Tiedätkö ihmisiä jotka ovat jättäneet yo-juhlat/valmistujaiset pitämättä?
Tai oletko itse jättänyt juhlimatta? Minkälaisia reaktioita valinta aiheutti? Minä aion jättää pitämättä, koska en halua olla huomion keskipisteenä. En edes yhden päivän ajan.
Kommentit (17)
Itsekin jätän juhlat pitämättä nyt keväällä. Vanhennat suhtautuivat hyvin, mutta muut sukulaiset ovat päivitelleet jo sitten senkin edestä. Tarkotus onkin varata lentoliput lämpöön :)
Minä. Ei ollut itsellä rahaa/tiloja järjestää, perheeni ei tukenut missään. Asia jäi valtaosalle pimentoon.
Vaikka E:n YO-paperit niin päättötodistus viivästyi jouluun ruotsinkurssien takia jotka menivät kahdella eri koulun opettajalla hylättyinä kunnes sitten iltalukiossa kävi ja arvosanoiksi tuli 8 ja 9...
Tuossa haaskattiin kaikkien osapuolien aikaa leikkimällä, että ruotsi oli tärkeää ja opettajilla ol ilmiselvästi jotain hampaankolossa.
Ei YO-juhlia enkä ole lakkiakaan koskaan hankkinut.
Tiedän, nuorempi sisareni. Valmistuin vuotta aikaisemmin ja sain hyvät paperit ja pidin isot juhlat. Sisko taas sai huonot paperit ja ei viitsinyt juhlistaa, kun sukulaiset olisivat miettineet mikä meni vikaan, kun minä sain hyvät paperit. Sisko meni välivuoden jälkeen amikseen eikä juhlinut niitäkään valmistujaisia, kun itse valmistuin samaan aikaan maisteriksi ja juhlistin sitä
Tiedän, itseni. Jätin yo-juhlat väliin, koska inhoan olla huomion keskipisteenä. Ei tullut paheksuvia reaktioita keneltäkään, koska introverttiyteni oli ollut tiedossa aina.
Maisteriksi valmistumistakaan en mitenkään juhlinut, joskaan siihen aikaan niitä ei juhlinut kukaan muukaan. (Silloin kivikaudella oli tapana juhlistaa vain ylioppilaaksi pääsyä, ei mitään muita valmistujaisia.)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, nuorempi sisareni. Valmistuin vuotta aikaisemmin ja sain hyvät paperit ja pidin isot juhlat. Sisko taas sai huonot paperit ja ei viitsinyt juhlistaa, kun sukulaiset olisivat miettineet mikä meni vikaan, kun minä sain hyvät paperit. Sisko meni välivuoden jälkeen amikseen eikä juhlinut niitäkään valmistujaisia, kun itse valmistuin samaan aikaan maisteriksi ja juhlistin sitä
Siinä siskosi sai kunnon ja verorahoja tuottavan ammatin, kun sinä sitävastoin jäit roikkumaan veronmaksajien elätettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä siskosi sai kunnon ja verorahoja tuottavan ammatin, kun sinä sitävastoin jäit roikkumaan veronmaksajien elätettäväksi.
Enemmän siskoni on veronmaksajien elätettävä, koska työskentelee kunnallisena lähihoitajana ja itse olen yksityisessä firmassa, jolla on vientiä. En kuitenkaan ajattelisi näin, koska mm. opettajat tekevät arvokasta duunia, vaikka veronmaksajien elätettävänä ovatkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän siskoni on veronmaksajien elätettävä, koska työskentelee kunnallisena lähihoitajana ja itse olen yksityisessä firmassa, jolla on vientiä. En kuitenkaan ajattelisi näin, koska mm. opettajat tekevät arvokasta duunia, vaikka veronmaksajien elätettävänä ovatkin
Kuka palkkaa maisterin yksityisen firmaan?? Täytyy olla jotasin muuta osaamista kuin maisterin osaamattomuus.
Minä jätin juhlat pitämättä, kun valmistuin ammattiin. Oppilaitoksen puolesta oli joku kahvitilaisuus, mutta en mennyt sinnekään, koska se oli työpäivä. Ei ollut tiloja pitää juhlia, ei ollut aikaa järjestää, en tykkää pönötyksestä, huomiosta ja pynttäytymisestä ja kaikki sukulaiseni asuvat satojen kilometrien päässä. En kehdannut juoksuttaa heitä yhden paperinpalan takia. Ainoastaan yksi kyseli, että koska juhlat on. Hänkään ei ollut minun sukulainen. Luulen, että sukulaiseni olivat vain helpottuneita, kun ei tarvinnut raahautua toiselle puolelle Suomea patsastelemaan ja stressata lahjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka palkkaa maisterin yksityisen firmaan?? Täytyy olla jotasin muuta osaamista kuin maisterin osaamattomuus.
