Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä lattia keittiöön?

Vierailija
10.11.2016 |

En vaan osaa päättää....

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laattalattia. Ai että, meillä on puulattia myös keittiössä, mutta tahtoisin sinne laatat. Ne on helpompi puhdistaa. Olen aikamoinen sottapytty keittiössä.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt mikä siinä laattalattiassa nimenomaan keittiössä on niin autuaaksi tekevää. Meillä on vanha talo ja maalatut lautalattiat jokapaikassa (ei tietty pesutiloissa) enkä näe eroa puhtaanapidossa laattalattiaan. Samalla lailla sen puulattian voi pyyhkiä kuin laatankin.

Laattalattiasta voi hangata tahroja karkunkielellä ta siiklata metallilastalla. Puulattiaan jää takuulla jälkiä.

Itse asiassa olen joskus tehnyt kumpaakin lautalattiasta enkä ole onnistunut jättämään mitään havaittavia jälkiä.

Niin varmaan.

Keraaminen laatta nyt kuitenkin on 100 kertaa kovempaa ja kestävämpää kuin mikään puun päälle vedetty maali.

Vierailija
22/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on laatta. Sama lattia jatkuu eteisestä keittiöön, ovat suht avointa ja yhtenäistä tilaa.

laatta on meillä toiminut tosi hyvin jo kymmenen vuotta. Helppo pitää puhtaana, mitkään roiskeet ei haittaa yhtään, on itseasiassa ihanan lämmin lattialämmityksen ansiosta. Muualla on parketti.

Tota astioiden särkymistä just laattalattian vuoksi en vaan tajua. Ei meillä astiat lentele, kymmenen vuoden aikana hajonneet on kyllä laskettavissa ihan alle kymmeneen, vaikka lapset olivat pieniä kun tämän rakensimme. Nyt jo teini-ikäisiä.

Jos nyt rakentaisin, laittaisin siihenkin keittiöön ja eteiseen laatan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En enää laittaisi laattaa keittiöön. Todella raskasta jaloille seistä kivilattialla pidempää aikaa. Onkin ollut pakko siirtyä käyttämään sisäkenkiä kun häärää keittiössä pitempään.

Mattoakin voi käyttää. Kivilattia ei ole moksiskaan vaikka matolle olisi kaatun vettä ja märkä matto lojuisi lattialla päivän. Parketille saisi heittää hyvästit samassa tilanteessa.

Vierailija
24/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laattalattia. Ai että, meillä on puulattia myös keittiössä, mutta tahtoisin sinne laatat. Ne on helpompi puhdistaa. Olen aikamoinen sottapytty keittiössä.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt mikä siinä laattalattiassa nimenomaan keittiössä on niin autuaaksi tekevää. Meillä on vanha talo ja maalatut lautalattiat jokapaikassa (ei tietty pesutiloissa) enkä näe eroa puhtaanapidossa laattalattiaan. Samalla lailla sen puulattian voi pyyhkiä kuin laatankin.

Laattalattiasta voi hangata tahroja karkunkielellä ta siiklata metallilastalla. Puulattiaan jää takuulla jälkiä.

Itse asiassa olen joskus tehnyt kumpaakin lautalattiasta enkä ole onnistunut jättämään mitään havaittavia jälkiä.

Niin varmaan.

Keraaminen laatta nyt kuitenkin on 100 kertaa kovempaa ja kestävämpää kuin mikään puun päälle vedetty maali.

Kerroinpahan vaan tällaisenkin kokemuksen, ikävää jos se tuntuu uskomattomalta sinusta. En tiedä mitä ja miten olet lattiastasi irti hinkannut, itselläni on ollut mm. kuivahtaneita salaatinlehden ja sipulin palasia yms. Suihkupullosta vähän pesuainevettä päälle ja hetken kuluttua veitsellä, maalinpoistosiklillä tai karhunkielellä tökkään ne irti. Yleensä veitsellä kun lähimpänä ovat. Helposti lähtevät, enkä lattiaani päästä siihen kuntoon että sen enempää tarvitsisi jynssätä.

Vierailija
25/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En enää laittaisi laattaa keittiöön. Todella raskasta jaloille seistä kivilattialla pidempää aikaa. Onkin ollut pakko siirtyä käyttämään sisäkenkiä kun häärää keittiössä pitempään.

Mattoakin voi käyttää. Kivilattia ei ole moksiskaan vaikka matolle olisi kaatun vettä ja märkä matto lojuisi lattialla päivän. Parketille saisi heittää hyvästit samassa tilanteessa.

Voi toki, ei vain sovi meille hellan ja tasojen edessä olevat matot. Samaa mieltä siitä, että helppo pitää puhtaana, enkä minäkään ole vielä tiputtanut lasia lattialle. En tosin ole lutrannut vedenkään kanssa niin että olisin pilannut edellisen asunnon parketin.

Nyt jos valitsisin uudestaan, laittaisin korkin tai linoleumin mukavuuden vuoksi. Tai sitten lautaparkettia.

Vierailija
26/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovimatto pikkulapsiaikana. Helppo ja nopea siivota. Todella kivoja väreiltään. Pehmeä ja lämmin jalan alla.

Myöhemmin tulee parketti kun talouden asukkaat aikuisia.

Vierailija
27/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laattalattia ja lattialämmitys tietty.

On kestävä ja pestävä.

Vierailija
28/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut kahdesti parketti, kerran laatta ja nyt laminaatti. Tällä kokemuksella laminaatti on paras. Parketti oli myös ok, mutta tietysti vettymistä pelkää, vaikka ei sitä ollut 15 v vanhassa lattiassa.

Kaikista karmein oli laatta. Ei ikinä enää... Kynnet verillä pesi saumoja puhtaaksi, kun niihin kasautui ruokaa. Yöks.

Vierailija
29/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ollut kahdesti parketti, kerran laatta ja nyt laminaatti. Tällä kokemuksella laminaatti on paras. Parketti oli myös ok, mutta tietysti vettymistä pelkää, vaikka ei sitä ollut 15 v vanhassa lattiassa.

Kaikista karmein oli laatta. Ei ikinä enää... Kynnet verillä pesi saumoja puhtaaksi, kun niihin kasautui ruokaa. Yöks.

Tää on kyllä outo juttu. Mitä teillä tapahtuu keittiössä, jos saumat on täynnä ruokaa? tai se lattia ylipäänsä?

meillä on vieläpä iso valkoinen laatta keittiössä ja pari kertaa vuodessa pesen sen saumoineen erityisellä kivipesuaineella ja harjalla hangaten, silloin käyn läpi saumatkin, vaikka ei ne täynnä mitään töhnää ole. Tääkin on ihan vaan sellainen, että haluan sen pysyvän hohtavan valkoisena. Muuten riittää ihan höyrymoppi tai tavallinen moppi + pesuainevesi. Laattalattiassa helpottaa se, että voi pyyhkiä huoletta tosi märällä mopilla ja sellaisella pitkälankaisella, joka ottaa kyllä niistä saumoistakin.

Meillä on sentään ollut ihan pieniä lapsia kun ollaan tää valkoinen laatta keittiöön valittu ja laitettu, yksi kolmesta on syntynyt ja opetellut syömään tässä talossa, eikä ikinä ole sormet olleet verillä lattian  vuoksi.

Meillä ei ole kyllä ruokapöytää keittiössä, että ehkä se selittää. Mutta pöydän alla olevasta parketistakaan en ole ikinä joutunut ruokaa hankaamaan irti sormet verillä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi