelottelijat ei ole koskaan täällä asuneet ja negaaminen kuuluu junttikulttuuriin, kun ei parempaa tietoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen vielä miettimään jotain muuta vaihtoehtoa. Muutin pari vuotta sitten Helsinkiin Jyväskylästä ja oli elämäni huonoin päätös. Ihmiset vaan on ihan kamalia. Siis oikeesti. Suurin osa kävelee nokka pystyssä minäminä-asenteella eivätkä varmasti väistä kadulla jos sellainen tilanne tulisi (eikä pyydetä anteeksi jos vahingossa törmätään). Onneksi pääsee pian pois.
Ei nyt millään pahalla mutta en ymmärrä ihmisiä jotka sanoo näin. Ikinä ei minun päälle olla kävelty ja minäminä tyyppejä on joka maailman kolkassa. Kaupunki ympäristössä on ihan normaalia että on ruuhkaa ja ihmisjoukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa, kyllä tänne mahtuu ja on tilaa hengittää (ainakin lähiöissä) :) tässä vähän listausta päätöksesi tueksi
Miinusta:
Asuminen kallista ja kaupungin vuokrakämppää lähes mahdotonta saada
Tietyt alueet ovat vähän levottomia, ainakin niiden ostarit ym.
Miestä on lähes mahdotonta löytää, kun täällä on paljon enemmän naisia (siitä syystä miehet ovat myös vähän nihkeitä sitoutumaan kun "aina löytyy joku parempi")Plussaa:
Paljon tekemistä ja harrastusmahdollisuuksia
Löydät kavereita kun olet avoin ja sosiaalinen, sinua ei katsota kieroon jos yrität ystävystyä jonkun kanssa
Et tarvitse autoa
Töitä löytyy
Miestä kannattaa etsiä Espoosta, sinne muuttaa yleensä ne jotka haluaa vaimon ja omakotitalon.
Minä en ymmärrä, miksi maaseudulla asuvat ovat niin helkkarin alemmuudentuntoisia. Sen näkee heti noista kommenteista, Helsinkiläiset ovat muka sitä ja tätä, kaikki samanlaisia? Täällä Helsingissäkin ihmiset ovat yksilöitä. En minäkään väitä että jossain, vaikka Savossa, olisivat kaikki samanlaisia. Sitä paitsi täällä asuu valtavasti muualta tulleita. Enkä tunnista sitäkään, että täällä ihmiset olisivat hirveän epäkohteliaita. Ikäni täällä asunut, joten on varaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miksi maaseudulla asuvat ovat niin helkkarin alemmuudentuntoisia. Sen näkee heti noista kommenteista, Helsinkiläiset ovat muka sitä ja tätä, kaikki samanlaisia? Täällä Helsingissäkin ihmiset ovat yksilöitä. En minäkään väitä että jossain, vaikka Savossa, olisivat kaikki samanlaisia. Sitä paitsi täällä asuu valtavasti muualta tulleita. Enkä tunnista sitäkään, että täällä ihmiset olisivat hirveän epäkohteliaita. Ikäni täällä asunut, joten on varaa sanoa.
Niinpä. Ja helsinkiläinenkin voi olla kusipää myös muuten kuin siksi, että "maalainen on tullut kaupunkiin hänen ilmaansa pilaamaan". Ihan vaan muistutuksena näihin huonoihin kokemuksiin.
ite muutin espooseen mutta vastaan silti!oon viihtynyt todella hyvin ja täällä pk-seudulla on niin paljon kaikkea.uusia ihmisiä tapaa usein ja ihmiset on usein avoimia.ulkomaalaisia on paljon, niistä toki on sekä hyötyä että haittaa :) pidän hirmu paljon vapaasta ilmapiiristä ja siitä että sulautuu massaan.suosittelen!
Ap, pk-seudulla on ihan samanlaista lähiöissä kuin muuallakin. Esim. olen asunut Helsingissä Maunulassa, ja se on tosi mukava ja rauhallinen paikka. Samoin Töölö, joskin hyvin kallis paikka asua. Espoosta olen kotoisin, ja ihanan rauhallista sielläkin. Rohkaistu ja tsemppii!
