Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hirvipaisti

Vierailija
13.11.2016 |

Meillä on sulatettua iso hirvipaisti. Syöjiä on vain neljä. En oikein tykkää kokonaisena paistetusta lihasta kuin tuoreena.
Mitä siis tekisin? Osasta kokonainen paisti ja osasta kastike palapaistina. Sen voi pakastaakin.
Vai pihvejä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös hirvipaisti sulamassa :) En ole aiemmin tehnyt mitään hirvestä, mutta reseptejä plärättyäni ajattelin tehdä tätä :

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/85960/Hirvipihvi%20kermakastikk…

Vierailija
2/5 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastike palapaistina on turvallinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kastike palapaistina on turvallinen.

Tämä on varmaan paras vaihtoehto meille. Lihaa on kolme kiloa... Voi pakastaa muutamaan neljän hengen annokseen loput...

Ap

Vierailija
4/5 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se oli tuore kun sen pakastit, se on tuore nyt. 

Mä tekisin – ja olen tehnytkin – Angelin poropaistin ohjeella kokonaisena uunissa, napakassa foliopaketissa. Lihan pinta hierotaan reilusti suolalla, pippurilla ja murskatuilla katajanmarjoilla, sitten paisti tuplafoliolle, päälle silavaa tai pekonia, reipas liraus konjakkia tai jallua, paketti tiiviisti kiinni ja paketti aika loivaan uuniin 2-3 tunniksi. Kypsän, ylijääneen lihan voi pilkkoa sopiviksi paloiksi ja pakastaa uudestaan patoja, keittoja yms. varten.

Mutta liha on lihaa. Siivuta pihvejä ja tee makoisa kermakastike pihvien paistoliemestä, mausta karpalo- tai pihlajanmarjahyytelöllä. 

Olen myös grillannut hirveä kesäolosuhteissa mökillä. Meillä ei kukaan metsästä, eli mulla ei ole hajuakaan mikä hirven osa oli kyseessä (saatiin naapurilta), mutta hyvää tuli. Jos sulla on parilapannu, leikkaa paistista tosi ohuita siivuja, suolaa, pippuroi, penslaa hyvällä öljyllä ja paista nopeasti, n. minuutti/ puoli. Tatti- tai muu sienimuhennos voisi sopia kaveriksi. 

Tai tee italialaisen lammaspadan tapaan (tätäkin olen hirven kanssa tehnyt ja hyvää oli). Leikkaa paistista n. sentin paksuinen siivu/ syöjä, jauhota ja ruskista. Laita kattilaan tomaattimurskaa, loraus punaviiniä, mieluisia yrttejä, lihaliemikuutio, mustapippuria (suolaa). Kiehauta sen verran, että liemikuutio sulaa kastikkeeseen. Laita uunivuuan pohjalle isoiksi paloiksi leikattua juuriselleriä ja porkkanaa, sipulinlohkoja (ja kuorimattomia valkosipulinkynsiä). Asettele ruskistetut paistipalat juuresten päälle ja valuta kastike koko komeuden päälle. Laita kuumaan uuniin vartiksi, alenna lämpötila ja anna olla tunti. Tee vaikka ihan perusrisotto lisukkeeksi. 

Vierailija
5/5 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Jos se oli tuore kun sen pakastit, se on tuore nyt. 

Mä tekisin – ja olen tehnytkin – Angelin poropaistin ohjeella kokonaisena uunissa, napakassa foliopaketissa. Lihan pinta hierotaan reilusti suolalla, pippurilla ja murskatuilla katajanmarjoilla, sitten paisti tuplafoliolle, päälle silavaa tai pekonia, reipas liraus konjakkia tai jallua, paketti tiiviisti kiinni ja paketti aika loivaan uuniin 2-3 tunniksi. Kypsän, ylijääneen lihan voi pilkkoa sopiviksi paloiksi ja pakastaa uudestaan patoja, keittoja yms. varten.

Mutta liha on lihaa. Siivuta pihvejä ja tee makoisa kermakastike pihvien paistoliemestä, mausta karpalo- tai pihlajanmarjahyytelöllä. 

Olen myös grillannut hirveä kesäolosuhteissa mökillä. Meillä ei kukaan metsästä, eli mulla ei ole hajuakaan mikä hirven osa oli kyseessä (saatiin naapurilta), mutta hyvää tuli. Jos sulla on parilapannu, leikkaa paistista tosi ohuita siivuja, suolaa, pippuroi, penslaa hyvällä öljyllä ja paista nopeasti, n. minuutti/ puoli. Tatti- tai muu sienimuhennos voisi sopia kaveriksi. 

Tai tee italialaisen lammaspadan tapaan (tätäkin olen hirven kanssa tehnyt ja hyvää oli). Leikkaa paistista n. sentin paksuinen siivu/ syöjä, jauhota ja ruskista. Laita kattilaan tomaattimurskaa, loraus punaviiniä, mieluisia yrttejä, lihaliemikuutio, mustapippuria (suolaa). Kiehauta sen verran, että liemikuutio sulaa kastikkeeseen. Laita uunivuuan pohjalle isoiksi paloiksi leikattua juuriselleriä ja porkkanaa, sipulinlohkoja (ja kuorimattomia valkosipulinkynsiä). Asettele ruskistetut paistipalat juuresten päälle ja valuta kastike koko komeuden päälle. Laita kuumaan uuniin vartiksi, alenna lämpötila ja anna olla tunti. Tee vaikka ihan perusrisotto lisukkeeksi. 

Hyviä vinkkejä!

En löytänyt Angelin poropaistia haukka.

Voisin soveltaa sitä. Pekonia päälle. Pitäisikö paistaa pinta? Sisälämpötila n. 70?

Eniten askarruttaa tuo pakastus. Voiko tosiaan käyttää myöhemmin esim kastikkeisiin

Mielessä naudan medium paahtopaisti. Se ei ole mielestäni hyvää kuin samana päivänä

Hirveetä ei ole mitään kokemusta

Ap