Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen terapiassa oppinut mistä esiintymisjännityksessä on kyse

Vierailija
11.11.2016 |

Tai ainakin omassani.Mulla on paljon traumaattisia tapahtumia ollut lapsena ja olen pelännyt aina et jos joudun esille niin että kaikki katsoo mua ne arvaa tai jotenkin paljastun mitä mulle on käynyt.Muita?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyse on häpeästä!

Vierailija
2/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai esiintyminen jännittää. Kaikille on varmaan naurettu joskus ja esiintyjästä tuntuu, kuin yleisö olisi yhtä ja hänen pitää yksin selviytyä heidän edessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapsuuden traumat ei ole tulleet edellisistä esiintymistilanteista vaan aivan muista asioista.Silti ne tulevat esiintymistilanteissa esiin.Monilla ihmisillä jotka on kokenu traumoja menee todella paljon energiaa peitelläkseen niitä.

Vierailija
4/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä oivallus.

Minä olen ollut aina näkymätön vanhemmilleni. Sen vuoksi en osaa nytkään tehdä itseäni näkyväksi. Panikoin tilanteessa, jossa olen huomion kohteena. En tiedä, miten olla ja mitä tehdä sitten, kun kerrankin saan sen huomion.

Vierailija
5/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se menee, varmaan muissakin ongelmissa? :)

Vierailija
6/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aika monen suomalaisen ongelma, vaikkei mitään varsinaisia traumoja olisikaan. Itsensä esille tuominen ja huomion keskipisteenä oleminen ei vaan luonnistu niin hyvin suomalaisilta. Pitäisi olla vain nöyrää ja hiljaista harmaa hiirulaista- muutenhan sitä on ylpeä!

Vierailija
7/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha kiusaaminen ja sos. tilanteiden pelko saa usein ihmisen ahdistumaan todella pahasti tilanteissa, joissa kaikki huomio keskittyy sinuun - etenkin pitkäksi ajaksi (ehkä jopa tunnin mittaiseksi esitelmäksi.) Itse pääsin esiintymiskammosta propalin avulla yli. Paniikki oli niin paha, että autonominen hermosto aktivoitui todellä eikä esim. sydämen tykyttämiseen tuhatta ja sataa voi tahdonalaisesti vaikuttaa/mielikuvaharjoittelulla. Jos voi, niin kyseessä ei ole äärimmäisen paha esiintymiskammo.

Ottaessani propalia jännityksen tunne tietysti oli, mutta siitä nyt ei ole haittaa kellekkään. Oli kuitenkin uskomaton tunne, kun ei tuntunut siltä kuin joku olisi murhaamassa sinua seuraavalla sekunnilla. Jännitti, mutta sydän ei lyönyt tuhatta ja sataa, kädet eivät tärisseet, ääni ei tärissyt vaan pystyi puhumaan normaalisti. Hyvin avartavaa ja vapauttavaa. 7 esitelmää pidin propalin avulla, sen jälkeen laskin annoksen olemattomiin ja kymmenes meni jo ilman mitään. Ilman tuota lääkettä en olisi ikinä päässyt tähän tilanteeseen. Suosittelen erittäin lämpimästi (kokeilaa tietysti ensin kotona lääkärin ohjeiden mukaan.)

Vierailija
8/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on rakkauden puutteesta ja riittämättömyyden tunteesta. Eli ajatuksesta etten ole riittävän hyvä. Tämän aiheuttaa usein toimimaton perhe , jossa on jokin suurempi ilmiö jota ihminen ei pysyty käsittelemään. Tommy Hellsten on kirjoittanut tästä Virtahepo olohuoneessa- teoksessaan. Ihmiselle syntyy ajatus ,että olen huono kun hänen pitäisi ennenminkin ajatella , että voin huonosti, joka on siis eri asia. Kun pääsee irti siitä tukehduttavasti ympäristöstä ja ilmiöstä alkaa voida paremmin. Taisi sitten vaarana on jäädä häpeään ja riittämättömyyteen. Esiintymisjännityksessä on kyse juuri siitä ,etten tahdo tulla nähdyksi ja rakastetuksi. Ihminen ikään kuin laittaa itsensä vapaaehtoisesti selliin.