Kiitos kovasti tähän mennessä tulleista kommenteista! En minä ole pohtinut, että millaisia ihmisiä siellä asuu, lähinnä itse kaupunki ja sitä, että ihmisiä asuu siellä paljon enemmän kuin täällä. Eiköhän joka kaupungista löydy ne urpotkin yksilönsä. Millä hintahaitarilla vuokrakämpät liikkuu? Haluaisin mielellään ison yksiön tai kaksion. Lähihoitajan palkat ei ole päätä huimaavia.. Mutta ei tässäkään kaupungissa halpaa ole. Oma 30 neliön yksiöstä maksan 525€/kk, kaksiot täällä 700-900€
Ap
Niin ja tietys kiva kuulla niistä tarinoista, miten Helsinkiin muualta muuttaneet päätyivät sinne muuttamaan ja oliko hyvä päätös jne. Toki ainahan pääsee poiskin, mutta kotikaupungissani työtilanne on niin huono, ettei tänne hetkessä pääse. Mites sitten opiskeluvaihtoehto, mitä myös pohdin. Onko olemassa opiskelukämppiä, missä myös koirien olemassaolo on mahdollista?
Ap
Katsele rauhassa asuntoja eri puolilta Helsinkiä netistä. Mitä kauemmas keskustasta, sen halvempaa. Kulkuyhteydet ovat kuitenkin hyvät.
Vuoden verran oon asunut helsingissä ja olen kyllä tykännyt. Paljon tekemistä, hyvät kulkuyhteydet ja töitä riittää, itsekin sotealalla. Vuokrat on korkeammat kuin muualla mutta kannattaa hakea kaupungin asuntoja ja säätiöiden yms. Myös yksityiseltä voi onnistaa ja löytyä edullisia.
Omasta mielestäni elämä täällä ei juurikaan eroa kyllä muista kaupungeista, ihmisiä vaan enemmän, mutta itse tykkään kun saa "kadota" ihmisjoukkoon.
Asuinalueita on erilaisia ja jokaisella alueella luultavasti hyviä ja huonoja paikkoja. Asuin ekana Herttoniemessä ja tykkäsin suunnattomasti alueesta ja nyt sitten etelä-helsingissä kantakaupungissa ja viihdyn kyllä täälläkin. Eli ennakkoluuloja ei kannata kauheasti luoda, vaan tutustua rohkeasti eri alueisiin. Kävin itsekin katselemassa asuntoja mellunmäestä, vuosaaresta yms mutta ne taas alueina eivät itsestäni tuntuneet mieluisille, mutta se ei sano sitä että siellä ei viihtyisi. Esimerkiksi just vuosaaressa riittää luontoa ja koiraihmiselle ois oivallinen paikka asua.
Minuakin arvellutti muuttaa Helsinkiin 10 vuotta sitten, kun olin kuullut niin paljon stereotypioita helsinkiläisistä, kuinka he ovat kiireisiä, töykeitä, ilkeitä jne. Nopeasti huomasin kuitenkin, että täällä on aivan samanlaisia ihmisiä kuin muuallakin. Kivoja, jos olet itse kiva.
Keskusta ei niin kiinnosta enkä siellä juuri käy, mutta omaan kaupunginosaani olen kotiutunut täysin. Tunnen naapuruston ihmisiä, uskallan liikkua pimeällä, koskaan en ole kohdannut mitään ikävää, vaikka tällä alueella asuukin myös niitä hui niin pelottavia maahanmuuttajia.
Narkit ja spurgut ovat lähes täysin vaarattomia muille kuin toisilleen.
Ensimmäiset kaverit sain työn kautta, siitä kaveripiiri lähti laajenemaan. Mielelläni en enää muuttaisi pois, vaikka kohoavat asumiskustannukset pakottaa miettimään sitäkin vaihtoehtoa.