Mites tuo influenssa-rokotus, onko teidän perheessä se otettu/otetaanko ja keille?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14565489/kaikki-tuutte-samaan-kostonne
Tietysti otetaan. Ei haluta olla levittämässä sairautta vanhuksille ja lapsille, tai kenellekään muullekaan. Vastuutonta olla ottamatta.
Meillä vanhemmat saivat piikin töissä ja pikkulapset reseptillä nenäsumutteen.
Otimme toiselle lapsellemme, joka sairastuu influenssaan melkein joka vuosi.
Kävin tytön kanssa tänään piikillä, mies saa omansa huomenna töissä.
Ei oteta. Influenssa toimii vähän kuin rokotus eli sairastettuna tarjoaa suojan useaksi vuodeksi samankaltaisia viruksia vastaan. Mieluummin sairastan ja hankin vastustuskyvyn kuin otan rokotteen.
Ja tiedän, että joka vuosi influnessaan kuolee väkeä, mutta niin kuolee liikenteessäkin ja silti sinne sekaan autolla lähden.
Minä ja mies saadaan se töissä ja yläkoululaiset tällä viikolla koulussa.
Itse otan työnantaja tarjoaa, muu perhe tuskin ottaa. Lapset jo niin vanhoja, että päättävät itse, mies on piikkikammonen niin ei varmasti vapaaehtoisesti ota. Jos tilanne töissä ei olisi niin stressaava kuin nyt, niin voisi olla, että itsekin jättäisin ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei oteta. Influenssa toimii vähän kuin rokotus eli sairastettuna tarjoaa suojan useaksi vuodeksi samankaltaisia viruksia vastaan. Mieluummin sairastan ja hankin vastustuskyvyn kuin otan rokotteen.
Ja tiedän, että joka vuosi influnessaan kuolee väkeä, mutta niin kuolee liikenteessäkin ja silti sinne sekaan autolla lähden.
Vaan kun ei toimi. Influenssavirus muuttaa joka vuosi muotoaan niin, ettei elimistön vasta-aineet sitä tunnista. Ei ole mitään hyötyä sairastaa sitä vuosittain. Ihan peruskouluun saisi ympätä yhden tautiopin/mikrobiologian kurssin, jotta katoaisi nämä hölmöt uskomukset rokotteista ihmisiltä. Ei influenssa kovin todennäköisesti tervettä nuorta ihmistä tapa, mutta en ymmärrä miksi kukaan haluaisi huvin vuoksi rasittaa omaa elimistöään sairastamalla sen. Lisäksi influenssa vie vastustuskyvyn niin alas, että jälkitauteja tulee helposti. Se ei ole mikään pieni harmiton nuhatauti.
Itse sairastin influenssan viime helmikuussa ja se oli niin kamala tauti, että vannoin ottavani rokotteen jatkossa. Ensi viikolla menen ottamaan ja 3-vuotiaalle laitatan myös.
Hain töissä ilmaisen piikin. Olen astmaattinen ja influenssat menee aina keuhkoputkentulehdukseksi tai -kuumeeksi mulla.
Lapsille sitä ei saa ilmaiseksi (ovat teinejä), ja heillä sairastaminen ei ole samalla lailla hankalaakaan.
Mies pitää patistaa pyytämään myös piikki, kiitos muistutuksesta
Kyllä otan ja ottaa lapsetkin. Muuten jos siihen sairastuu infektioastmasta kärsivät lapseni niin se on monen viikon sairaalareissu sitten. Influenssa on oikeasti vakava tauti jo ihan perusterveelle nuorelle ihmisellekin, ja sitten riskinä mahdolliset jälkiseuraukset kuten keuhkokuume esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun ei toimi. Influenssavirus muuttaa joka vuosi muotoaan niin, ettei elimistön vasta-aineet sitä tunnista. Ei ole mitään hyötyä sairastaa sitä vuosittain. Ihan peruskouluun saisi ympätä yhden tautiopin/mikrobiologian kurssin, jotta katoaisi nämä hölmöt uskomukset rokotteista ihmisiltä. Ei influenssa kovin todennäköisesti tervettä nuorta ihmistä tapa, mutta en ymmärrä miksi kukaan haluaisi huvin vuoksi rasittaa omaa elimistöään sairastamalla sen. Lisäksi influenssa vie vastustuskyvyn niin alas, että jälkitauteja tulee helposti. Se ei ole mikään pieni harmiton nuhatauti.
Itse sairastin influenssan viime helmikuussa ja se oli niin kamala tauti, että vannoin ottavani rokotteen jatkossa. Ensi viikolla menen ottamaan ja 3-vuotiaalle laitatan myös.
Influenssa on paha sairaus, mutta sen sairastaminen ei ole hengenvaarallista suurimmalle osalle suomalaisista. Influenssatyyppi vaihtelee joka vuosi hieman ja jos olet ollut tarkkana, niin joinakin vuosina rokote ei ole tehonnut lainkaan siihen virustyyppiin, joka Suomeen on iskenyt eli iso osa on ottanut rokotteen turhaa.
Jokainen sairastettu influenssa antaa suojan tietyn tyypin viruksille, ei vain sille yhdelle sairastetulle. Toki on harmillista, että virus muuntuu ajan myötä, mutta edelleenkin kerran sairastettu influenssa takaa paremman vastustuskyvyn kuin satunnainen rokotus. Googlaa vaikka "1968 flu pandemic" niin ymmärrät vähän paremmin, mistä on kyse.
Suurin osa muuten sairastaa influenssan ilman lääkärissäkäyntiä, joten ei ole tiedossa, miten laajasti vuosittain sairastetaan. Moni luulee sairastavansa influenssaa, mutta saa kuulla, että kyseessä on pelkkä keuhkokuume.
Astman takia otin ja ottanut muinakin vuosina. Vaan tänä vuonnapas se aiheutti kovan kuumeen viisi päivää rokotuksen jälkeen. Onkohan muilla ollut samaa?
Minä otin, koska mulla on astma. Muut neljä perheenjäsentä eivät ota.
Ei ole tullut mitään kuumeilua nytkään.
Ei olla otettu, eikä oteta.