***SYYSKEIJUT PERJANTAINA***
Kommentit (26)
Ääk, kylläpä onkin kylmä aamu, meidän mittari näytti -24 mutta asummekin semmoisessa notkossa että aina näyttää vähän enemmän kuin muilla.
Kirsikka, tuohan on jo hieno alku että saat edes vähennettyä polttamista, ja kaikkein tärkeintä on mielestäni että yrität, se on hieno juttu! Ei muuta kun tsemppiä tällekin päivälle!
Omaan napaan ei erityistä, pahoinvointi jatkuu lievänä aamuisin, muuten hyvä, eli voitonpuolella ollaan. Pari yötäkin olen nukkunut jo aika hyvin, toivottavasti jatkossakin näin.
Ensi viikolla on sekä lääkäri että se seerumiseula-verikoe, eilen illalla alkoi sekin jo jännittämään; että mitä jos.. Kun aina pitää jostain huolestua.
Vointeja kaikille keijuille ja mukavaa viikonloppua, itse lähdemme mökille joten maanantaihin taas!
[color=PaleVioletRed1]Jos sitten kirjotellaan tähän pinoon! Minä olen palannut lomalta¿on ollut vähän taukoa kirjottelussa. Mutta nyt taas työt alkanu ja ehtii vierailemaan vauvasivuilla:)
Paljon oli tullut uusia keijuja, tervetuloa mukaan!!!!
Mulla on tänään ekakertaa elämässäni äitiyshousut jalassa¿.tuntuupa hienolta:) Sain siskolta parit äitiyshousut ja huomasin eilen että ne minun ainoat löysemmät housutkin puristaa jo ja rohkaistuin laittamaan mammahousut. Nämä tuntuu kyllä niin hyviltä että en enää normaaleihin housuihin aio vaihtaa kun sitten syyskuun jälkeen!!
Mulla muuten pahoinvointi koko ajan vaan pahenee¿luulis se nyt jo helpottavan mutta ei¿:(
Mä en kyllä tiiä kuinka kauan jaksan tätä¿
Eilen alkoi täällä uusi raskauskuukausi¿nyt mennään jo neljännellä kuulla!! Wau:)
Kerttu rv 12+1 [color=Sienna][size=6]♥[/size]
[color=PaleVioletRed1]Itse yritin lopettaa vuoden vaihteessa, pari viikkoa olinkin polttamatta mutta sitten lipasahdin. Olen kyllä vähentänyt melkein nollaan, mutta ihan ilman on vaikea olla:( Nykyään menee pikkuaski viikossa, eli 1-2 tupakkaa päivässä. Tosi vähän se on ja pitäis nyt yrittää pikkuhiljaa luopua siitä vähästäki. Olin minä viime viikonlopun kokonaan ilman!!
Mutta voimia sinne sinulle¿jos se pikkuhiljaa vähentämällä lopulta loppuisi kokonaan¿meiltä kummaltaki!
Tinah eiköhän siinä verikokeessa ole kaikki hyvin. Ja älä turhaan etukäteen huolestu!! Hauska muuten tuo sinun tapasi aina unohtaa nuo viikot:) Jos sinä joku päivä muistat laittaa ne yllätät varmasti kaikki:)
Kerttu vielä
eilen jo esittelin itseäni. Täällä aamu alkanut väsymyksellä, esikoinen ollut koko viikon kipeenä ja nyt itellä nenä tukossa ja kurkku kipeenä :(
Tänään saan tytön nieluviljetuloksen, katotaan onko jotakin lääkekuurin tarpeita vaan virusta.
Tänään tyttö menee mummolaan yöhoitoon, kun on sinne ruinannut monta kertaa, ite saa sitten katella talkaaria jne. rauhassa :) Huomenna taidetaan miehen kanssa mennä leffaan.
Nyt aamupalan laittoon, tyttö ei ole syönyt kunnolla sitten sunnuntain :/
[color=red] Tervetuloa uusille ja tsemppiä tupakasta eroon aikoville!
Omaa napaa: eilen oli vihsoin se kauan odotettu nt-ultra ja kylläpä pelotti, mutta onneksi turhaan. Yksi vilkas kaverihan sieltä löytyi. Niin heilutteli käsiä ja jalkoja siellä. Ensin ei meinattu saada mitattua pää-perä mittaa kun niin hyppi ja ojenteli itseään ja sitten ei meinattu saada turvotusta mitattua. Ensin sintti köllötteli aivan kohdun seinämää vasten ja sitten kun yritettiin alakautta niin nukahti kesken leikin :) Eikä millään meinattu saada hereille. Yritin yskiä ja kätilö painella mahaa. Sitten katottiin taas päältä ja siitä taidettiin se yksi arvo saada 1.1mm. Vielä yritettiin alakautta kun sintti heräsi, mutta eipä onnistunu. Kävin sitten seerumiseulassa kun ei kunnolla saatu mitattua. Kätilö tosin sanoi, ettei niskan alue näytä turvonneelta ja kun nenäluu näkyi niin ainakin down-riski pieneni huomattavasti.
Sintti oli 6pv pienempi kuin menkoista laskettuna, mutta koska la:ta ei muutettu niin lasketaan viikot sitten edelliseen tapaan. Pitänee vain itse varautua siihen, että lokakuun puolelle voi mennä helpostikin.
Nyt päivän askareihin!
Oona, poika ja sintti 11+5 [color=deeppink][size=5]♥
Pakkasta oli kuuden aikaan -25. Neiti nimittäin heräsi jo 5.30 eikä tietenkään enää nukahtanut. Mitä sitä nyt lisää nukkumaan.. Poika sitten koisi vielä siitä kaksi tuntia, tietenkin, koska oli hoitoaamu. On se vaan nurinkurista. Viikko oltu lomalla ja joka aamu poikakin herännyt reilusti ennen klo 7, nyt sit ois varmaan maannut pitempäänkin. Äidistä nyt puhumattakaan ;)
Itse asiassa miun pitää nukkua tänään päivällä, koska illalla menen ekaan yövuoroon saikun jälkeen. Hiemanko pelottaa. Oon nimittäin huomannut, ettei päivällä nukutuista unista ole mitään hyötyä illan väsymykseen (ennen raskautta oli!), eli se tajun vievä väsy iskee viim. klo 21. Onneksi kuudelta aamulla on jo valoisaa. Mie oon ihan paniikissa noiden työasioiden kanssa. Pomo ei tippaakaan pidä meikäläisen raskaudesta ja varmasti saisin irtisanoutua koska vain hänen mielestään. Pakko ois kyllä tehä töitä, et sais pikkusen suurempaa äippärahaa. Voe voe.
Muuten olo on ihmeen hyvä. Vatsa vaan on kovalla, mut varmaan se helpottais, jos vielä vähän enempi kiinnittäs ruokavalioon huomiota. Lisää vettä ja kuituja.. Äitiyspakkaus asia mietityttää taas, hirveesti ois tulossa vauvan vaatteita kavereilta. Niitä pitää ihan estellä, etteivät vielä tuo. Itse viime keväänä pistin aika läjän kiertämään, kun kuopuksen piti jäädä muutamaksi vuodeksi nuorimmaisen rooliin. Kuinkas sitten kävikään :) Kerkeehän ton pakkausasian ratkaista vähän myöhemminkin. Ihana ois vaan päästä penkomaan sitä lootaa, kun edellisen tonkimisesta on jo yli neljä vuotta.
Hyvää viikonloppua :) -piias- rv 13+4
Tsemppiä Kirsikka ym. jotka tappelette tupakanhimon kanssa! Hienoa,että olette noin hyvin jo edistyneet!
Ja skorpionille ISO hali! Ihanaa,että olette päättäneet antaa vauvan tulla! Ja paljon,paljon voimia raittiina pysymiseen!
Täällä on kans mammahousut kovaa valuuttaa,kun muut housut,paitsi trikoot,kiristää inhottavasti enkä taas tykkää kulkea missään ylisuurissa vaatteissa vaan enemmänkin vartalonmyötäisissä. Illalla menossa kylään,heille ei olla vielä kerrottu tulevasta vauvasta,jos eivät sitten ole muualta jo kuulleet. Mutta eipä tätä tarvi enää kertoakaan,näkeehän sen jo ;)) Vaikka isäntä väittää,että mamma on syönyt vaan hiukka liikaa laskiaispullia :DD
Mukavaa viikonloppua kaikille!!!
H& Jesse 15+3
Eilen sain seerumiseulan tulokset, jotka yhdistettiin niskaturvotusultran tuloksiin ja riski trisomioille oli sen mukaan 1:1300, joten JIPPIIIIII! Vastaa kuulema 25 v. riskiä. Ikäni 38 v. mukainen riskiluku olisi ollut 1:150, joten minun kohdallani tuo seerumiseulan ottaminen kannatti enkä siis mene lapsivesipunktioon. Nyt voin vihdoin alkaa nauttia tästä raskaudesta.
Ihmettelen vain, että miksi seerumiseulamahdollisuudesta ei edes kerrota, jos sillä monen kohdalla vältettäisiin turhan huolen aiheuttaminen. Ymmärrän, jos kunta ei rahapulassaan pysty mahdollisuutta tarjoamaan, mutta varsinkin tällaiselle epäilevälle äidille voisi kertoa mahdollisuudesta otattaa yksityisellä lisäselvitystä antava testi, varsinkin kun kysyin lääkäriltä eikö ole mitään muuta mahdollisuutta selvittää onko kaikki kunnossa. Hän vastasi vain, että lapsivesipunktio on ainoa varma tapa selvittää kromosomit. Mutta ihan totta: koska kerroin pelostani punktion suhteen, olisi minusta ollut asiallista kertoa, että lisäselvitystä - joskaan ei varmaa tulosta - voisi hakea seerumiseulalla. No, lääkäritkin ovat ihmisiä.
Ostin eilen mammahousuja ja tänään käyn vielä yhdet. Nyt on vielä nämä reilumman kokoiset normaalihousut, mutta eivät istu oikein hyvin, joten maanantaina viimeistään on jalassa mammahousut. Ja koska testitulokset olivat noin rohkaisevia, ei ole väliä huomaavatko työkaverit jo raskauden. Olen niiiiiin onnellinen!
kerttu84: Ihmettelit, kun pahoinvointi vain lisääntyy. Itselläni oli kahdessa ekassa raskaudessa niin, että kun pahoinvoinnin olisi pitänyt loppua eli siinä kolmen ekan kuukauden jälkeen, minulla vaan paheni siten, että jouduin sairaslomalle. Painonnousukin pysähtyi vähäksi aikaa. Mikään ei auttanut. Sama söinkö vai olinko syömättä ennen ylösnousua tai söinkö pieniä aterioita. Olo oli täysin riippumaton mistään. Olo helpottui vasta suunnilleen viidennen kuun alussa molemmissa raskauksissa.
Tämä raskaus on ollut erilainen. Odotin oksentelua, mutta vaikka on ollut kehno olo, en ole oksentanut kertaakaan ja mikäli en kuvittele, oloni on kohentunut päivä päivältä. Itse kuvittelen pahoinvoinnin johtuneen väsymyksestä ja stressistä. Töissä oli mieletön kiire eikä aika riittänyt kaikkeen, mitä olisi pitänyt tehdä. Kotona oli sitten niin puhki, että kun mies halasi, pääsi itkut. Nyt olen pyrkinyt nukkumaan kunnon yöunet enkä suostu ottamaan töistä enää paineita. Kylmän veden juonti on ollut hyvänä apuna tällä kertaa. Juonkin sitä jatkuvasti, edelleen.
Onnellinen fullmoon 13+4
Kylläpä nämä viikot menee nopeasti, hyvä vain, siten kasvaa myös raskausviikkojen määrä :)
Tsemppiä kovasti tupakanpolton lopettajille ja Skorpionille rohkeudesta kertoa taustoistaan! Kuulosti valoisalta!
Tänään huomasi ensimmäinen ihminen töissä, jolle en ole raskaudestani kertonut, että " ei kai sulla vatsa kasva!" No en alkanut kieltämään. Mun talvitakki on tosi vartalonmyötäistä mallia (kapea villakangastakki) ja se kyllä pullistelee jo masun kohdalta aika lailla. Sen sijaan kun pidän hieman väljempiä villapaitoja tms. niin silloin ei asiaa kukaan huomaakaan. Mutta kunhan pari viikkoa tästä vielä edetään, niin johan pomppaa... Kätilöystäväni sanoi, että varsinainen masu alkaa näkyä tavallisesti ihmisillä n. viikolla 17. Mutta kun kohtu kohoaa, kohoaa sen paikalla ennen olleet " ylimääräiset" ylöspäin, siksi pömpöttää!
Minä olen pitänyt vielä isojen tyttöjen osastolta ostamiani kuminauhavyötäröisiä housuja, mutta varmaan pian siirryn minäkin mammamalleihin. Ostin yhdeltä kaveriltani hänen kaikki äitiysvaatteensa, sillä heidän lapsensa on kuulemma jo kaikki tehty (2 kpl). Yhdet housut ja pari paitaa olen ostanut itsekin, vaikka sovitus olikin hieman hankalaa, kun ei yhtään tiennyt istuuko ne muutaman kk:n päästä vai ei.
Mukavaa alkavaa viikonloppua!
Rizzu 13+6 (jee, huomenna alkaa taas uusi viikko!)
Ihanaa fullmoon että seerumiseulan tulokset ovat tuota luokkaa! :) Onnittelut siitä ja nyt alat vaan täysillä nauttia raskaudestasi. :) Kyllä se vaan niin mieltä piristää täällä keijuissa kaikki positiiviset jutut kun niin paljon on pettymyksiäkin tullut.
Itsellä jännityksen paikka olisi keskiviikkona kun iltapäivästä olisi eka ultra. Ja vasta iltapäivällä!! Miten kestän odottaa koko pitkän päivän? Varmaan töissä ajatukset harhailee ihan minne sattuu muualle kuin työhön.. Terkkari sanoi, kun sitä aikaa varattiin, että laitetaas tuonne iltapäivälle niin ei tarvitse sinun töistä olla poissa. Teki mieli kiljua että " eieieie vaan aamusta heti" mutta kun th. jatkoi siinä mutinoitaan että eipä näytä aikoja aiemmin olevankaan niin pakkohan se oli ottaa se minkä sai.
Eilen illalla jouduin taas pöntön orjaksi. : / Karmea olo iski kun käytiin naapurissa ja siellä tarjoiltiin kahvia eikä edes kysytty ottaako joku teetä. Yleensä kun kukaan meistä ei teetä juo, niin en jotenkin vaan saanut sanottua ei kahville. Pakko oli kupillinen alas litkiä ja siitähän ei hyvää seurannut. Mutta kun keskiviikko ja ulta on ohi, jos siis kaikki on hyvin ja vaavi masussa kasvaa, niin en enää kahviin koske! Iloisin mielin kerron naapurillekin miksi en enää kahvia ota. :) Mutta päätöksessämme kuitenkin pysytään, kerrotaan vauvasta vasta ekan ultran jälkeen.
Jeps, tulipas sepustus.. :) Nyt pitäisi alkaa vaihtamaan kukkiin multia. Aurinkoiset päivän jatkot keijuille ja hyviä vointeja!
T: Anmari rv 11+6
mahtavai uutisa fullmoon!!!
housuista: täällä mennään vielä vanhoilla housuilla - siis edellisen raskauden jälkeisillä. Sitä vanhemmista voi vain haaveilla. Kohta ehkä siirrytään niihin mammoihin...
Äh nyt pitää vissiin mennä..
t k 12++ sekä ukkeli 1v4kk
Ilmoitan itseni iloiseen joukkoonne. (ihanaa kun on tällainenkin palsta/ketju)
Taas uusi aamu, ja joka-aamuiset taistelut alkaa meilläkin: minä vastaan tupakka. aaaarggh, kun se on niin kamalaa, tämä aamu on niin TUSKAISTA!
Poltin ennen raskautta 15 röökiä päivässä (n.10-vuotta). todella hienosti sain heti vähennettyä, ja nyt on mennyt 2-3 tupakkaa päivässä. Odotan innolla sitä päivää, kun saan kerrottua teillekin, että nyt menee ei yhtään.
K.A.M.A.L.A pakkanen. hyi yjäk! onneksi ei tarvinnut lähteä aamulla töihin. Tähän aikaan päivästä aina iloitsen sairaslomastani, mutta iltapäivällä inisen, kun ei ole tekemistä, eikä saa mennä töihin.
