Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Astmaatikko, mitä ja miten harrastat liikuntaa?

Vierailija
09.11.2016 |

Haluaisin ja tarvitsisin säännöllistä liikuntaa, mutta astmani vie voimia. Lääkityksen pitäisi olla kunnossa, mutta näin syksyllä, talvella ja keväällä nuhat ja flunssat tuntuvat pitkiltä. Aloittelen lenkkeilyä, aloittelen ryhmäliikuntaa, mutta aina tulee pitkä tauko. Lääkärillä on käyty, mutta ei flunssiin ole varsinaista lääkettä. Miten sinä, astmaatikko, liikut ja urheilet? Mitä lajeja, kuinka usein? Voitko antaa minulle jotain vinkkiä? Kuinka pian flunssan jälkeen menet taas hikiliikkumaan?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen luopunut kovin rajusta liikunnasta. Menen ihan puhtaasti fiiliksen mukaan. Harrastan paljon kävelyä, lenkkeilyä ja pyöräilyä, sekä luistelua, mutta vältän rajua hengästymistä ja pakkasia sekä keväisin katupölyvaihtetta. En rääkkää keuhkoputkia, koska ne voi ottaa nokkiinsa mistä vaan ja siitä on pitempiaikainen haitta kuin kovemmasta liikunnasta olisi hyöty.

Salilla kuvittelisin, että olisi helpompi harrastaa liikuntaa kuin ulkona, kun ilma on tasalämmintä ja suht kosteaa. Valitettavasti inhoan saliharjoittelua noin muuten. Uiminen on kivaa, mutta voin uida vain keäisin luonnonvesissä, uimahalleissa en pärjää.

Vierailija
2/5 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan marantonjuoksua ja voimannostoa. Tiedän haasteellinen yhdistelmä. Panostankin puolet vuodesta enemmän punttien kolisteluun ja voimien hankintaan (syksy - kevät). Keväällä sitten alkaa varsinainen kestävyysharjoittelu ja puntit jää kahteen viikko kertaan. Maastopyöräilyä ja hiihtoa harrasten fiilispohjalta näiden lisäksi satunnaisesti. Eli minulla on astma-lääkitys kunnossa. En tarvitse avaavia kuin muutaman kerran vuodessa ja yleensä esim. flunssien yhteydessä. Jos sinulla on ongelmia astman suhteen, niin ehkä lääkityksesi ei ole kunnossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kuntosalilla ja jumpassa. Ohjaan jumppaa Friskis&Svettis urheiluseurassa ja meitä on ohjaajina muitakin astmaatikoita. Yksi syy miksi ollaan aikanaan F&S liikuntaan ihastuttu, on että meillä jumpissa ja juoksuissa lähdetään lämmittelemään rauhassa. Ei heti 130 BPM niin kuin monissa kaupallisissa jumpissa, niin astmaatikon kroppa ehtii mukaan.

Jumpissamme ei myös ole samanlaista suoristuspainetta kuin jollain saleilla joissa olen käynyt. Meillä voi mennä oman kunnon ja fiiliksen mukaan.

Astmaatikolle sopii oikeastaan mikä vaan liikunta, mutta itseään pitää kuunnella tarkasti. Toisaalta ei saisi jäädä sohvan pohjalle kun vähän väsyttää, mutta pystyä löysäämään, jos lenkille lähdettyä tuntuu, että nyt ei hengitys kulje.

Vierailija
4/5 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastan marantonjuoksua ja voimannostoa. Tiedän haasteellinen yhdistelmä. Panostankin puolet vuodesta enemmän punttien kolisteluun ja voimien hankintaan (syksy - kevät). Keväällä sitten alkaa varsinainen kestävyysharjoittelu ja puntit jää kahteen viikko kertaan. Maastopyöräilyä ja hiihtoa harrasten fiilispohjalta näiden lisäksi satunnaisesti. Eli minulla on astma-lääkitys kunnossa. En tarvitse avaavia kuin muutaman kerran vuodessa ja yleensä esim. flunssien yhteydessä. Jos sinulla on ongelmia astman suhteen, niin ehkä lääkityksesi ei ole kunnossa?

Tähän edelleen jatkoa, että astman puhjettua, flunssat ovat tosiaan pidempiä. Nykyisin flunssia on vähemmän, kun lepään riittävästi ja syön säännöllisesti kunnolla D-vitamiinia. Flunssien yhteydessä himmaat hikiliikunnan alas. Voit ottaa kevyesti punttia esim. 30 % tehoilla, jos et malta levätä ja voit kävellä lenkkejä jos siltä tuntuu. Mutta nykyisin ei ole ollut niin paljon flunssia kuin muutama vuosi sitten. En keksi muuta selitystä kuin sen, että ole puoli vuotta talvikaudella syönyt D-vitamiinia sekä otan joulu-tammikuussa 1-2 viikon etelänreissun. 

Vierailija
5/5 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vuodestaa pyöräilyä ja kuntonyrkkeilyä. Talvisin käyn hiihtämässä ja luistelemassa jos ei ole kovia pakkasia. Seinäkiipeilyn olen juuri aloittanut.