Miten muuttaa pois alkoholistin luota hellävaraisesti?
Huoltajani on alkoholisti. Olen kyllästynyt kuuntelemaan selityksiä juomiselle ja pettymään hänen lupauksiin juomisestaan. Muutin vähä aikaa sitten takaisin kotiin.. Aluksi meni ihan ok:sti, mutta nykyään vihaan tätä arkea. Hän vain selittää ettei voi jättää juomista ja että on paska huoltaja. Suunnittelen muuttavani mahdollisesti ensi vuoden alussa pois kotoa, koska en jaksa enää. Olen muutenkin toipilas kuntoinen mielenterveyteni takia. Rakastan huoltajaani ja halusin elää hänen kanssaan, mutta en jaksa tätä enää. Pakkasin matkalaukun jo valmiiksi.
Yritän saada lemmikkini mukaani. Jatkaa toisen asteen kouluun tässä kaupungissa ja muuttaa tuettuun asuntoon. Äidilleni puhun vasta myöhemmin. Hän ei ymmärrä minua.
Rakastan häntä, mutta en ole kuin kasa paskaa hänelle jos verrataan oluttölkin välillä
Miten puhua tästä hellävaraisesti?
P.s. tykkäisin huoltajan seurasta muuten mutta olen huomannut ettei tämä muutu. Emme edes vietä kunnolla aikaa yhdessä.
Kommentit (4)
Ei tuohon ole olemassa hellävaraista tapaa. Paskaa tulee niskaan, ilmaisit asian ihan millä tavalla tahansa.
Eli sanot: minä muutan pois, ja sitten vain lähdet. Alat elämään omaa elämääsi ja pitämään huolta itsestäsi. Onnea jatkoon!
Kuten yllä olevatkin kirjoittivat, huoltajasi tulee todennäköisesti loukkaantumaan. Alkoholistit ottavat asiat usein voimakkaasti itseensä, joten siihen kannattaa itse henkisesti varautua, ettet suotta syyllisty puheistaan. Nyt tärkeintä on, että sinä saat elämäsi kuntoon ja pääset rakentamaan omista olosuhteistasi hyviä ja turvallisia. Huoltajasi ei selvästi ymmärrä pitää huolta itsestään, koska alkon kanssa lärää, mutta ole sinä fiksumpi. Parhainta, mitä nyt voit tehdä, on muuttaa pois.
Sinuna tekisin siten, että hommaisin asunnon ja kaikki valmiiksi kertomatta huoltajallesi ja kerrot asiasta vasta sitten, kun muutat. Joko kasvotusten tai kirjeen muodossa. Jos kerrot asiasta ennakkoon, tulet todennäköisesti saamaan melko paljon kuraa niskaasi ja ilmapiiri saattaa olla melko tukala. Hanki ympärillesi ihmisiä, jotka voimaannuttaa ja ovat tukenasi. Ja ota lemmikki ehdottomasti mukaan uuteen kotiin.
Voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että asiat järjestyy. Alkoholistivanhemmasta huolimatta. Tärkeintä on, että pidät nyt parasta huolta omasta itsestäsi, tulevaisuus on sellainen kuin siitä itse teemme. Toivotan sulle valtavasti voimia ja kaikkea parasta!
Muutat heti ja katkaiset välit. Kirjoita vaikka kirje tai sähköposti, johon huoltajasi voi selvänä päivänä palata. Alkkis tarvitsee vuosia leppyäkseen, käytä ne vuodet itseesi, opiskeluun, työntekoon ja perheenperustamiseen. Otat lemmikkisi mukaan, alkkis ei pysty siitä luotettavasti huolehtimaan.