Vierailija
9/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on rakkauden puutteesta ja riittämättömyyden tunteesta. Eli ajatuksesta etten ole riittävän hyvä. Tämän aiheuttaa usein toimimaton perhe , jossa on jokin suurempi ilmiö jota ihminen ei pysyty käsittelemään. Tommy Hellsten on kirjoittanut tästä Virtahepo olohuoneessa- teoksessaan. Ihmiselle syntyy ajatus ,että olen huono kun hänen pitäisi ennenminkin ajatella , että voin huonosti, joka on siis eri asia. Kun pääsee irti siitä tukehduttavasti ympäristöstä ja ilmiöstä alkaa voida paremmin. Taisi sitten vaarana on jäädä häpeään ja riittämättömyyteen. Esiintymisjännityksessä on kyse juuri siitä ,etten tahdo tulla nähdyksi ja rakastetuksi. Ihminen ikään kuin laittaa itsensä vapaaehtoisesti selliin.

Ei se aina noinkaan ole. Esiintymisjännitys on pitkälti myös perinnöllistä, mun isä ahdistuu sosiaalisissa tilanteissaa niin kuin minäkin ja toinen tyttäristäni (äitini, veljeni ja toinen tyttäristäni rakastaa esiintymistä). Kyse on ihan fysiologiasta , miten helposti ja voimakkaasti sun elimistösi reagoi kyseiseen stressiin.

Vierailija
10/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon kyökkipsykologiaa nyt taas. Esiintymisjännitykseen on lukemattomia muitakin syitä kuin joku rakkauden puute.

Vierailija
11/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo eivät ole kuitenkaan automaatio. Itse olen ollut näkymätön ja henkisesti laiminlyöty, ollut paniikkihäiriötä ja pelkoahdistusta, mutta esiintymistä en ole koskaan pelännyt ja jopa nautin siitä. Toki olen esiintynyt vain niiden asioiden tiimoilta, joissa itselläni on vahva kompetenssi. 

Vierailija
12/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sykkeeseeni propral ei ole auttanut ja alhaisen verenpaineen kanssa se on vielä kinkkinen, kun saattaa laskea verenpainetta entisestään, jolloin olo pysyy samana tai jopa huononee. 

Tässä yksi lääkkeetön kikka kokeiltavaksi kaikille. Kun alkaa hermostuttaa, vaikkapa viisi minuuttia ennen esitystä niin hengitä pari minuuuttia hitaasti, syvälle keuhkojen pohjalle asti niin että suljet sormella oikean sieraimen, kun vedät henkeä sisään vasemman kautta ja sitten uloshengitys hieman sisäänhengitystä hitaampi vasen sierain suljettuna ja ilma kulkee oikeasta sieraimesta ulos. 

Vierailija
13/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propralia n. puoli tuntia ennen esiintymistä joko 1 tai 2 kpl riippuen henkilöstä ja kokeillen kumpi määrä auttaa on ihan paras apu jännitykseen  Propral ei vaikuta muihin toimintoihin kuin siihen että kädet eivät vapise ja sydän pompota, muuutoin olet aivan kunnossa.  Lääke on nin lievä että matalaverenpaineisellekaan se ei aiheuta ongelmia, kokemusta on.  Kannattaa kokeilla ensin yhdellä tabletilla.  Lääke on reseptilääke joten kerro lääkärille mihin tarvitset sitä, niin minäkin tein ja heti lääkäri ymmärsi ja antoi reseptin, koska siitä ei ole minulle mitään haittaa.  Ihan tk:sta voi pyytää.  Ja jos haluaa voi pyytää paperireseptin, niin ei näy kelan kannassa, vaikka lääkkeessä ei olekaan mitään hävettävää, se ei ole rauhoittava lääke vaan  beetasalpaaja eli verenpaine-sydänlääke.  Propral on lyhytvaikutteinen eli vaikuttaa vain muutamia tunteja.