Ota jotain rauhoittavaa ja mene vaikka lenkille. Tukehdut tuohon ahdasmielisyyteesi muuten
Mä pidin juhlat,mutta siskoni ei halunnut niitä setiä ja tätejä sinne. Äidille se oli ihan kauhea katastrofi. Äiti on todella pakkomielteisesti perinteistä kiinni pitävä, eikä hänelle kelvannut se ehdotus, että mentäisiin lakituksen jälkeen perheen kesken hyvin syömään ravintolaan, isovanhemmat mukana. Sisko ei nimittäin jaksanut katsella sitä hössötystä ja kahjua raivohullua marttyyrisiivousta, jossa mikään apu ei edes kelvannut......tuttua joka joululta. (siitä syystä en vietä enää sukujoulua, traumoja joulun suorittamisesta lapsuudesta). Sisko ilmoitti, että sitten ei pidetä ollenkaan juhlia, ja taustalla se, että hän ei halunnut pönöttää siinä tylsän setä-täti-serkkusukulaislauman keskellä.
Me mentiin kuvauksen jälkeen siskon kanssa kaveriporukalla syömään ja juhlimaan baarikierrokselle ja onnistuttiin hukkaamaan ylioppilaslakkikin. (Noh, mitäpä lakilla väliä, en ole omaanikaan vappuna pitänyt, tuntuu nololta sillä brassailla. Mielestäni sen tavan merkitys on kadonnut.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäonnistuitko pääsykokeissa vai mistä kenkä noin puristaa?
Nuorempi veljeni sai tarpeeksi jo meikäläisen lakkiaisista ja päätti ettei vanhemmat hänelle mitään turhia lätsäkotkotuksia.
Itse pidin inssiäiset myöhemmin isolla meiningillä mutta myöhemmin dipaksi päätyessäni olin työmatkalla koulun juhlan aikaan, pyysin todistuksen postissa. Paperit odotti keittiön pöydällä työmatkan päätteeksi, käärittynä juhlavaan kirjekuoreen. Sen verran juhlistin että odotellessani akateemisen olotilan hyökyaaltoa, korkkasin kalliimman viskiputelin (Laphroaig 25 yo) ja otin napsut.
(13 vuotta tapahtuman jälkeen olotila on edelleen saavuttamatta. Enkä olisi pitänyt juhlia/osallistunut koulun tilaisuuteen vaikka reissu olisikin jäänyt väliin...)
En ole valmistumisiani juhlinut koskaan. Yo-juhlat taas olivat enemmänkin vanhempia varten, tai näin ainakin itse sen koe. Valmistunut olen siis useaan kertaan, kun olen jatkanut samalla alalla eteenpäin ja koulutus on kahdelle alalle.
Ne ovat sinun juhlasi, ja voit jättää ne pitämättä, jos se on valintasi. Älä anna muiden ympärillä vaikuttaa tai painostaa sinua niitä pitämään.
Minulla oli yo-juhlat, se oli silloin ihan ok ja kivaakin. Yliopistosta valmistuttuani en pitänyt mitään juhlia, en nähnyt tarpeellisiksi enkä halunnut olla huomion kohteena tai panna rahaa sellaiseen. Kaverit ja vanhemmat toki kuulivat, että valmistuin eli ei sitä salassa pidetty, mutta en vain nähnyt tarvetta juhlille.
Sinä päätät. :)
Minä jätin pitämättä yo-juhlat tai voihan sen niinkin sanoa, että vanhempani eivät niitä järjestäneet, koska pettymys.
Paperit lähtivät 6 laudaturina (elettiin siis vanhaa aikaa), mutta tulivat takaisin 4 laudaturina, 2 magnana = ei aihetta juhlia, kun meni noin huonosti :)
En pitänyt juhlia kun valmistuin insinööriksi. En edes käynyt valmistujaistilaisuussa vaikka olin samassa paikassa töissä. Kävin syömässä tarjoiluja jälkikäteen.