Finnejä vaan tulee lääkkeistä huolimatta
Käytössä Cypretyl ja Avitcid. Pari viikkoa sitten leukaan ilmestyi iso ihonalainen paise. Nyt se on lähdössä pois, mutta kaksi uutta paisetta tulossa :( Mitä hittoa voin enää tehdä?
Kommentit (25)
Jos acnea on laajemmaltikin niin hommata acnelääkkeet
Olen maidoton ollut jo liki kolme vuotta kun vatsa ei kestä maitoa. Myös viljatonta ruokavaliota olen kokeillut, mutta siitä ei ollut apua.
Ja toiselle vastaajalle, minulla on käytössä aknelääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Käytössä Cypretyl ja Avitcid. Pari viikkoa sitten leukaan ilmestyi iso ihonalainen paise. Nyt se on lähdössä pois, mutta kaksi uutta paisetta tulossa :( Mitä hittoa voin enää tehdä?
Puhdista kehosi myrkyistä ja kuonaaineista
Kovat konstit käyttöön eli Roaccutan (tai halvempi rinnakkaislääke) ihotautilääkäriltä. Toimii 95 % tapauksista.
Roaccutan! Ei noista muista pilsuista oo mihinkään.
En ole maitoa juonut 1v. jälkeen ja yhä finnejä pukkaa vaikka olen 47v.
Kokeile korvata kaikki hiilarit kasviksilla. Perunaa ja hedelmiä vain kohtuudella. Ei siis sokeria tai leipää yms.
Jos et haluaa Roaccutania etkä vielä oo kokeillut Basiron 5% voidetta sekä Vicnelact-liuosta yhdessä, kokeile niitä ennen Roaccutaniin turvautumista. Lue tietoa Basironin käytöstä Acne.org. Minulla ollut kystinen (ihonalainen) akne nuoresta lähtien. Acne.orgin ohjeet paransivat sen. Yksittäisille paiseille Wicnelact-liuosta pumpulilla hellästi pitkään hautoen.
Acne.orgista ei tarvitse tilata niitten myymiä tuotteita, vaan saman saa tehtyä apteekin tuotteilla Suomessa. Osta hyvää puhdistusvaahtoa (esim. Louis Widmerin foamia).
"Kovat konstit käyttöön eli Roaccutan (tai halvempi rinnakkaislääke) ihotautilääkäriltä. Toimii 95 % tapauksista"
En käyttäis itse, siinä on isoja terveysriskejä. Vaaroja on tuossa lääkkeessä. Aknen takia ei kannata riskeerata suolistosairautta jne
Saan varmaan vihat joiltain päälle, mut itsekin joutunut asiaa oman aknen takia miettimään.
Roaccutan. Useimmat aknen hoitoon vaikuttavat antibiootit auttavat vain paikalliseen ja pinnalliseen tulehdukseen. Hankalammat tapaukset vaativat Roaccutanin tai vastaavan rinnakkaislääkkeen.
Ne jotka höpöttävät ruokavaliosta ja sivuvaikutuksista eivät ole kokeneet todella vaikeaa aknea. Kyllä, Isotretinoiinilla on isoja sivuvaikutuksia, mutta jos vaihtoehtona on monen vuoden tuskailu pahasti tulehtuneet ihon kanssa ja ikuiset aknearvet niin eipä tarvitse montaa kertaa miettiä.
Onko lääkärissä varmistettu aknediagnoosi, ettei kyseessä ole myös ruusufinni tai joku muu?
Jos tuo on okei ja kyse on aknesta, sitten seuraava kysymys on että mitä kosmetiikkaa ja muita tuotteita käytät kasvoillesi? Olisiko niissä kumminkin tukkivia aineita? Ja sitten katso ettei missään tuotteessa ole alkoholia.
Ja sitten pitää katsoa sitä hygieniaa: onko käytössä kankaiset kasvopyyhkeet vai paperiset? Miten vaihtelet tyynyliinoja ja sen semmoista. Kynsienhoito? usein kynsialta pöpöt siirtyvät kasvoille kun naamansa sormeilee.
Ruokavalion vaikutus on aika henkilökohtaista. Tutkimus tukee jonkin verran sitä että maitotuotteet ja korkean glykeemisen indeksin ruoka-aineet voivat pahentaa aknea.
Mutta aknen syytä ei oikeastaan tiedetä, epäillään, että siinä on osittain perimästä johtuvia syitä, joten... Joskus aknen ajatellaan johtuvan mieshormoneista, joten hormonaaliset muutokset vaikuttavat ihoon. Jos olet tuo kommentoinut 47-vuotias, ja akne on pahentunut viime aikoina, syy voi olla alkavat vaihdevuodet. Jos on muitakin oireita, voisi keskustella hormonikorvaushoidosta gynekologinsa kanssa.
Entäs kun se Roaccutankaan ei auta? Pillerit eivät vaikuttaneet mitenkään hormoniakneen ja on masentavaa olla kolmikymppinen ja kärsiä aina vaan aknesta. Maitoa en ole juonut koskaan ja mitkään ruokavalionmuutokset eivät ole auttaneet, testosteronitaso on ollut koholla teini-iästä saakka, aivolisäkekin on kunnossa. Antibiootit olivat aivan jonnin joutavia myös. Jos on stressiä, niin naama kukkii ja seksihalut on aivan hillittömät, eli olettaisin testotasojen nousevan silloin entisestään. MIKSI?!?!?!
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun se Roaccutankaan ei auta? Pillerit eivät vaikuttaneet mitenkään hormoniakneen ja on masentavaa olla kolmikymppinen ja kärsiä aina vaan aknesta. Maitoa en ole juonut koskaan ja mitkään ruokavalionmuutokset eivät ole auttaneet, testosteronitaso on ollut koholla teini-iästä saakka, aivolisäkekin on kunnossa. Antibiootit olivat aivan jonnin joutavia myös. Jos on stressiä, niin naama kukkii ja seksihalut on aivan hillittömät, eli olettaisin testotasojen nousevan silloin entisestään. MIKSI?!?!?!
Minkälaista syömistä olet kokeillut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista syömistä olet kokeillut?
Maidoton, lihaton, gluteeniton, vegaaninen, pesco-vegetaristinen, ei sokeria, ei lisäaineita, suomalaista kotiruokaa, karppausta hiilarit olemattomissa ja karppausta maltillisemmin (karppaus itse asiassa sotki naaman kaikista pahiten), luolamiesdieettiä, de-tox-hömpötyksiä, luomuruokaa Euroopassa, aasialaista ruokaa Aasiassa, vähärasvaista, ei pähkinöitä, ei perunaa, ei sitä tätä ja tota kasvia ja ainesosaa jotka voisivat allergisoida, ei teetä, ei kahvia. Eineksiin en koske ja yritän syödä mahdollisimman puhtaasti, enkä syö lihaa paljoakaan. Lihominen tai laihtuminen eivät ole vaikuttaneet, ei ulkotyö, sisätyö tai oikein muu kuin stressi, joka pahentaa ja kk-kierto tietenkin. No liikunta ehkä hieman pahentaa, jos on oikein rankkaa, mutta en tiedä olisiko hiki syypäänä vai mikä. Kuukautiset jäi jossain vaiheessa itsestään pois pariksi vuotta kun olin parikymppinen ja iho oli parempi, mutta sitten tuli taas takaisin ongelmineen. Tässä on ehtinyt kokeilla vuosien mittaan ja eri asuinpaikoissa vaikka mitä..
Otan osaa, ap. Kuulostaa todella ikävälle. Kohtalotoveri, jolle ruokavalio onneksi vähän auttaa (paleo).
itselläni auttaa sinkkivoide ja bm 28 gel.ihon syväpuhdistus on tärkeää!mulla toimii esim.neutrogenan kuorintavoide, se oli joku semmonen aika uusi mikä korjaa myös ihon väriä.myös glamglown supercleanse on hyvä mutta kuivattava!tuollaisia tuotteitahan ei kannata käyttää lääkekuurin kanssa.ihoa ei saa ylihoitaa.myös suolasaippua on auttanut.monen monta vuotta finneistä olen kärsinyt, joskus iho parempi kuin joskus.itse myös vaihdoin maidon soijaan ja ei ole kovinkaan isoja patteja tullut :)
Kiitos kaikille kommenteista. Oma akneni alkoi kun olin 11, nyt olen 25 ja edelleen pukkaa näppyä. Olen syönyt tähän akneen kaksi antibioottikuuria, kokeillut kaikki reseptivapaat aknelääkkeet, ruokavalioa olen myös muutellut ja tosiaan olen tälläkin hetkellä maidottomalla. Tyynyliinan ja pyyhkeet vaihdan kerran viikossa.
Syön tällä hetkellä cypretyl e-pillereitä, jotka veivät ne valkopäiset näpyt pois. Ihotautilääkäriltä sain Avitcid-voiteen, joka on auttanut vähän, mutta ei täydellisesti. Samainen lääkäri sanoi, että jos tuo voide ei auta niin seuraava vaihtoehto on sitten se Roaccuttan. Täytynee siis soitella lääkärille ja mennä hakemaan resepti siihen Roaan.
Koita vähentää stressiä. Mun iho kukkii aina pahasti stressijaksoilla :/
Lo-pe-ta se maidon juonti. Kukaan ei ikinä usko tätä eikä lääkärit suostu suosittelemaan, mutta maito - etenkin suomalainen, koska niin käsiteltyä - aiheuttaa monilla iho-ongelmia. Suomessa vaan toitotetaan maidon terveellisyyttä jo pienestä pitäen koska esim. Valio rahoittaa monia tutkimuksia. Aika laittaa valoja päälle.
Mulla toimi, miehellä toimi, monella tutulla toiminut. Vai oletko ikinä tavannut aknesta kärsivää maitoallergikkoa/vegaania? Niinpä.