Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko järkeä kasvattaa Suomessa talvella tomaatteja?

Vierailija
11.11.2016 |

Lehdessä kerrottiin, että Närpiön sähkönkulutus on kasvihuoneiden vuoksi samaa luokkaa kuin asukasmäärältään viisinkertaisella kaupungilla!

Onko mitään järkeä? Eikö voitaisi suosiolla syödä talvella espanjalaisia tomaatteja?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä järkevä kasvattaa. Ei niitä juuri kukaan osta kun auringossa kasvaneitakin on tarjolla, mutta se on sivuseikka kun eihän tomaatin katteella kukaan näillä leveysasteilla elä. Tukiaiset sen sijaan juoksevat ja se on selvää rahaa.

Vierailija
2/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin se tomaattien tänne lennättäminenkään on ihan päästötöntä. Niin ja espanjalaiset tomaatit on pahoja ku ne tungetaan täyteen jotain aineita, että ne säilyy tänne asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuskin se tomaattien tänne lennättäminenkään on ihan päästötöntä. Niin ja espanjalaiset tomaatit on pahoja ku ne tungetaan täyteen jotain aineita, että ne säilyy tänne asti.

Eikös niitä tuoda kanarialta yms. lomalentojen ruumassa, joissa ei ole juuri muuta rahtia kuin matkustajien laukut?

Vierailija
4/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole järkeä ei. Itse ostan hollantilaisia tomaatteja, ne on eettisempi valinta kuin espanjalaiset.

Vierailija
5/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei niitä laivoilla rahdata, ei ole kuljetusajassa juuri eroa tuleeko pohjanmaalta autolla vai espanjasta lentäen.

Vierailija
6/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tomaatteja tulee päivittäin tavallisten lentojen kyydissä Suomeen. Ja muita elintarvikkeita toki. Siinähän ne sivussa menee hyvin

Vierailija
7/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huomattavia kasvihuonekaasupäästöjä syntyy pohjoisissa oloissa talvikaudella vihannesten kasvihuonekasvatuksesta. Suomalaisen talvella kasvatetun tomaatin hiilijalanjälki on 5–7 kiloa tomaattikiloa kohden, kun taas Espanjasta kuljetetun tomaatin hiilijalanjälki on vain noin puoli kiloa tomaattikiloa kohden. Espanjalainen tomaatti ei silti välttämättä ole hyvä vaihtoehto, sillä sen viljelyssä käytetään runsaasti vettä ja torjunta-aineita."

https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/ab196e68…

Itse suosin myös talvella kotimaisia tomaatteja, koska haluan tukea suomalaisia tuottajia ja niissä on vähemmän torjunta-aineita ja (mun mielestä) parempi maku.

Vierailija
8/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vähennän kurkun ja tomaatin käyttöä talvella ja suosin mm. juureksia. 

Vierailija
9/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vähennän kurkun ja tomaatin käyttöä talvella ja suosin mm. juureksia. 

Joo mä teen samoin. Ja ostan luomu tomaattimurskaa (espanjalainen) niin sillä pysyy lykopeenitasot kohdillaa talven ajan.

Vierailija
10/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Huomattavia kasvihuonekaasupäästöjä syntyy pohjoisissa oloissa talvikaudella vihannesten kasvihuonekasvatuksesta. Suomalaisen talvella kasvatetun tomaatin hiilijalanjälki on 5–7 kiloa tomaattikiloa kohden, kun taas Espanjasta kuljetetun tomaatin hiilijalanjälki on vain noin puoli kiloa tomaattikiloa kohden. Espanjalainen tomaatti ei silti välttämättä ole hyvä vaihtoehto, sillä sen viljelyssä käytetään runsaasti vettä ja torjunta-aineita."

https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/ab196e68…

Itse suosin myös talvella kotimaisia tomaatteja, koska haluan tukea suomalaisia tuottajia ja niissä on vähemmän torjunta-aineita ja (mun mielestä) parempi maku.

Suomalaisia (Närpiö ym) tomaatteja ostamalla tuet hämärää mamubisnestä, jossa maahanmuuttajat "kotoutetaan" vain ruotsinkielisiksi ja he päätyvät tomaattiorjiksi näihin ruotsinkielisten omistamille kasvihuoneisiin, koska ilman suomen taitoa he eivät voi saada muuta työtä.

Vierailija
11/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko siinä järkeä? Kun aikoinaan kasvatin kukkaa suurpaine natriumlampulla niin samalla kasvatin paprikaa ja tomaatteja ihan huvin vuoksi. Hyvin kyllä kasvoivat eikä siinä järkeä ollut kun kaupasta olisi saanut halvemmalla. Kukasta olisi saanut vaikka millaisia summia. Moni sitä yritti ostaa mutta joutuivat tyytymään siihen että tarjosin savut.

Vierailija
12/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehdessä kerrottiin, että Närpiön sähkönkulutus on kasvihuoneiden vuoksi samaa luokkaa kuin asukasmäärältään viisinkertaisella kaupungilla!

Onko mitään järkeä? Eikö voitaisi suosiolla syödä talvella espanjalaisia tomaatteja?

Ajattele onko mitään järkeä asua Suomessa? Kulutus on 5x per ihminen verrattuna esim. Espanjalaisiin ihmisiin. Afrikkalaisiin nähden 100 kertainen. Afrikassa voi olla jopa omavarainen, kun ostaa aurinkopaneelit sähkön kulutukseen. Lämmitystä kun ei tarvita.

Pitäisikö meidän kaikkien muuttaa?

Vierailija
13/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiaa on rajattomasti. Jos joku laskuttaa siitä ylihintaa, niin sitten pitäisi tehdä poliittisia päätöksiä. 

Vierailija
14/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas tässä:

Vierailija
15/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö led valaistuksella voisi kasvattaa? ja tuottaa lämmön jollaikin muulla tavalla.

Vierailija
16/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt vielä luotan siihen että suomalainen tuote sisältää sitä mitä luvataan, keskieuroopan pohjoisosissakin yleensä pidetään mitä sanotaan.... espanjalaiset on jo hällävälilä -asenteellaan poissa mun lautaselta.