Esikoistaan innolla odottaen:
Dotteli 13+4
Ja huomenna mennään shoppailemaan! Tai siis kuolailemaan isoon lastenkauppaan. Mitään ei kyllä olisi tarkoitus vielä ostaa...
Fullmoon: Hieno juttu, että teit tuon seerumiseulan! Varmasti helpottunut olo nyt. Olen kanssa ajatellut, että mun pahoinvoimattomuus on johtunut täysin siitä, että olen ollut kotona. Olen saanut juuri niin pitkään nukuttua kun olen halunnut ja varmasti olisi pahaolo tullut, jos olisi pitänyt aikasin nousta väsyneenä. Ja muutenkin olen voinut syödä just silloin kun on nälkä eikä ole ollut minkäänlaista kiirettä tai stressiä. Olen kyllä nauttinut ihan 100%. Yleensä kun olen tehnyt aina töissä pitkiä päiviä ja muutenkin olen aina menossa ja kauhea kiire aina. Nyt on sitten saanut oikein kunnolla ladata akkuja. Tosin on tullut kyllä kaikenlaista tehtyä, eli en osaa olla ihan laiskana, tekemättä mitään, mutta aikataulu on ollut väljä.
Tervetuloa joukkoon Dotteli ja muutkin uudet! :)
Minulla kävi nolo juttu eilen kun kävin työpaikalla. Housut puristi sitten ihan mahdottomasti ja sinne kuitenkin kestää ajaa 45min. Menomatkan vielä sinnittelin, mutta takasin ajaessa ajattelin, että ei helkutti, ei tule tästä mitään ja jouduin vetäsee housut lantiolle... Ne on itseasiassa sellaiset matalalla vyötäröllä olevat housut, mutta on nyt ihan viime päivinä alkanut puristaa. Ja sitten pitikin hiukan katsoa, ettei rekkakuskit tai jalankulkijat pääse kurkkaamaan autoon.. Olisivat voineet hiukan ihmetellä, että mitäs tuo nainen tuolla autossa oikein touhuaa. Mutta matka meni huomattavasti miellyttävämmin ja nyt on ne housut kaapinpohjalla. Ja mammahousut jalassa :)
Ostin eilen lennot suomeen! Kahden viikon matka tuossa maalis/huhtikuun taitteessa :) Ihana päästä esittelemään mahaa ja valkkaamaan sukulaisilta vauvatavaroita.
Seirana rv14
[color=green]Kuulumisia täältäkin pitkästä aikaa!
Raju pahoinvointi alkaa helpottaa ja tilalle ovat tulleet herkkyys sekä onnenkyyneleet, jotka tuntuvat jatkuvasti valuvan poskille. ;) Kova pahoinvointi oli niin kamala kokemus, että iloiten olen ottanut vastaan pienen kuvotuksen, joka pysyy syömällä kurissa.
Käytän vielä vanhoja housuja, mutta vetskarit auki, pitäisi siis suunnata mammahousujen ostoon. Täälläkin (Kuopio) pureva pakkanen, alkaa jo ottaa pannuun ettei lopu. Kevät ja tipuset saisivat jo tulla. Eilen olin neuvolassa, Dopplerilla kuulin ekan kerran sydänäänet. Ihana tunne.
Tsemppiä minultakin hurjasti tupakointia lopettaville! :)
Jos mun tekstin värinvaihto ei onnistunut, kiitollisena otetaan vastaan neuvoja miten onnistuu. ;)
Piias pidä pintasi töissä äläkä irtisanoudu, jos et jaksa pyydä sairalsomaa ja ajattele enää muutama kuukausi. Itse laskin että enää vajaat 4 kuukautta kesälomaan ja siitä putkeen muutamalla päivällä varhennetulle äippälomalle!!! pian se menee.
Fullmoonille, lääkäri sanoi sinulle noin lapsivesipunksiotsta koska trisomiat eivät ole ainoita kromosomihäiriöitä. Dpwnin, trisomia 13+18 lisäksi on monia muita jotka eivät näy serumiseulassa, mutta jotka ovat prosentuaalisesti vähäisempi. Aina niitä kuitenkin jollekin sattuu. Turhaan ei kenenkään kannata pelätä mutta terveen lapsen saamista ei voi päätellä seerumiseulan perusteella. Itsekään en kyllä punktioon lähtenyt koska NP.ultrassa turvotusta ei ollut. 1% riski on kuitenkin suuri, eikä näytteen ottokaan aina onnistu.
