Miten ehditte tehdä viikolla ruokaa
Mies narisee aina, kun kaappi on tyhjä, en ehdi ollenkaan omiin menoihin , jos kokkaan joka ikinen päivä.
Toinen vaihtoehto on kokata koko viikonloppu koko viikoksi ja siinä menee nekin vapaat.
Kokkailuksi ei edes riitä spagetti tms koska mies syö hirveän määrän.
Olen nyt kokannut joka päivä neljän hengen annoksen ja aina se on loppu seuraavaan päivään mennessä.
Ei jää yhtään vapaa- aikaa illassa kun pitää rientää kauppaan ja kokata.
Ja käyn myös itse töissä.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies hoitaa aamiaisen ja minä päivällisen. Homman juju on ruokalista viikoksi. Kaupassa käydään isosti kerran viikossa ja töistä tullessa poikkean hallissa hakemassa kalat ja lähikaupasta muut, jos tarvitaan.
Kun pääsen kotiin, juon rauhassa kahvit ja juttelen lasten kanssa, katan pöydän valmiiksi ja ehkä jo vähän valmistelen päivällistä. Sitten lähden miehen kanssa lenkille. Kun tullaan kotiin, ryhdyn ruuanlaittopuuhiin, päivällinen on valmis siinä seitsemän maissa, jolloin lapset ovat kotiutuneet harrastuksista.
Meillä syödään helppoa ruokaa, tänään on uunilohta, perunoita ja salaattia, eilen katkarapupastaa ja salaattia, huomenna kanafileitä ja curryvihanneksia.
Päivällinen vasta seitsemältä?
Pyhällä hengelläkö ne lapset elää?
Mitenkäs isotöinen aamiainen miehellä on? Mysliä, kahvia ja appelsiinimehu?
Lapset syövät välipalan, kun tulevat koulusta. Itse tulen kotiin noin 16.30, mies noin 17.00. Lasten harrastukset ovat päivästä ja lapsesta riippuen neljän ja seitsemän välillä.
Mies siis hoitaa meillä aamun, koska lähtee töihin myöhemmin. Hän tekee aamiaisen, siistii paikat, petaa sängyn, lataa astianpesukoneen ja pyykkikoneen valmiiksi - lasten tehtävänä on sitten hoitaa loput koulun jälkeen.
Näin kai se useimmissa perheissä menee, että jaetaan työt, jolloin arki sujuu helposti, eikä kenenkään työtaakka ole liian suuri. Mitenkäs siivoukset?
Minä tilaan ruuan kaupasta kotiin perjantai-iltana. Siihen menee vartti ja ruoka saapuu kotiovelle lauantai-aamuna hintaan 6,90. Kun tilaa koko viikoksi, aikaa ei tuhlaudu kaupassakäyntiin. Arkisin ruuanlaittoon menee n 20min, viikonloppuisin teen jotain erikoisempaa ja menee ehkä tunti päivässä. Ap:n ongelma on sekä ajankäyttö, että huonosti käyttäytyvä mies. Molempiin voi vaikuttaa.
Meillä tehdään päiväruoka 16(pääsen kolmelta,mies tulee illalla),lapset syö välipalan koulusta tultuaan,pötkötellään ja saunotaan ja iltapala otetaan viim.19.30.viikonloppuisin aikaa käytetään enemmän ruuanlaittoon kuin viikolla,eineksiä ei juuri osteta.
Vierailija kirjoitti:
Mies narisee aina, kun kaappi on tyhjä, en ehdi ollenkaan omiin menoihin , jos kokkaan joka ikinen päivä.
Toinen vaihtoehto on kokata koko viikonloppu koko viikoksi ja siinä menee nekin vapaat.
Olen nyt kokannut joka päivä neljän hengen annoksen ja aina se on loppu seuraavaan päivään mennessä.
Härregyyd. Ruoanlaitto vie 30 min elämästä joka päivä, ei koko iltaa kun vähän suunnittelee.
1:.mene kauppaan kerran viikossa ostoslistan kanssa.
2. tee uunissa valmistuvia juttuja samaan aikaan kun kokkaat hellalla jtn muuta, esmes vaikka pari pakettia kanaa jonka hyödynnät seuraavana päivänä.
3.Tee isompia annoksia. Tarkoitan tupla-annoksia, koska sama ruokaa voi oikeasti syödä kaksi päivää putkeen. Vaikka suuri kattilallinen keittoa.
4.Laita se mies kauppaan listan kanssa. ei se kaupassa käyminen ainoastaan sun velvollisuus ole
5. Laita muutkin perheenjäsenet kokkaamaan tai osallistumaan muuten ruoanlaittoon.
6. Valitse pari iltaa viikossa jolloin teet isommat satsit.
Itse pakastan yljääneet ruoat joten joskus on tähdepäiviä jolloin pöydässä on vähän mitä sattuu, Hyödynnän myös uunin ja haudutan padassa lihaa ja kasviksia. Pakastimesta löytyy myös soosinjämiä yms mitkä voi heittää pannulle vaikka maustamaan uutta ruokaa.
Totta kai kokataan, ja koska minä en tykkää syödä monta päivää samaa ruokaa, kokataan joka päivä.
- ihminen ehtii asioita, joita priorisoi. Ehkä teilläkin voi karsia jotakin muuta tekemistä, jos haluaa kokata.
- ruokaa laittaa molemmat, ei vain yksi. Ihan käsittämätöntä, että annat miehesi soittaa sinulle suuta ruoasta - tehköön itse prkl! Nyt mies kuriin, jos et halua loppuiäksesi ryhtyä aikuisen ihmisen passaajaksi.
