Te jo synnyttäneet, saisinko apuja? :D
Minulla on viikkoja 39+5 ja eilisestä asti on alaselkää vihlonu ja tänään se on muuttunu paineentunteeksi. Valkovuoto on ollut runsasta jo parisen viikkoa ja nyt tänään sen mukana on tullut rusehtavaa verta(?) muutamaan otteeseen. Myös mahaa on koskenut tänään, mutta en erota että olisi supistuksia kuitenkaan.
Enteileekö tämä alkavaa synnytystä mahdollisesti? Pitääkö mun soittaa johokin, et tarviiko näytille mennä? Voiko olla tulehduksen oireita?
Kommentit (38)
Mulla 2 synnytystä. Ei mitään oireita että olis alkamassa kunnes yhtäkkiä kauheat supistukset ja vauhdilla sairaalaan ja kohta lapsi maailmassa. Tokalla kerralla osas varautua että tässä ei kauan nokka tuhise. Nopeassa on se ikävää että kivunlievitykset ei ehtiny auttaa mutta toisaalta synnytys ei muuten ehtiny paljo viedä voimiakaan.
Minun ensimmäinen synnytys alkoi oksentellulla puoli 12 ja puoli neljä oli lapsi kainalossa.
Vierailija kirjoitti:
Synnytystähän tuo enteilee. Rusehtava vuoto on se limatulpan irtoaminen ja kohdunkaulan avautuminen. Pakkaa kassi valmiiksi. Jos asut lähellä synnäriä, voit odotella kotonakin. Sitten jos alkaa tulla säännöllisiä, kohdun kovaksi vetäviä ja kunnolla jomottavia supistuksia, mene synnärille. Samoin jos menee lapsivedet.
Voithan sä käydä tarkistuksessakin, mutta todennäköisesti tuossa menee vielä pari päivää.Kuutoselle: ap sanoo paineentunteen olleen tännään, siis useita tunteja. Tuskin se nyt ihan ponnistusvaiheessa siis vielä on. Vauvan laskeutuminen aiheutta paineentunnetta, mutta ainakin itselläni sellaista oli pari viikkoa ennen synnytystä jo.
Mulla taas alkoi lievät supistukset klo 4 yöllä, paineen tunnetta alkoi tuntua joskus tunnin päästä siitä ja siitä hetken kuluttua tuntui, että nyt ei enää pysty oleen, on pakko ponnistaa. Lapsi oli jo klo 7 sylissä.
Meitä on erilaisia? Voi se kai joillain olla ponnistusvaiheessa piankin?
Näillä keleillä ja etenkin jos olisin pitkän matkan takaa (tai läheltäkin), pelaisin varman päälle, enkä kyselisi vain av:llä. Mun lapsi ois oikeasti syntynyt autoon, jos oisin kotona odotellut.
T. 6
Mulla runtui supistukset vain selässä, kaikkien kolmen kohdalla. Vauvat laskeutuivat kaikissa synnytyksissäni vasta ponnistusvaiheessa.
Jos nyt jatkuvasti selkää vihloo, voisi olla aiheellista käydä synnärillä näytillä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla *runtui supistukset vain selässä, kaikkien kolmen kohdalla. Vauvat laskeutuivat kaikissa synnytyksissäni vasta ponnistusvaiheessa.
Jos nyt jatkuvasti selkää vihloo, voisi olla aiheellista käydä synnärillä näytillä.
*tuntui
Selvä synnytyksen käynnistymiseltä tuo kuulostaa. Omasta viimeisestä synnytyksestä on jo aikaa, mutta täytyykö tänä päivänä aina soittaa synnärille, että saa tulla? Kolme lasta saattanut maailmaan, mutta ikinä en soittanut, että saako tulla, ja aina kun olen mennyt, niin ikinä en tullut takaisin kuin kulkematta synnytysalin kautta..
Saattaa vihloa,valutella kaikenlaisia mähmiä viikkokausia ilman, että synnytys käynnistyy ennenkuin vasta käynnistettynä :D
Kyllä nykyään täytyy varmistaa soittamalla. Jotkut on kai käännytettykin toiseen sairaalaan (Helsingissä), kun ovat vain tulleet.
Itse menin toisesta lapsesta sairaalaan tarkastettavaksi kun tuli veristä vuotoa rv 40+1... no, limatulppa se vain oli ja kätilö sanoi että ei ole synnytys vielä lähtenyt käyntiin mutta teki vähän rajumman sisätutkimuksen josko se auttaisi asiaa. No, pari tuntia sisätutkimuksen jälkeen alkoi supistella ja siitä kuuden tunnin kuluttua kuopus oli maailmassa. 💕 Tsemppiä ap:lle!
Eiks oo ällöä et tehään joku rajumpi sisätutkimus? Hyi hitto ihanku synnytys ei olis tarpeeks raju koettelemus pitää sitte runnoa paikat piloille oikeen kunnolla näköjään! S**tana!
mä sanoin että ''et muuten varmaan tee'' kun meinasivat rajumpaa sisätutkimusta tehdä. Mulle ei muutenkaan saa tehdä sisätutkimuksia, inhoon niitä. Hyvin selvis lapsi maailmaan <3 Neuvolassakin taisin käydä 1-2 kertaa pyörähtämässä 9kk aikana.
Soitin synnärille ja en tullu sen viisaammaks. :D
Eniten tuo jatkuva alaselän vihlonta tässä häiritsee kun taas vessassa käydessä pyyhkiessä paperiin jää todella vähän (just ja just edes huomaa) vaaleenpunertavaa. Side housuissa olen nyt ja toivon, että sieltä lorahtaisi edes jotain.
Sanoi puhelimessa kätilö, että voin olla kotona tai voin mennä myös sinne jos kipu on sietämätöntä, mutta kun tän kanssa pystyy olee kuitenki vaikka vihlookin kokoaika.
Ota noista nyt ensikertalaisena selvää. :( Ehkä miä vaa koitan kituutella aamuu tän kans ja katon tuleeko mitää lisää vai ei. Ärsyttävää! :D
ap
Jee onnea paljon tulevaan!! Hyvin se menee kohta on pieni kainalossa <3
Hyvä ohje on se että kyllä sen sit huomaa kun on tosi kyseessä :D sillon ei tartte miettiä et oisko vaiko ei
Kaikenlaiset oudot tuntemukset ja pienet vuodot on loppuraskaudessa enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Täysin normaalia. Jos alkaa tuntumaan supistuksia, jotka tihenevät tai vedet menee niin sitten välittömästi soittoa synnärille. Kyllä mä uskon että sä itse sisimmässäs huomaat milloin se alkaa. :) Onnea!
Toivotaan! :D
Mullahan oli streptokokki positiivinen, että jos vedet menee niin tiedän ainakin heti lähteä soittamatta! :D
ap
Ei se lapsivesi välttämättä lorisemalla tule. Mulla tihkui hissukseen ja paperiin jäi hennon vaaleanpunainen viiru pyyhkiessä. Oli kalvoon tullut jonnekin ylemmäksi reikä. Käynnistettiin synnärillä kalvot puhkaisemalla ja oksitosiinilla.
Mullakin nopea eka synnytys. Supparit tosi kovina ja heti parin min välein. Olin ihan ihmeissäni että eihän tää mee ollenkaan sääntöjen mukaan. 😃
Aplle hurjasti tsemppiä koitokseen!