Täällä mennään vielä yksillä kaikista suurimmilla housuilla, mutta vähän alkaa jo kiristää. Pitänee kaivaa äippähousut kaapista;0) Ne kyllä korostavat vatsaa niin että kaikilla selviäisi vielä meidän pieni salaisuus..
Karpalo rv13+
Moi,
En olekaan tähän kirjoitellut vielä aikaisemmin. Viimeksi tuli paljon kirjoiteltua esikoista odottaessa eli vuonna 2004-2005. Esikoinen syntyi helmikuussa 2005. Ja nyt sitten toista odotellaan, rv 13+2.
Mulla ollut enemmän pahoinvointia iltaisin kuin aamuisin. Sellaista yökötystä, ei ole onneksi tarvinnut oksentaa, mutta ei ole mukava, kun pitää maata kölliä, eikä mikään lämmin ruoka tee kauppaansa. Olenkin syönyt jääkaappikylmiä hedelmiä ja vihanneksia ja leipää. Eli kiloja ei ole vielä tullut lisää.
Esikoista odottaessa ei ollut mikäänlaista pahoinvointia ja muutenkin hyvä olo koko raskauden ajan. Poika tuli.
Meillä oli viime perjantaina np-ultra Jorvissa. Uusi tulokas oli kova vipeltämään ja sormia paukutti naamaan. Hikkakin iski kesken kaiken :) Suloinen pieni otus. Np-turvotusta ei ollut ja muutenkin näkyvyys oli hyvä ja kätilö kävi kaikki läpi munuaisista hermostoon. Sydämen eri osatkin näkyi jo hyvin ja aivolohkot. Neuvolan laskettuaika meni vain yhtä päivää lukuun ottamatta yksiin.
Mutta toivottavasti kaikilla meillä pahoinvointi pian loppuu ja helpottaa! Ja tupakkalakko pitää niillä, jotka sen kanssa kamppailee. Helpommin sanottu kuin tehty!
inkuli ja masuasukki II rv 13+2 ja poitsu 13kk
[color=SkyBlue2]Fullmoon hienoja uutisia oli sulla!! Nyt ei tosiaankaan taida harmittaa että menit kokeisiin:) Pääset sinäkin nyt tosissaan nauttimaan raskaudesta! ..kun ei niin tartte huolehtia.
Tervetuloa joukkoon Inkuli:)
Kerttu [color=Goldenrod3][size=5]♥[/size]
Pitkästä aikaa pääsen taas netin ääreen. Bussilakko hankaloitti kulkemista niin paljon, että tein kouluhommia kotona ja kotona ei oo nettiä.
Nyt oon kahlannut läpi näitä pinoja ja oon ihan sekaisin mitä kenellekin kuuluu...
Oma masu alkaa olla (.)-muotoa. Äitiyshousut kaipaa vielä lahkeen lyhennystä, huomenna voisi laittaa jalkaan. Muutenkin ompelutaitoisena tekisi mieli vaan ommella äitiys- ja vauvanvaatteita eikä kouluhommat huvita yhtään. Täytyy vaan yrittää jaksaa tehdä kevään jutut alta pois, niin voi hyvillä mielin jäädä lomalle. Vielä en oo luokkakavereille raskaudesta kertonut, kun masu piiloutuu vielä villatakin alle, mutta tiukemman paidan kanssa näkyy kyllä jo selvästi:).
Hauskaa viikonloppua kaikille!
t:nau rv 13+1
No jo on. Mittari näyttää -20!!! Mä en kyllä tykkää enää tämmösistä pakkasista. No, eiköhän se siitä päivän mittaan laske, mutta kuitenkin. Sais mun puolesta jo kevät pikkuhiljaa tulla.
Ihan ei oo lakko pitänyt. 6 meni eilen. Mut olen optimisti, en luovuta, pidän pääni. On se kuusikin parempi kuin 15. Pikkuhiljaa.
Tänään on mennyt yksi ja siitäkin tuli vaan hirvee tärinä.
Iloista perjantaita Kejuille! :)