- jos joku syö paljon, ja halutaan tehdä useammaksi päiväksi ruokaa, niin opetellaan tekemään kaksin- tai jopa kolminkertaisia satseja sitten. Ei se sinun miehesikään nyt määrättömästi syö, joten jos teet ruokaa kymmenelle, niin ihan varmasti siitä jää yli seuraavaan päivään....
- valmisruokakin on kelvollista ja terveellistä, kun katsot, mitä ostat. Eli ei ranskiksia ja pitsaa, vaan vaikkapa valmiita laatikoita tai pakasteaterioita. Miehelle kaksi tai kolme... ja puolivalmisteet nopeuttavat prosessia kummasti, esim. pakastevihannekset ja valmiiksi pestyt potut ja valmiit pastakastikkeet.
Vierailija kirjoitti:
Minä tilaan ruuan kaupasta kotiin perjantai-iltana. Siihen menee vartti ja ruoka saapuu kotiovelle lauantai-aamuna hintaan 6,90. Kun tilaa koko viikoksi, aikaa ei tuhlaudu kaupassakäyntiin. Arkisin ruuanlaittoon menee n 20min, viikonloppuisin teen jotain erikoisempaa ja menee ehkä tunti päivässä. Ap:n ongelma on sekä ajankäyttö, että huonosti käyttäytyvä mies. Molempiin voi vaikuttaa.
Kolmas ongelma on ruuanlaittotaidottomuus. Kannattaa opetella tekemään ruoka niin, että puoli tuntia kotiintulon jälkeen ollaan jo syömässä. Ei tavallisina arkipäivinä valmisteta kolmen ruokalajin gourmet-illallisia, vaan pistetään ensimmäiseksi päälle kaksi levyä heti kun tullaan sisään. Toiselle laitetaan vesikattila, jossa keitetään perunat/ riisi/pasta/vihannekset/hemata tai mitä ikinä aiottekaan syödä, ja toisella levyllä valmistuu kastike ensinmainittujen kypsyessä.
Ei kaupassa tarvitse käydä joka päivä. Kun suunnittelet edes suurpiirteisesti seuraavan viikon ruokalistaa, kerran viikossa kaupassakäynti riittää.
Miten lapseton pari ei ehdi laittaa ruokaa? Mulla on lapset 50/50 ja lapsivapaalla todellakin ehtii tehdä pidemmän työpäivän, mennä salille ja laittaa ruokaa. Kauppaan ei tienkään kannata joka päivä mennä aikaa tuhlaamaan, kerran viikossa.
Mä teen itse puolivalmisteita silloin kun aikaa on: paistan jauhelihaa, keitän lihaa valmiiksi liemeen, keitän kokonaisen broilerin tai kaksi ja perkaan siitä osan pakastimeen, pakastan myös broilerilientä. Näistä on helppoa sitten aamulla ottaa jääkaappiin sulamaan ja illalla valmistaa. Esim valmiiksi keitettyä lihaa liemessä, heitä tämä kattilaan ja pakastejuureksia sekaan, keitä ja keitto on hetikohta valmis. Paitetusta jauhelihasta voi tehdä ihan mitä tahansa, heität vaikka peruna-sipulia vuokaan, jauhelihat väliin, mausteet, kermat, uuniin. Itse voi lähteä omiin menoihin kun laittaa vellikellon piipittämään sille kellonlyömälle kun ruoka pitää ottaa pois uunista, sen voi mieskin sitten tehdä. Broilerinpaloja, lientä, rehut, spagettia, keitä ja broiskukeitto on siinä. Broileripaloja, lientä, suurus, mausteet ja siinä sulle broilerikastike, pikariisiä lisukkeeksi.
Päädyin näiden puolivalmisteiden tehtailuun siitä syystä, että kukaan meistä ei tykkää syödä valmiita pakasteaterioita, ne vaan maistuu ihan pakastimelle vaikka miten tekis.
Crock pot. Aamulla ainekset pataan, asetus miedolle ja töihin. Se kuka ekana tulee kotiin syö ja laittaa asetuksen keep warm:lle, seuraavat saavat lämmintä pataruokaa sitä mukaa kun kotiin saapuvat.
Mä teen usein ruokia, joita voi syödä kahdesti. Tällä viikolla ollut merimiespataa, jonka tein valmiiksi edellisenä iltana. Teini laittoi uuniin koulusta pästyään. Sunnuntaina oli lammascurryä, ja sitä syötiin tiistaina. Tänään kylmäsavulohipastaa. Huomenna on pizzaa, tein taikinan jo jääkaappiin, ja kastiketta on pakasteessa. Mies tekee myös usein ruokaa, mutta on ollut tän viikon myöhään töissä. Yleensä mies hoitaakin viikolla ruuat, joskus teini.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole palannut lukemaan vastauksiamme.
Miksi spagetti ei riitä kokkailuksi? Eihän 6 spagettiannoksen keittämisessä mene paljon enempää aikaa kuin 2 annoksen, ja kastikkeeksi käy toiseen kattilaan heitetty sikanauta, joko säilykepurkista tai jauhelihana. Kumpikin valmistuu noin varttitunnissa, eli samassa ajassa kuin spagetti.
Minä ja mieheni käydään ruokakaupassa kahdesti viikossa, suunnitellaan aina kauppalistalle kaksi tai kolme ruokaa ja minä päivänä ne tehdään, otetaan menot huomioon siinä että miten kauan ruuan teko voi kestää. Tehdään isompia ruokamääriä niin, ettei tarvitse tehdä ruokaa joka päivä. Lauantaina tehdään joku ruoka ja sunnuntaina toinen, sitten syödään näitä maanantaina ja tiistaina, joskus jää jopa keskiviikolle lounaalle. Meillä on nyt kolmen kuukauden ikäinen vauva ja ihan samalla tavalla ollaan pystytty tekemään ruuat, mies kokkaa nykyisin enemmän.