Vierailija
14/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Propralia n. puoli tuntia ennen esiintymistä joko 1 tai 2 kpl riippuen henkilöstä ja kokeillen kumpi määrä auttaa on ihan paras apu jännitykseen  Propral ei vaikuta muihin toimintoihin kuin siihen että kädet eivät vapise ja sydän pompota, muuutoin olet aivan kunnossa.  Lääke on nin lievä että matalaverenpaineisellekaan se ei aiheuta ongelmia, kokemusta on.  Kannattaa kokeilla ensin yhdellä tabletilla.  Lääke on reseptilääke joten kerro lääkärille mihin tarvitset sitä, niin minäkin tein ja heti lääkäri ymmärsi ja antoi reseptin, koska siitä ei ole minulle mitään haittaa.  Ihan tk:sta voi pyytää.  Ja jos haluaa voi pyytää paperireseptin, niin ei näy kelan kannassa, vaikka lääkkeessä ei olekaan mitään hävettävää, se ei ole rauhoittava lääke vaan  beetasalpaaja eli verenpaine-sydänlääke.  Propral on lyhytvaikutteinen eli vaikuttaa vain muutamia tunteja.

TUo on tuollainen hätäkeino. Jos pitää paljon esiintyä, ei sitä millään lääkityksellä voi ratkaista. Mielekkäämpää on oikeasti kohdata tuo asia ja hyväksyä miten asiat on. Niin juttu helpottuu ajan kanssa luonnostaan. Ymmärrän että joskus on hätätilanne missä tuollainenkin keino on paikallaan, mutta lääkitykseen turvautuminen kertoo kyllä siitä, että juoksee itseään karkuun. Eikä sillä asenteella opi elämässä yhtään mitään. 

Vierailija
15/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Valmistaudu hyvin

2. Keskity. Tuo syvähengitys on hyvä

3. Luota itseesi. Olet oikeasti riittävän hyvä ihminen. Kaikki on. vaikkeivät sitä itse tietäisi

4. Hyväksy se että oot epätäydellinen. MItä tapahdut jos mokaat? Ei mitään. Yhdessäkään esiintyisessä ei ole kyse elämästä ja kuolemasta. (Vaikka jännittäjän keho niin luulee)

5. Vaikka olisit esiintymässä yksin, et ole. Ne muut ihmiset yleisössä ovat sun kanssa. Ja siinä leikissä sä olet luvannut antaa heille jotakin ja he ovat varta vasten saapuneet paikalle saadakseen nauttia siitä. He ovat sun puolella. (Jos joku ei sattuisi olemaankaan, niin ihmiset peilaavat aina toisiin omia asioitaan, ei heillä sinusta ole mitään ainoaa oikeaa totuutta)

6. Kaikkein vapauttavinta on kun sisäistää ettet sä tarvitse muiden hyväksyntää. Ihan sama mitä he susta ajattelevat, sulla on sun juttu joka on sulle tärkeä. (Jos ei ole, ei esiintymään kannata mennä). NIin kauan kun yrität miellyttää muita olet pulassa. 

Vierailija
16/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai esiintyminen jännittää. Kaikille on varmaan naurettu joskus ja esiintyjästä tuntuu, kuin yleisö olisi yhtä ja hänen pitää yksin selviytyä heidän edessään.

Mutta kun lisätään häpeä itseään kohtaan, niin jännitys muuttuu peloksi. Sitä ei ymmärrä ihminen, joka ei ole tätä kokenut.

Vierailija
17/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä laittoi ajattelemaan. Allekirjoitan täysin, paitsi tuon kohdan että esiintymisjännityksessä olisi kyse omasta halusta tulla näkemättömäksi ja rakastetuksi. Kun perheessä on ollut luonnollinen halu tulla rakastetuksi (ei rakastettu ja sitä rataa) ym., ei se halu mihinkään katoa. Ehkä se on niin, että mitä syvemmissä vesissä uit toimimattomassa perheessä, sitä rajummat arvet ja traumat. Myönnän, että juuri tuolla kasvuympäristöllä on todella vahva vaikutus ihmisen ilmaisukykyyn, sosiaalisiin taitoihin ja itsevarmuuteen, menestykseenkin. Täytyy lukea Virtahepo living roomissa, kirja johon törmää keskusteluissa. Tätä ennen olen pitänyt kirjaa turhakkeena, mutta lauseesi että voin huonosti, enkä ole huono, kolahti täysillä, siksi luen, ehkä ymmärän lisää ja vahvistun. Kiitos viisaasta tekstistäsi, tätä kaipaan.

Vierailija
18/18 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Kaikilla on esiintymisjännitystä. Ei liity mihinkään traumoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä